Magsjuka -> nu avskyr hon flaskan
Hej,
Min dotter, sju månader, har varit magsjuk sju dygn. Slutade tyvärr amma veckan före hon blev sjuk. =( Har varit till sjukhuset med henne på kontroll och hon är okej med tanke på veckan som varit. Det värsta dygnet fick vi i henne 300 ml endast. Hon spydde åt både sked o flaska, men flaska gick bättre så vi gjorde mest det...
Nu verkar hon avsky flaskan! Hon skriker och slår åt den och det är en kamp att få henne att ta den. De senaste tolv timmarna har hon druckit 200 ml men inte spytt. Vad ska vi göra?
Vi måste ju få i henne vätska men hur utan att tvinga med flaskan? Hon har inte spytt sen igår på fm.
Hoppas du svarar snabbt!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-14 09:32
På sjukhuset igår hade hon temp 37,7 (efter två suppar nån timme före, Panadol 60 mg) och hon vägde 7,5 kg (7,2 för en månad sen)
Vi har gett henne risvälling mest. Lite vatten ur pipmugg, men ur mugg får hon inte mycket i sig. Idag har hon ätit några skedar potatisochblomkålspure (favoriten).
Vi funderar om man borde ha is i magen och vänta tills hon blir riktigt törstig med att erbjuda flaskan...men samtidigt har hon ju varit sjuk (är?) och jag vill inte att hon ska bli slö (det var hon två nätter)
Nu är hon piggelin och ligger bredvid mig på golvet och gladskriker...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-16 06:11
Hej igen. Nu är det söndag morgon och det första hon gjorde imorse efter att hon själv tog flaskan var att börja hulka och sen spy. Kan det verkligen ta så här länge för ett barn att bli frisk från magsjukan (hon är vacc för rota-virus)? Hon spydde också en gång igår...
På Hc sa de igår att hon kan spy till på onsdag innan de gör något eftersom hon inte "är allmänpåverkad". Förra dygnet fick vi i henne 7 dl.