• flake

Har ni fått ändrade känslor för bonusbarn sen ni fått egen bebis?

Sitter här med min snart 2 månaders lilla bebis och funderar på hur det har vart sen hon kom till världen.
    Såklart helt underbart men samtidigt väldigt väldigt jobbigt med resten av familjen.
    Jag lever med min sambo som har 3 barn sen tidigare, dom 2 yngsta 7 och 9 år bor hos oss  ons-måndagar varannan vecka, och äldsta som är 20 år kommer och går som han vill. det är jättefina goa barn och vi kommer bra överens i vanliga fall men nu,,,,åh nu är allt en enda röra och jag vet inte hur jag ska få ihop allt! 
    syskonen är så glada och lyckliga och vill va med och lyfta , bära, byta blöja , bada, leka med dra i fötterna , klappa i ansiktet, trycka ihop kinderna , pussa pussa pussa överallt!! jämt och ständigt !!
    Jag ÄR verkligen glad att dom är så glada över sitt syskon och att dom vill va med och hjälpa till men jag får ochså andra starka känslor som jag inte hade räknat med! 

Jag känner för och ta min bebis och bara springa härifrån!  Min sambo är ju såklart mera avslappnad ochså eftersom det är hans 4:e barn så är det ok för honom att dom bär på bebisen etc ja en massa saker som jag inte alls vill att dom ska göra.

Nu har jag sagt ifrån att jag vill inte att dom ska bära på henne iallafall och inte pussa på munnen etc men jag går ändå omkring som en spänd idiot och kan inte slappna av när dom är i närheten av bebisen.

Ja det är skit jobbigt och vi bor så himla trångt ochså så enda sättet att få lugn och ro är att jag stänger in mig i vårt sovrum ,,,vilket jag gör oftare och oftare har jag märkt :( jag drar mig undan helt enkelt. 

TRO mig att jag gillar verkligen min sambos barn och jag känner mig jättesplittrad och har väldigt dåligt samvete när jag drar mig undan ,,,jag har fällt många många tårar över det här :(  det känns som om jag bara grinar hela tiden...

Jag fattar att dom bara vill sitt lilla syskon det bästa och skulle aldrig skada henne med flit men dom är väldigt intensiva och inte alls van vid en liten bebis  så därför vill jag inte att dom skall bära eller ens va ensam med henne en enda minut!

Jobbigt att min sambo kan slappna av medans jag går omkring och bara säger nej nej nej till allt,,,ta det lungt nu , nej lämna ifred för nu  ska hon äta , nej nu kan du inte hålla för hon ska sova. Dom tycker nog att jag är skit trist oh har frågat sin pappa varför jag är så konstig!! :O

MIn sambo förstår mig tyvärr inte och vi kommer inte så bra överens just nu vilket verkligen känns jättejobbigt! jag vet inte hur jag ska förklara hur jag känner utan att han intar försvarsställning för sina barn,,,(vilket jag på ett sätt kan förstå)

Är det NÅGON som har liknade erfarenhet? hur i hela friden ska jag handskas med desssa känslor!?

• Svar på tråden Har ni fått ändrade känslor för bonusbarn sen ni fått egen bebis?
  • mamma smurfen

Jag har inga bonusar, men däremot 2 barn på 9 ooch 11...
    Fick en sladdis nu för en månad sedan, med min sambo (ej mina andra barns pappa)

Jag kan säga att jag känner lika som dig, FAST det är mina barn som gör samma som dina när de är här, varannan vecka.....

Älskar mina ungar, alla 3,
    och mina stora dyrkar sin nya lillasyster och låter henne aldrig vara ifred,
    och då inte mig heller..de ska vara med ÖVERALLT, vid bjöjbyte, matning, rapning, och vill ligga jämte i sängen när lillan ska sova...... 

Känner att jag hela tiden säger till dom att sluta klappa, inte pussa nu, bara pussa på kinden, håret....
    Nej ni får inte mata, inte rapa...inte hålla henne nu osv..i all oändlighet....
    DESSUTOM har mitt tålamod helt nått botten, nästan vad de än gör, när de inte är med sin syster är FEL...de låter för mycket, de är ivägen.....de svär å bråkar sins i mellan, antagligen för att JAG inte är som vanligt...
    Får så otroligt dåligt samvete gentemot dem, säger till mig själv att jag ska SKÄRPA MIG...men så fort de kommer hem igen från sin pappa...så börjas det från min sida igen...*suck*

Som tur är har jag redan innan, under graviditeten snackat med killarna och förklarat lite om hur JAG kommer att må, om hur den första tiden med bebbe kommer att vara här hemma,
    att min tid kommer att gå till bebben, och att jag inte kommer ha lika mycket tid för dom som jag hade innan.

Har även förklarat att jag antagligen kommer att vara lite sur och grinig, för att jag är trött, och för att det händer en massa saker med kroppen när man ska föda barn,
    MEN att jag ÄLSKAR dom LIKA mycket som innan, lika mycket som nya bebben, inte MER eller MINDRE,
    men att hon kräver lite mer nu, precis som DOM gjorde när de var små.

Så...
    Vad jag ville säga är nog mer att du INTE ÄR KONSTIG, att du självklart vill skydda din bebbe precis som jag vill, och att även om din bebbes syskon råkar vara DINA bonusar inte spelar någon roll...du hade antagligen reagerat på samma sätt om de vart DINA barn allihopa. 

Försök förklara HUR du känner....både för barnen och för din sambo...tror att vi bara gör å känner som vi gör pga nedärvda och hormoniella inställningar kroppen tar fram när man har bebbe, så det är naturig instinkter och inte så mycket vi kan göra åt det, annat än att acceptera det som det är och göra det BÄSTA av situationen.

Hoppas VERKLIGEN det löser sig för dig!!
    Kram 

• belse

Min första tanke när jag läser det skrivit & som föregående skrivit är MODERSINSTINKT, den som helt naturligt finns där för att skydda sitt lilla barn, försök se det som en helt naturlig del av bebistiden, de runt omkring får försöka anpassa sig & lyssna på dig!
    När jag fick mitt andra barn, som dessutom va sju veckor förtidigt, va min äldsta 1,5 år, det där med att kunna säga till & begära att hon skulle förstå fanns inte. Vet inte hur många gånger jag gick runt och ammade för att jag skulle slippa ha den stora hängande på axeln medans jag ammade... Att du går undan och är i fred med bebisen är inget fel, ni båda behöver lugn o ro!!
    Lycka till!!

• flake

Tack för era stöttande ord..känns så otroligt jättebra att man inte är ensam med dom här känslorna!!!
    Jag önskade att jag hade fått lite mera lugn och ro dom första dagarna ..kanske hade jag känt annurlunda då?
    Jag bad min sambo om att vi skulle få själva några nätter när bebisen va nyfödd och att dom självklart kunde hälsa på sitt syskon på dagarna. Men nope ...en natt själv fick jag sen va det total full rulle hemma!
    att försöka klura ut hur den lille funkar få amningen å funka och allt det där med en 7 och 9 åring som ochså vill engagera sig va inte så himla lätt !!! med tanke på att det är mitt första barn ochså! 

Vet att det är så fel men nu känner jag mig nästan bitter för att det blev så jäkla fel alldeles från början! Usch! min sambo är skitsur på mig och tar det jag säger helt fel! han tar det som om att jag inte vill att dom äldre barnen ska va där överhuvudtaget! Så när dom är hos oss så hittar han på en massa grejer så dom är borta på dagarna så att vi ska få va ifred ! Sist dom va här så såg jag knappt till dom förutom på kvällarna och det var väl på ett sätt skönt men ...va fan det är ju inte så jag vill ha det egentligen, Jag vill ju att vi ska funka som en familj allihopa tillsammans men fattar just nu bara inte HUR!?
    Vi får ta ett ordentligt snack igen så fort barnen åker hem till sin mamma .........

Känns "skönt" och höra att man inte är ensam och att man kan reagera på samma sätt även om det vore ens egna barn... 

Svar på tråden Har ni fått ändrade känslor för bonusbarn sen ni fått egen bebis?