• Anonym (mamma)

Frågor kring förskola

ska ansöka om barnomsorg för min 4åring
    men undrar lite kring det...

va ska man tänka på t.ex  kläder o så??
    då ja själv bara är vikarie så blir det ju 15 tim /vecka kan man välja att det delas på 3 dagar? kostar det något då??
    Om sonen väljer att cykla på morgonen till förskolan ställer man cykeln där lr tar man med den hem igen då??
    Om barnet behöver ledigt lr är sjuk hur gör man då??
    Väljer man själv hur länge man  vill ha barnet på förskola??

lite konstiga frågor men bättre att fråga än att undra.

• Svar på tråden Frågor kring förskola
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Tänk på att kläderna ska vara bekväma och vara lätta att ta av och på för ditt barn. Förhoppningsvis är din förskola ute mycket och då är det viktigt med bra och tåliga vattentäta kläder.
    Hur tiden fördelas får du komma överens om med din förskola.
    Hur du gör med cykeln får du avgöra själv men tänk på att låsa fast den om du lämnar den.
    Om barnet är sjukt ringer du till förskolan och berättar det. Det är också bra om du ringer innan du kommer tillbaka för att få info om tex utflykter osv.
    Ditt barn vistelsetid är upp till din förskola och din arbetstid. Maxtaxan gäller.

Hoppas du fått svar!
    Mvh Inger

• Anonym (mamma)

Okej så om ja förblir hemma på heltid och vill ha sonen hemma då oxå kan ja då säga upp platsen & sedan söka på nytt när det är dags för det igen??

• Förskolepedagogen

Hej igen!
    Ja, det kan du göra.
    Mvh Inger

• Anonym (mamma)

hej igen.. 
    undrar hur det går till vid inskolning på förskola??
    ska föräldern bara sitta o titta på när sonen leker lr va ska man göra??
    hur lång tid brukar man få vara där??
    om han går 15 tim /veckan på 3 dagar hur brukar tiden se ut då??
    brukar man plocka ner nån frukt lr grönsak som barnet ska ha??
    på blanketten som ska fyllas i undrar ja om ja kan skriva min sambo som vårdnadshavare oxå??
    Min sambo har jobb men jag har bara vikariat så hur många timmar blir det då som sonen är på förskolan? 

• Förskolepedagogen

Hej!
    Om sambon är vårdnadshavare ska du skriva i hans namn. Antal timmar varierar från olika kommuner och kommunala beslut.
    Inskolning kan ske på olika sätt. Hos oss har vi nu inskolning i tre dagar mellan 9 - 15 och föräldern är med i tre dagar sen ska barnet vara mellan 9 - 15 ytterligare 5 - 10 dagar.
    Första dagen ska föräldern vara aktiv och hjälpa sitt barn. Dag två bör föräldren sitta still och vara ganska tråkig så pedagogen har möjlighet att vara rolig och intressant. Om föräldren är stilla på en plats så vet barnet vart den vuxne är och kan gå dit och tanka trygghet. Om barnet vill ha sin förälders hjälp ska det få det. När barnet sen blir lämnat, dag fyra, brukar det fungera bra men kanske kommer det tårar vid lämningen. Lämna ändå och ge pedagogen möjlighet att trösta. Att kunna få tröst och bli tröstad stärker relationen. dra inte ut på lämningen. Ring om du känner dej orolig.
    Lycka till!
    Mvh Inger

• Anonym (mamma)

Min sambo är inte biologisk pappa till min son därför undrar ja om man bara ska skriva att det är ja som är i behov av barnomsorg??
    ska till en förskola idag o bara se hur det ser ut o så.
    Hoppas att det kan ge lite positiv inverkan.
    Trodde att om det blir 15 timmar i veckan på 3 dagar att han t.ex kom till förskolan på morgonen o stannade 5 timmar o sen dax att gå hem. så trodde ja det va??

• Förskolepedagogen

HEJ IGEN!
    Bra att du besöker förskolor, de kan ge dej klara besked. Förskolor löser det här med "15 timmars barn" lite olika.
    Mvh Inger

• Anonym (mamma)

hej igen.. Jo det gav lite svar på mina frågor men när man väll kom in på  förskolan och skulle få se hur det såg ut så tappade man bort frågor som man ville ha svar på. men det verkar helt okej iaf... kan man bara ge det ett försök & se hur det skulle funka?? 
    är förskola en tvång grej lr är det frivilligt??
    Kan man avsluta barnomsorgen när som om det skulle vara så att sonen blir tvungen att byta lr så??
    Hur gör man då isf??
    Va ska man tänka på att sonen ska ha med sej?? räcker det med att man packar ner kläder och frukt i en väska som han sen får ta med hemåt igen??
    Då ja helst av allt inte vill lämna kvar kläder nånstans.
    Mvh  

• Förskolepedagogen

Hej!
    Om du börjar på en förskola så har du en månads uppsägningstid om du vill byta.
    Sonen ska ha med sig kläder efter väder och ombyte om han skulle bli våt. Inneskor brukar vara bra. Frukt brukar barnen få på förskolan. Du kan bära kläder fram och tillbaka.
    Förskola är frivilligt.
    Mvh Inger

Svar på tråden Frågor kring förskola