• Joonzon

borde jag minska på ersättning för att min dotter väger mer än genomsnittet?

Hej. Det finns en del trådar som liknar denna men jag skulle vilja höra er åsikt om min situation då jag och min sambo inte alls är överens om detta. Vi har en mycket nöjd glad bebis hemma som är 9 veckor. Hon väger nu 6730 g och ligger därmed över genomsnittet, hon äter enbart ersättning och äter 120 ml varanan till var 4e timme. Oftast varannan timme när hon är vaken. Enligt paketet som jag vet bara är riktlinjer ska dom äta 100 till 150 ml ca 5 gånger om dygnet men eftersom våran dotter inte alls blir nöjd på 90 ml per mål som vi gav förut, så har vi ökat till 120 ml, vilket resulterat i att hon inte behöver äta lika ofta. Min sambo tycker att vi borde prova att ge mindre mat för att han tycker att hon är för stor. Han är orolig för henne, inte för att hon just är lite rund, men för att hon inte riktigt orkar hålla upp huvudet när hon ligger på mage då hon har ett stort huvud. Då till min fråga, tycker ni att vi ska minska maten och få en mindre bebis men som är hungrig och missnöjd eller ska vi fortsatta som nu och ha en lite större bebis som är nöjd? Jag tycker absolut att vi inte ska minska på maten eftersom det tydligen är så här mycket mat hon känner att hon behöver, och att hon förmodligen kommer att bli mer genomsnittlig när hon börjar krypa och gå. Jag och sambon är inte alls överens om detta och jag hoppas att jag kan få något svar av er som hjälper oss att komma överens. Kan tillägga att dottern vägde 4250 när hon föddes så hon har alltid varit lite större.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-15 00:55
    Klart han ger henne mat om hon är hungrig. Han skulle inte låta henne vara hungrig heller det jag menade var att han ville prova ge henne mindre mat en gång och se om hon vart nöjd. Det var det jag menade med att prova ge mindre mat. Så vad tycker ni?

• Svar på tråden borde jag minska på ersättning för att min dotter väger mer än genomsnittet?
  • pluvdo

Låt henne äta tills hon är mätt. Så små bebisar kan inte bli "för stora" utan packar på sig vad de behöver. Jag har hört att det är för att kompensera för att de inte har någon temperaturreglering. Så fettet skall då hålla bebisen varm. Det försvinner sedan när de börjar röra sig mer.

• RosaNapp

Nej, banta inte ett spädbarn.
    Låt henne äta det hon vill, när hon vill. Glöm kurvorna.

• miss bee

Bäbisen är 9 veckor. ingen ålder alls. Huvudet är stort länge. Ger ni henne mindre ersättning kan hon få vättskebrist eller undernärd. Låt barnet äta tills hon är mätt!

• RosaNapp

Och helt ärligt. Det är fullständigt normalt att inte helt orka hålla uppe huvudet när dom ligger på mage och ä 9 veckor! Hon lär inte orka det bättre genom mindre mat!

• Juhanna

Båda mina barn har vart större än snittet och då var dem ändå normalstora när dem föddes. Det planade ut när dem började röra på sig. Bebisar kan ju inte bli för tjocka

• Joonzon

Tack! Precis vad jag tycker.

• DrFlygplan

Klart ungen ska få äta sig mätt! :) Fråga din sambo vad han skulle tycka om han blev fråntagen sin mat varje gång han åt även fast han inte alls var mätt ;)

• Joonzon

Klart han ger henne mat om hon är hungrig. Han skulle inte låta henne vara hungrig heller det jag menade var att han ville prova ge henne mindre mat.

• HEJE

Hej! Jag har funderat på det också. Jag get bara ersättning eftersom min amning inte fungerade. Men efter samtal m många BVC-sköterskor OCH läkare så jan ett barn under ca1 år inte bli för tjockt!! Så fort han, hon börjar gå så försvinner hullet. Så mata på så hon är nöjd, det är det viktigaste. Dessutom kan hon ju ha en tillväxtperiod o då behöver hon extra mat.
    Min åsikt o BVC-personal är alltså låt barnet bestämma hur mycket han,hon vill äta!

• Linawb

Se det som positivt att hon är "lite stor", hon är mätt och nöjd! Min pojk blir 7 veckor imorgon och väger 6.4 kg,(62 cm lång)  han helammas och jag skulle då aldrig komma på tanken att inte ge honom mat när han är hungrig. Ersättningen ska ju ges på samma sätt som amningen, så ser ingen skillnad på det!

Nej låt tjejen äta!

• Höstbebis2010

Min son på 9 veckor äter mest bröstmjölk som jag pumpar, han äter då 160-180 ml. Ger ersättning 1-2 ggr per dag, han äter då ca 150-160 ml. Dock börjar han bli stor 60 lång och väger 6270. Hans viktkurva pekar nästan rakt upp och på bvc tyckte de att vi skulle försöka minska på ersättning ngt. Men det är ju just för att kurvan pekar näst intill rakt upp. Hur ser din dotters viktkurva ut? Och skulle hon ens godkänna aningens mindre mat? kamske 110-115 ml istället för 120? Min son verkar lika nöjd med 130 nu, så då kan vi ju lika gärna köra på det. Men skulle han visa på hunger skulle han absolut få mer.

• Fridell1

MIn bebis är 10 veckor och äter bara ersättning. Väger ca 6200 och låg vid sista vägningen strax över "sin" kurva. Bra tänker jag om jag - hon är frisk, äter och går upp i vikt! Hon får mat när hon är hungrig...vissa dagar mer än andra men alltid när hon vill ha!  Jag tycker det känns lugnande att veta att det finns en liten reserv om hon skulle bli sjuk eller av andra anledningar äta mindre en period!

• JackAnneli

Vad jag fått lära mig så äter ett  barn tills det känner sig mätt och skulle det bli för mycket mat så spyr dem upp det!
    Det är så här det blir när folk jämför sina barn. och kollar FÖR mycket på kurvan! Hur är längden?

Har själv två barn  och båda ligger en bra bit över medel men gud så härliga lår dem har:) Ja sonen har ju växt ifrån valkarna nu men mina barn har alltid varit störst men oxå klarat förlylningar väldigt bra!

Det finns dem som har motsatt "problem" och det är ju rena mardrömmen om deras barn åker på en förkylning....
    Nej HURRA för rultiga barn:)

• emmsan123

Mina barn har varit riktigt bitiga som bebisar, runda, glada fina barn Sen så brukar väl inte huvudets storlek bestå särskilt mycket av hull eller??? Ge barnet så mycket mat hon vill ha för sjutton!

Mina fina barn, Oskar mars -06 och Victor juni -09
Svar på tråden borde jag minska på ersättning för att min dotter väger mer än genomsnittet?