borde jag minska på ersättning för att min dotter väger mer än genomsnittet?
Hej. Det finns en del trådar som liknar denna men jag skulle vilja höra er åsikt om min situation då jag och min sambo inte alls är överens om detta. Vi har en mycket nöjd glad bebis hemma som är 9 veckor. Hon väger nu 6730 g och ligger därmed över genomsnittet, hon äter enbart ersättning och äter 120 ml varanan till var 4e timme. Oftast varannan timme när hon är vaken. Enligt paketet som jag vet bara är riktlinjer ska dom äta 100 till 150 ml ca 5 gånger om dygnet men eftersom våran dotter inte alls blir nöjd på 90 ml per mål som vi gav förut, så har vi ökat till 120 ml, vilket resulterat i att hon inte behöver äta lika ofta. Min sambo tycker att vi borde prova att ge mindre mat för att han tycker att hon är för stor. Han är orolig för henne, inte för att hon just är lite rund, men för att hon inte riktigt orkar hålla upp huvudet när hon ligger på mage då hon har ett stort huvud. Då till min fråga, tycker ni att vi ska minska maten och få en mindre bebis men som är hungrig och missnöjd eller ska vi fortsatta som nu och ha en lite större bebis som är nöjd? Jag tycker absolut att vi inte ska minska på maten eftersom det tydligen är så här mycket mat hon känner att hon behöver, och att hon förmodligen kommer att bli mer genomsnittlig när hon börjar krypa och gå. Jag och sambon är inte alls överens om detta och jag hoppas att jag kan få något svar av er som hjälper oss att komma överens. Kan tillägga att dottern vägde 4250 när hon föddes så hon har alltid varit lite större.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-15 00:55
Klart han ger henne mat om hon är hungrig. Han skulle inte låta henne vara hungrig heller det jag menade var att han ville prova ge henne mindre mat en gång och se om hon vart nöjd. Det var det jag menade med att prova ge mindre mat. Så vad tycker ni?