• Caamillaa

Incident på dotterns förskola..

Personalen har sagt att man bör lämna sina barn senast klockan 9 på morgonen ifall de bestämmer sig för att göra utflykt under dagen. Så en morgon tog vi sovmorgon och var där någon minut i 9, då ser jag hela avdelningen stå beredda med kläder och västar på redo för utflykt. En i personalen säger att de ska åka buss och åka till en stor lekpark 5 minuter bort. Min dotter skriker av förtjusning och blir jätteglad! Åka buss är bland det bästa som finns! Så jag skyndar mig in, tar på min dotter vantar och en väst. Samtidigt ser jag hur gruppen långsamt börjar gå mot grinden men ser att en pedagog väntar på mitt barn. När jag senare på dagen kommer för att hämta min dotter möts jag av bilder i hallen på deras utflykt, men ser att det inte fanns någon bild på mitt barn. Då säger en pedagog att eftersom vi kom så sent(?) så missade min dotter utflykten. Hon var ju där i tid! Jag såg ju hur dom gick från oss. Då visade det sig att pedagogen som jag trodde väntade på mitt barn, väntade också på två andra barn som inte kommit än. Så då straffas min dotter med att hon inte får följa med!! Hela kvällen pratade min dotter om att de andra fick åka buss och leka utom hon...

När jag hämtade henne förstog jag inte hur fel det här är, det var först på vägen hem och på kvällen som jag insåg hur elakt och opedagogiskt det här är så jag har inte pratat med personalen om det.

• Svar på tråden Incident på dotterns förskola..
  • Caamillaa

Vill också påpeka att såna här utflykter görs ca var tredje månad så därför känns det extra tråkigt att hon missade den..

• viseversa

ja det var väldigt elakt gjort. jag hade absolut tagit upp det på måndag och kanske även snackat med chefen om hur dom behandlar barn. 

• Mother of 5

Fy fan! rent ut sagt. Det hade varit en helt annan sak om ni likt de andra 2 barnen kommit såpass sent att de andra redan hunnit ge sig iväg. Då hade ju inte din dotter  varit medveten om vad hon missade.

Nu SA de ju det framför ögonen på henne. Stackars liten!

• ebben

ja,jättedumt o trist!! Fattar inte riktigt HUR/varför det blev som det blev??
    fast personligen skulle jag inte hakat upp mig så hemskt mycket,det är ju ändå gjort o försent att göra nåt åt liksom.Även om du pratar m chefen kan hon inte följa på den utflykten.........
    Men prata m personal så det inte händer igen bara!
    Hon kommer att hinna vara med på TUSEN utflykter i framtiden,antagligen

• Mother of 5
    ebben skrev 2011-01-15 09:59:31 följande:
    ja,jättedumt o trist!! Fattar inte riktigt HUR/varför det blev som det blev??
    fast personligen skulle jag inte hakat upp mig så hemskt mycket,det är ju ändå gjort o försent att göra nåt åt liksom.Även om du pratar m chefen kan hon inte följa på den utflykten.........
    Men prata m personal så det inte händer igen bara!
    Hon kommer att hinna vara med på TUSEN utflykter i framtiden,antagligen
    Visst är det sant att hon kommer att få hänga med på MASSOR av roliga saker. Det jag retar mig på är att personalen betedde sig som de gjorde.

Säga till ett anländande barn: "Idag ska vi på utflykt och åka buss:" Och sen inte låta barnet följa med.
  • viseversa
    Mother of 5 skrev 2011-01-15 10:03:45 följande:
    Visst är det sant att hon kommer att få hänga med på MASSOR av roliga saker. Det jag retar mig på är att personalen betedde sig som de gjorde.

Säga till ett anländande barn: "Idag ska vi på utflykt och åka buss:" Och sen inte låta barnet följa med.
    nej exakt. Låter nästan som som njöt av att hon inte fick följa med. typ... "Vi ska på utflykt och ha jättekul men du får inte följa med ha,ha!"
  • Mummy

Jag kan se deras problem, då de antaligen betalat för en buss som ska gå en viss tid och de barn som var där i tid ska få åka. Var det så att din dotter var färdigklädd som de skulle kl 9, skulle de absolut ha tagit med henne.
    Något annat är att de borde berättat för dig att hon inte fick följa med. Och de borde ha meddelat föräldrarna om att de skulle ut och åka buss den dagen. Enligt mig är det väldigt konstigt att ni inte fått besked om detta tidigare. Du har inte missat nån information om att de ska vara där tidigare just den dagen?

Sen tycker jag inte du ska gå till chefen direkt. Prata med personalen som var med istället och berätta hur du känner det

• Moflo

Men informerar inte personalen innan angående större utflykter? Här får vi veckobrev eller så sitter det uppe någon slags veckoplanering på anslagstavlan så att man vet vad som händer, och att åka buss med så många barn kräver ju lite planering så det är nog inget de kom på bara så där.
    Men jag håller med om att det var fel att din dotter inte fick följa med, tycker att du borde ta upp det med personalen.

• Diablo

Om vi väljer att lämna senare än kl. 09.00 så finns alltid en möjlighet att vi kan lämna på exempelvis parken om det är dit de är på väg. Det har hänt flera gånger att vi löst det på det viset. Men det gäller ju att man har en komunikation med perosnalen. Konstigt att de inte meddelat att de skulle i väg just den dagen!

Har man tur behöver man inget vett!
  • Caamillaa

Fick ingen information innan. Dom bestämde sig för utflykten samma morgon! Dom hade ingen matsäck eller dyl. De var tillbaka vid lunch.

• LHUF

väldigt märkligt bettende..  vi kan också bestämma samma dag om vi skall gå iväg på utflykt.. antingen stannar en pedagog och väntar på de sena barnen och är kvar med dom eller så har vi alltid mobilen med oss så kan föräldern möta upp i parken.. det tar ju en stund för barnen att gå så dom hinner oftast i fatt oss

Men tycker nog du kan ta upp det med först personalen på avd, och sedan ev chefen.. ni var ju faktiskt där i tid så det kan dom ju inte skylla på. Och någon buss hade dom ju inte beställt förmodar jag utan att det var en vanlig lokalbuss? 

Tilde 080319
  • LillaNovaK

Tycker också att det var elakt gentemot din dotter. Hade absolut tagit upp detta med personalen.

• Glad i hågen

Hos oss brukar vi få veta om det är ngt särskilt dom ska göra och man behöver vara där någon bestämd tid. Tycker också det var knepigt skött av dom i ert fall. Och är lekplatsen bara 5 min bort hade väl dom resterande kunnat GÅ dit om inte annat?

• Tummelisa

Jag tror att antingen
    1) De var osäker på om de andra två barnen som var sena verkligen skulle komma båda två. De ville inte att, om bara ett av dem kom, det skulle bli ett barn ensam kvar på förskolan. De skyllde på att ni var sena för att din dotter skulle bli kvar hon också så att de blev minst två kvar.

2) De upplever att de haft problem med dig förut, att du ofta är sen, glömmer saker, inte lämnar in papper osv och ville på nåt sätt straffa dig genom din dotter (alldeles särdeles korkat om det är så men man vet ju aldrig)

Men berätta för dem om hur du kände det och hur besviken din dotter blev när honom inte fick följa med. Säg att du kom ju före 9 och var säker på att hon skulle få följa då du hämtade väst osv. Be om en förklaring!

• ebben

Men om ni var så precis i tid-såg du inte att de for iväg? Alltså du hade ju kunnat följa henne till bussen? Det skulle nog jag ha gjort om vi var i så precis tid.......

Svar på tråden Incident på dotterns förskola..