• AnetteK

Nekad havandeskapspenning - Överklagat, när får man besked?

Ansökte om havandeskapspenning direkt när jag fick mitt moderskapsintyg, fick besked rätt snabbt att jag blivit nekad havandeskapspenning. Skickade in min överklagan en vecka senare, först igår fick jag ett brev där det stod att dom mottagit min överklagan och det kunde ta upp till 6 veckor att behandla ärendet!!! 
    Ansökte om havandeskapspenning från 31/1, men om det tar 6 veckor som det stod så har det hunnit bli slutet av februari!!! Ni som också har överklagat avslag på havandeskapspennig, hur lång tid har det tagit för er att få besked? 

• Svar på tråden Nekad havandeskapspenning - Överklagat, när får man besked?
  • ohmy

Det kan nog ta så lång tid.. Jag räknar med att få avslag eftersom en tjej på jobber fått på både det första och överklagan.. Så jag går nog hem med lite semesterpengar sen kämpar jag tills jag få igenom det, haha.
    Jobbar som frisör så kan helt enkelt inte jobba i slutet för man når inte fram men försäkringskassan verkar inte se det som något problem..
    Vad jobbar du som?

• AnetteK

Fick besked på min överklagan igår, en vecka efter försäkringskassan mottagit den. Blev nekad igen! Tråkigt, men nu slipper man i alla fall gå och undra. Jag jobbar som behandlare  för personer med utvecklingsstörning och autism, inte så många tunga lyft, men visst förekommer det, men inte i den utsträckning som försäkringskassan vill. Att det förekommer hot och våld och att man när som helst kan får en spark eller bli fasthållen, det tog dom ingen hänsyn till....men tur att man har lite semesterdagar sparade så man slipper jobba hela tiden ut. Konstigt bara att jag blev beviljad havandeskapspenning när jag väntade första barnet, jobbar på samma arbetsplats och har samma arbetsuppgifter!!

• mmmaria