• AnetteK

Nekad havandeskapspenning - Överklagat, när får man besked?

Ansökte om havandeskapspenning direkt när jag fick mitt moderskapsintyg, fick besked rätt snabbt att jag blivit nekad havandeskapspenning. Skickade in min överklagan en vecka senare, först igår fick jag ett brev där det stod att dom mottagit min överklagan och det kunde ta upp till 6 veckor att behandla ärendet!!! 
    Ansökte om havandeskapspenning från 31/1, men om det tar 6 veckor som det stod så har det hunnit bli slutet av februari!!! Ni som också har överklagat avslag på havandeskapspennig, hur lång tid har det tagit för er att få besked? 

• Svar på tråden Nekad havandeskapspenning - Överklagat, när får man besked?
  • ohmy

Det kan nog ta så lång tid.. Jag räknar med att få avslag eftersom en tjej på jobber fått på både det första och överklagan.. Så jag går nog hem med lite semesterpengar sen kämpar jag tills jag få igenom det, haha.
    Jobbar som frisör så kan helt enkelt inte jobba i slutet för man når inte fram men försäkringskassan verkar inte se det som något problem..
    Vad jobbar du som?

• AnetteK

Fick besked på min överklagan igår, en vecka efter försäkringskassan mottagit den. Blev nekad igen! Tråkigt, men nu slipper man i alla fall gå och undra. Jag jobbar som behandlare  för personer med utvecklingsstörning och autism, inte så många tunga lyft, men visst förekommer det, men inte i den utsträckning som försäkringskassan vill. Att det förekommer hot och våld och att man när som helst kan får en spark eller bli fasthållen, det tog dom ingen hänsyn till....men tur att man har lite semesterdagar sparade så man slipper jobba hela tiden ut. Konstigt bara att jag blev beviljad havandeskapspenning när jag väntade första barnet, jobbar på samma arbetsplats och har samma arbetsuppgifter!!

• mmmaria

jag fick havandeskapspenning även fast jag inte har ett fysiskt tungt arbete...        jobbar som kriminalvårdare och då är den främsta anledningen(som är samma som på ditt jobb) hot om våld och dyl. Det tog dem knappt en vecka att godkänna min ansökan... Min arbetsgivare fick göra en "utredning" som skickades till försäkringskassan där han beskrev min arbetsplats, tror den var 8 sidor lång och väldigt omfattande, kankse var det därför min ansökan gick igenom...

• Raindrop
    AnetteK skrev 2011-01-21 14:11:16 följande:
    Fick besked på min överklagan igår, en vecka efter försäkringskassan mottagit den. Blev nekad igen! Tråkigt, men nu slipper man i alla fall gå och undra. Jag jobbar som behandlare  för personer med utvecklingsstörning och autism, inte så många tunga lyft, men visst förekommer det, men inte i den utsträckning som försäkringskassan vill. Att det förekommer hot och våld och att man när som helst kan får en spark eller bli fasthållen, det tog dom ingen hänsyn till....men tur att man har lite semesterdagar sparade så man slipper jobba hela tiden ut. Konstigt bara att jag blev beviljad havandeskapspenning när jag väntade första barnet, jobbar på samma arbetsplats och har samma arbetsuppgifter!!
    Ansökte du om HP för 60 dagar före BF?
  • EmmaE86

Bra tråd :)
    Jag fick svar igår på min ansökan att jag inte fått HP.. vart så besviken för fick det me dottern och har precis samma arbetsuppgifter nu. Chefen vart oxå upprörd idag när jag tala om att jag inte fått, hon tyckte lite synd om mej. Så vi satte oss å skrev ihop en överklagan som jag skickat iväg nu..
    Hoppas verkligen dom ska ändra beslutet. !!!
    Får man alltså ett brev först med en bekräftelse på att dom fått överklagan, sen behandlas det?

• ohmy

Fick att jag blivit nekad idag! Jobbar som frisör och står hela dagen med ett fullspäckat schema varje dag, och en lunchrast på max 30 min. Har inga andra raster eller chanser att sätta mig ner.. har en klippstol men har för ont i svansken och av foglossning så kan inte sitta på den. Står hela dagen alltså minst 8 h. Enligt försäkringskassans beslut som dom skrivit till mig måste man ha ett stående/gående arbete, fysiskt påfrestande arbetsställningar som man står i dagligen, och en arbetsställning som påfrestar kroppen på ett negativt sätt.

HALLÅ? Vad har jag inte av detta? Enligt dom ska det ju även vara 1/4 av dagen för att på HP men jag står ju inte denna skitarbetstälnning hela dagen och har så ont i axlar ben rygg o fötter så jag vet inte vart jag ska ta vägen.. Når heller snart inte min kund pga min stora mage.

Ska överklaga men på vad? Dom verkar ju för dumma för att fatta? Ska jag bli nekad vill jag ha ett ärligt och riktigt svar. Hade det krävts att man måste lyfta saker som väger minst 15 kg, eller jobbar med saker som skadar barnet hade jag accepterat det... men ett sådant argument till att jag inte får det kan man ju inte annat än skratta åt?!

• Raindrop
    ohmy skrev 2011-01-21 19:22:59 följande:
    Fick att jag blivit nekad idag! Jobbar som frisör och står hela dagen med ett fullspäckat schema varje dag, och en lunchrast på max 30 min. Har inga andra raster eller chanser att sätta mig ner.. har en klippstol men har för ont i svansken och av foglossning så kan inte sitta på den. Står hela dagen alltså minst 8 h. Enligt försäkringskassans beslut som dom skrivit till mig måste man ha ett stående/gående arbete, fysiskt påfrestande arbetsställningar som man står i dagligen, och en arbetsställning som påfrestar kroppen på ett negativt sätt.

HALLÅ? Vad har jag inte av detta? Enligt dom ska det ju även vara 1/4 av dagen för att på HP men jag står ju inte denna skitarbetstälnning hela dagen och har så ont i axlar ben rygg o fötter så jag vet inte vart jag ska ta vägen.. Når heller snart inte min kund pga min stora mage.

Ska överklaga men på vad? Dom verkar ju för dumma för att fatta? Ska jag bli nekad vill jag ha ett ärligt och riktigt svar. Hade det krävts att man måste lyfta saker som väger minst 15 kg, eller jobbar med saker som skadar barnet hade jag accepterat det... men ett sådant argument till att jag inte får det kan man ju inte annat än skratta åt?!
    Har du skrivit en riktigt detaljerad besrivning av en arbetsdag..? Ta bland annat med minsta lilla lyft och bristen på chanser till raster. Att kunna gå på toa är ju rätt viktigt när man är gravid tex.
  • AnetteK
    Raindrop skrev 2011-01-21 14:19:51 följande:
    Ansökte du om HP för 60 dagar före BF?
    Ja det gjorde jag från 31/1 ansökte jag om HP och har BF 31/3.
  • Kamomillja
    AnetteK skrev 2011-01-21 14:11:16 följande:
    Hade du med ett intyg från huvudskyddsombudet och en arbetsbeskrivning av dina arbetsuppgifter från din närmsta chef? kan vara bra med komplitternade uppgifter.
  • AnetteK
    EmmaE86 skrev 2011-01-21 14:26:55 följande:
    Bra tråd :)
    Jag fick svar igår på min ansökan att jag inte fått HP.. vart så besviken för fick det me dottern och har precis samma arbetsuppgifter nu. Chefen vart oxå upprörd idag när jag tala om att jag inte fått, hon tyckte lite synd om mej. Så vi satte oss å skrev ihop en överklagan som jag skickat iväg nu..
    Hoppas verkligen dom ska ändra beslutet. !!!
    Får man alltså ett brev först med en bekräftelse på att dom fått överklagan, sen behandlas det?
    När jag skickat in min överklagan så tog det 2 veckor innan jag fick ett brev där det stod att dom mottagit min överklagan, sen kunde det ta upp till 6 veckor innan beslut fattats, men tog bara en vecka för min del,
    Negativt beslut tyvärr!
  • AnetteK
    Kamomillja skrev 2011-01-22 15:32:15 följande:
    Hade du med ett intyg från huvudskyddsombudet och en arbetsbeskrivning av dina arbetsuppgifter från din närmsta chef? kan vara bra med komplitternade uppgifter.
    Inget intyg från skyddsombudet, men min arbetsgivare skickade med en bra och utförlig beskrivning av mina arbetsuppgifter.  
  • Kamomillja

Konstigt med olika behandling, om det inte är jätte lång tid imellan. Har hört att det är svårare. Är själv gravid, men denna gång har jag blivit omplacerad. Förra gången var det helt omöjligt, fick havandeskapspenning då. Vet inte om jag skulle bli beviljad denna gång. Om du är nekad så är din abretsgivare skyldig att omplacera dig, dem kan inte kräva att du ska jobba med samma. Kan ha läst lite dåligt men visst var det hot och våld som var anledningen? Har även jag ett sådant jobb och det känns som ett handikapp ibland att man är gravid även om det är en kort period i ens liv.  Mig veterligen efter info från fack och huvudksyddsombud så ska dem inte kunna neka om det är hot och våld och tungt fysiskt påfrestande jobba man har samt att det inte finns omplacerings möjligheter.
    Lycka till! Själv tar jag semester i slutet är så trött på FKSpöke

• ohmy
    Kamomillja skrev 2011-01-22 20:28:21 följande:
    Konstigt med olika behandling, om det inte är jätte lång tid imellan. Har hört att det är svårare. Är själv gravid, men denna gång har jag blivit omplacerad. Förra gången var det helt omöjligt, fick havandeskapspenning då. Vet inte om jag skulle bli beviljad denna gång. Om du är nekad så är din abretsgivare skyldig att omplacera dig, dem kan inte kräva att du ska jobba med samma. Kan ha läst lite dåligt men visst var det hot och våld som var anledningen? Har även jag ett sådant jobb och det känns som ett handikapp ibland att man är gravid även om det är en kort period i ens liv.  Mig veterligen efter info från fack och huvudksyddsombud så ska dem inte kunna neka om det är hot och våld och tungt fysiskt påfrestande jobba man har samt att det inte finns omplacerings möjligheter.
    Lycka till! Själv tar jag semester i slutet är så trött på FKSpöke
    Gör som du o tar semester om jag inte får igenom HP.. Orkar verkligen inte.. Orkar absolut inte med stressen och det tempot..
    Raindrop skrev 2011-01-22 00:06:31 följande:
    Har du skrivit en riktigt detaljerad besrivning av en arbetsdag..? Ta bland annat med minsta lilla lyft och bristen på chanser till raster. Att kunna gå på toa är ju rätt viktigt när man är gravid tex.
    Ja, skrev 3 dataskrivna sidor.. Skrev även med att jag nu måste gå regelbundet till sjukgymnasten för att mina axlar tar jättemycket stryk när jag har så långt till kunden för att nå, och även att jag blivit tillsagd från barnmorska/läkare att jag ska ta det lugnt för jag har tydligen lite från slemproppen som kommer hela tiden och jag har en livmodertapp som är öppen i fingerstorlek. Men det sket dom också i...
    Tydligen så skiter dom i att mina axlar kanske förstörs och att jag öppnar mig mer..
    Min sjukgymnast har nu iaf skrivit ett brev till dom om att dom råder dem att låta mig sluta jobba 2 månader innan födsel för annars kommer mina besvär bli värre.. Får se om min överklagan går igenom..
  • bebis i oktober

Jag jobbar i kök(skolkök) och ansökte för en månad sedan och fick idag reda på efter att jag ring och tjatat, att jag fick avslag på min ansökan, trots utförliga uppgifter från arbetsgivare och att jag har tunga lyft, stressigt arbete osv.
    så nu ska jag i helgen försöka få ihop en verklagan och på måndag boka tid hos min läkare på förlossningen eftersom jag får väldigt mycket sammandragningar under arbetstid.

fan vad irreterad jag blir på fk, det måste ju vara puckade gubbar som inte vet överhuvudtaget hur det är att vara gravid!!

• Jodi
    ohmy skrev 2011-01-18 20:18:11 följande:
    Det kan nog ta så lång tid.. Jag räknar med att få avslag eftersom en tjej på jobber fått på både det första och överklagan.. Så jag går nog hem med lite semesterpengar sen kämpar jag tills jag få igenom det, haha.
    Jobbar som frisör så kan helt enkelt inte jobba i slutet för man når inte fram men försäkringskassan verkar inte se det som något problem..
    Vad jobbar du som?
    Jag trodde att frisörer alltid fick hp eftersom man jobbar med kemikalier?
  • Ppilla

det är en riktigt djungel det där.. känns som det lite beror på vilken handläggare man får...

Svar på tråden Nekad havandeskapspenning - Överklagat, när får man besked?