• Kusin Knase

Galet, jag är gravid!

En del av er vet det redan men inte alla mina "adoptionskompisar", så jag gör en egen liten tråd även här om detta omtumlande besked ...

Detta tar tid att smälta ... Mirakler sker uppenbarligen!

Ni vet ju vad man säger om att när man har adopterat så slappnar man ju av så mycket så man blir gravid, yeah right Obestämd -- men nu kommer vi väl tyvärr bli ett av fallen som det just kommer att exemplifieras med.

Efter massor av års försök på egen hand, fem ivf:er (mf, utomkveds + en ljuvlig dotter född -07), en adoption (en underbar son, född -09) och 40 år på jorden ska man vara med om detta?!

På nyårsafton började jag misstänka att det nog trots allt inte var julmaten jag fortfarande mådde illa av ... Jag la ihop alla symtom och fixade till slut fram ett test. På nyårsdagens morgon tog jag det. På monitorn stod klart och tydligt Gravid 3+.

GALET!!!!! För första gången är jag spontant gravid! Förvånad   Jag som trodde det var en myt att barn kunde bli till i sänghalmen ...

Det pinsamma är att vara 40 och inte 15 när man ringer till MVC och bekänner att man inte fattar nånting ... Vadå dagar liksom, vem behöver hålla reda på sånt?! ÄL? Mens?! Va? Jag vet att jag inte har haft mens på hela december men kan inte svara på om jag hade det i november. Lagom pinsamt, hehe.

Fick ett vul förra veckan och såg ett hjärta som bankade på så hårt att hela den lilla varelsen -- som satt på rätt ställe! -- vibrerade och rörde sig. Underbart! Jag är nu i åttonde veckan och beräknad födelse är satt till 27 augusti, så det är tidigt än så länge, vi får se hur det går ...

Herregud, tre barn, hur ska det funka, helt sjukt detta, jag som går på knäna av bara två med en man som jobbar jättejättemycket, och så tätt mellan barnen!! Hjäääääääälp.

Blandade känslor, minst sagt! Men så häftigt!

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa på www.litenupplaga.se/687 !
  • Svar på tråden Galet, jag är gravid!
  • Kusin Knase

Stort, stort tack för gratulationerna. Jag vet dessvärre att det skär i hjärtat på många av er, och jag vet också hur det känns och att det inte beror på missunnsamhet. Jag kan bara önska att det ska hända fler av er, kanske till och med er som är mer beredda på det?! Dock inte mitt under adoptionsprocess naturligtvis.

Tack igen, mina fina adoptionsvanner. HjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärta

Vår adoptionsbok Längtan till Lillebror går nu att beställa på www.litenupplaga.se/687 !
  • Kusin Knase

Dock var det en gratulation som jag inte blev glad av att läsa, och den det vederbör borde förstå varför. Jag vill inte sprida misstämning i tråden/forumet så jag måste tyvärr nämna namnet för att kunna bemöta inlägget. Jag vore dock oerhört tacksam att slippa ett svar från dig och att vidare höra ifrån dig, på vilket sätt det vara må, i framtiden.

HäxanSurtant3, med tanke på den oerhörda respektlösheten och elakheten du tidigare visat mig känns dina gratulationer falska. Här dyker du upp mitt i adoptionskategorin som någon gumman i lådan och låtsas som om vi är jättekompisar igen. Det är vi inte. Det finns inte en chans att jag skulle vilja ha någon som helst kontakt igen med en människa som har betett sig så genomvidrigt emot mig -- du vet vad jag menar.

Till råga på allt -- och trots min TS! -- så klampar du dessutom, i sedvanlig respektlös stil, på i ett adoptionsforum, och vräker ur dig hemmasnickrade teorier till barnlöshet resp graviditet, baserade på ett egenupplevt fall?! En rätt remarkabel kontrast till den vetenskap du annars alltid brukar vara så noga med att åberopa! Jag hoppas att du har läst och tagit till dig de kommentarer om det som du har fått, bra mycket mer diplomatiska än du förtjänar.

Nå, jag hade tänkt ignorera ditt inlägg, men så idag inträffade något som faktiskt gjorde mig tvärförbannad. Jag blev gratulerad till min graviditet av en ytlig vän som jag absolut inte har avslöjat något för. Nej, avslöjandet hade du stått för! Jag utgår ifrån att du inser den milsvida skillnaden mellan att här anonymt skriva till sina FL-vänner i adoptionsvärlden och meddela denna nyhet och att offentliggöra graviditeten IRL?! Då inser du också vilket övertramp du gjort dig skyldig till? Detta är extra remarkabelt då man kunde hoppas på, med tanke på såväl ditt nuvarande som ditt framtida yrkesval, lite sunt förnuft? Tydligen icke. Sekretess gäller uppenbarligen endast då man har skrivit på papper om det.

Jag är mycket besviken på dig, jag väljer själv vilka jag vill berätta om min graviditet för, i detta staduim såväl som senare, och i vilken ordning de jag känner ska få reda på det. Så nu får jag uppenbarligen uttryckligen be dig hålla käft. Och att i fortsättningen lämna mig i fred, på alla plan. Tack.

• Kusin Knase

Jag vill såklart också gratulera er som skriver att ni befinner er i liknande/samma lyckliga omständigheter!

• morgonsolan

Kul och grattis Knase med ett tredje barn! Men jag måste bara fråga (för jag blir så väldigt förvånad av det uttalandet?): Vilka skulle det skära i hjärtat på att du är gravid menar du?

Och varför önskar du att fler av oss blir gravida?! Det är barn vi vill ha. Just nu är vi i adoptionsforumet och av den lilla erfarenheten jag har här så blir vi, mig veterligen, väldigt glada av de barnen vi får via adoption..

Kul med tillökning hur som helst, hur de än kommer våra gullungar.

Kusin Knase skrev 2011-01-24 22:21:26 följande:

Stort, stort tack för gratulationerna. Jag vet dessvärre att det skär i hjärtat på många av er, och jag vet också hur det känns och att det inte beror på missunnsamhet. Jag kan bara önska att det ska hända fler av er, kanske till och med er som är mer beredda på det?! Dock inte mitt under adoptionsprocess naturligtvis.

Tack igen, mina fina adoptionsvanner. HjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärtaHjärta

• Kusin Knase

Hej, fina morgonsolan!

Jo, jag tänkte på den här evighetslånga processen som många här står mitt uppe i, ovissheten, allt det tunga och jobbiga -- stundtals har det då, både för mig och andra, det vet jag, känts lite extra hårt de dagar man hör om barnbesked som inte är ens eget -- man längtar lite extra bara, och det är det som kan yttra sig i t ex smärtor som av en kniv som vrids om i ens längtande hjärta. Inte för att man är missunnsam, som sagt, utan bara för att man känner att man nästan är beredd att ge sitt liv för att få besked om sitt barn nu nu nuuuuu, inget värre än så!

Och att jag skrev att jag önskar graviditet åt flera här, tja, det är bara som ytterligare barnbesked och inget konstigare än så; det är ju trots allt mindre krångel (hm, förhoppningsvis) som återstår för en gravid kvinna som ska föda än för en kvinna som väntar barnbesked. (Samtidigt som jag vet att somliga aldrig riktigt, riktigt kommer över sin biologiska barnlöshet, hur överlyckliga de än är över sina a-barn -- det var väl främst dem jag tänkte på och unnar att uppleva en graviditet också.) 

Ah, jag trasslar in mig. Men var det något det inte var så var det illa ment, i alla fall!

• morgonsolan

Knase, tack för att du förklarade! Menade inte att låta så "hård", blev bara nyfiken . Kanske också kände att jag vet att du klarar av att få en fråga, för att du ofta vet hur du menar! Glad

Ja, så olika vi alla är och tur är väl det. Det där med krångel menar jag.. . kanske hajjade till just för att min egen sits är raka motsatsen. Det absolut värsta som skulle kunna hända mig är graviditet, men jag litar på att både spiralen och pillrena ska få mig att slippa det!

Att vänta på barnbesked, och nu resebesked, är det finaste och största jag varit med om HjärtaHjärtaHjärta. A walk in the park om jag jämför när jag fick biologiskt barn, som var det värsta jag upplevt.

Kusin Knase skrev 2011-01-25 21:31:00 följande:
    Hej, fina morgonsolan!

Jo, jag tänkte på den här evighetslånga processen som många här står mitt uppe i, ovissheten, allt det tunga och jobbiga -- stundtals har det då, både för mig och andra, det vet jag, känts lite extra hårt de dagar man hör om barnbesked som inte är ens eget -- man längtar lite extra bara, och det är det som kan yttra sig i t ex smärtor som av en kniv som vrids om i ens längtande hjärta. Inte för att man är missunnsam, som sagt, utan bara för att man känner att man nästan är beredd att ge sitt liv för att få besked om sitt barn nu nu nuuuuu, inget värre än så!

Och att jag skrev att jag önskar graviditet åt flera här, tja, det är bara som ytterligare barnbesked och inget konstigare än så; det är ju trots allt mindre krångel (hm, förhoppningsvis) som återstår för en gravid kvinna som ska föda än för en kvinna som väntar barnbesked. (Samtidigt som jag vet att somliga aldrig riktigt, riktigt kommer över sin biologiska barnlöshet, hur överlyckliga de än är över sina a-barn -- det var väl främst dem jag tänkte på och unnar att uppleva en graviditet också.) 

Ah, jag trasslar in mig. Men var det något det inte var så var det illa ment, i alla fall!
    Härligt att du är glad Knase! {#emotions_dlg.flower}
  • Kusin Knase

Morgonsolan, jag tycker att det är helt fantastiskt att du är så lycklig, trots allt ni gått igenom och trots att mycket ovisshet återstår! Härligt att du kan se allt från den ljusa sidan!

Nej, hade denna graviditet inträffat för ett år sen hade det ju varit katastrof förstås. Men då var vi mycket mer noga med att skydda oss, så det hade nog varit omöjligt. Och ni låter som om ni använder både hängslen och svångrem, så att säga!

Stort lycka till i fortsättningen!!!!!!!!!!!! (Jag fortsätter ju hänga med så länge jag får!)

• morgonsolan

Ja, det är ju fem år sedan vi gick igenom vår graviditet, så nu finns ingen ovisshet kvar! Bara ren lycka!  {#emotions_dlg.flower} Hittar ingen mörk sida att se något ifrån överhuvudtaget faktiskt. Fantastiskt att du kan våga glädja dig i din sits också, trots så mycket ovisshet!!!!

Kusin Knase skrev 2011-01-26 12:58:57 följande:
    Morgonsolan, jag tycker att det är helt fantastiskt att du är så lycklig, trots allt ni gått igenom och trots att mycket ovisshet återstår! Härligt att du kan se allt från den ljusa sidan!

Nej, hade denna graviditet inträffat för ett år sen hade det ju varit katastrof förstås. Men då var vi mycket mer noga med att skydda oss, så det hade nog varit omöjligt. Och ni låter som om ni använder både hängslen och svångrem, så att säga!

Stort lycka till i fortsättningen!!!!!!!!!!!! (Jag fortsätter ju hänga med så länge jag får!)
Svar på tråden Galet, jag är gravid!