• LadyLi

Sjuk och kanske döende granne

Du hör hur din granne som du vanligtvis möter ibland i trappen och småpratar med hostar  sedan ett par månader tillbaka. Hon hostar så att det låter som att lungorna ska åka ut. Du hör även hur hon gråter om kvällarna.  Hennes son gråter också har du nu börjat höra.Hur gör du i den situationen?

Låter du det gå förbi dig och tänker att de säkert inte vill ha någon hjälp där uppe eller går du upp och säger några vänliga ord och frågar om de behöver hjälp?

Du får nu beräkna in att du inte känner grannen väl. Ni har som sagt småpratat och sagt hej men inte mer än så.

• Svar på tråden Sjuk och kanske döende granne
  • RosaGlitter

Om ja skulle va du skulle ja gå dit o låtsas behöva lite mjölk eller nåt och småprata lite.. sen säga liksom btw att ja har hört gråt o sån hosta från er.. hur mår ni egentligen? kan ja göra nåt? typ!!

• LadyLi
    RosaGlitter skrev 2011-01-15 21:55:24 följande:
    Om ja skulle va du skulle ja gå dit o låtsas behöva lite mjölk eller nåt och småprata lite.. sen säga liksom btw att ja har hört gråt o sån hosta från er.. hur mår ni egentligen? kan ja göra nåt? typ!!
    hmm.. ja det var ju en bra idè. E bara så rädd att vara påträngande då. Tänk om hon blir arg eller jätteledsen. Hur ska man trösta henne.
    Nä,får sluta tänka ego. Jag måste gå dit antar jag.
  • KatjaKaj

Oj sånt där är svårt, om hon nu skulle vara döende så vill hon kanske inte prata om det.
    Nu har jag haft tur och lärt känna alla mina grannar och den senaste grannen berättade mer än gärna om sina krämpor och bad om hjälp.
    Men annars hade jag nog bara frågat när vi stod och småsnackade i trappen typ "vilken hemsk hosta du har fått, hoppas det blir bättre snart".
    Då kan hon ju berätta om hon vill annars får hon en chans att bara vifta bort det. 

• RiaRa

Uj vad svårt. Spontant skulle jag nog försöka kolla hur grannen mår. Lättast är väl kanske att försöka inleda en konversation då ni möts i trappan.
    Typ, hur mår du egentligen... Är det något jag kan hjälpa till med.

Men det är ett svårt dilemma. Grannen kanske inte alls vill prata....

• RosaGlitter

Kolla läget när du lånar o fråga när du lämnar tillbaka hur hon mår, att du hört hostan.. då har du fått läsa av lte om hon vill prata eller inte liksom!

• mamzer

Jag skulle nog inte frågat om hur hon mår, utan hade nog försökt jobba in i samtalet att är det något hon eller hennes son behöver hjälp med så kan de alltid fråga. Behöver hon snacka så är det liksom inkluderat i erbjudandet.

A minority is always compelled to think. That is the blessing of being in the minority. (Leo Baeck)
  • LadyLi

Grejen är att grannen inte går ut ens. Vi har inte sett henne ute på länge nu.
    Det är just det jag är rädd för. Att hon inte alls vill prata. Hon kanske blir arg rentav.
    Det är verkligen hemskt att höra på. Stackarn verkligen. Och stackars son. 16 år typ. Vet ej om det finns någon annan vuxen som är där och hjälper till.

• RosaGlitter

Usch va jobbigt.. Du har inga skyldigheter men eftersom du är orolig tycker jag du ska plinga på o bara kolla läget även om du inte frågar hur hon mår.. Blir hon sur om du frågar hur hon mår får de nog stå för henne, du menade väl och de vore konstigt om någon blev sur av de!!

• KatjaKaj
    LadyLi skrev 2011-01-15 22:05:26 följande:
    Grejen är att grannen inte går ut ens. Vi har inte sett henne ute på länge nu.
    Det är just det jag är rädd för. Att hon inte alls vill prata. Hon kanske blir arg rentav.
    Det är verkligen hemskt att höra på. Stackarn verkligen. Och stackars son. 16 år typ. Vet ej om det finns någon annan vuxen som är där och hjälper till.
    Men gå bara upp och säg att du inte sett till henne på länge och att du hört hostan, att du bara ville kolla så att hon mår bra.
    Hon kanske blir glad över att du bryr dig.
  • Sapato

Min man var jätte sjuk och då träffade jag på en granne i hissen som såg när ambulans kom och hämta honom. Den familjen sa att vi bara kunde ringa på vad och när det än gällde. Tuckte det var urgulligt

• pluvdo

Gå dit och se hur det är med henne/erbjud ditt stöd. Blir hon arg/upprörd och du tycker det är pinsamt så är det inte mer än så. Blir hon glad och tacksam så är det mycket mer än så.

• RiaRa
    maddlyn skrev 2011-01-15 22:10:59 följande:
    Men gå bara upp och säg att du inte sett till henne på länge och att du hört hostan, att du bara ville kolla så att hon mår bra.
    Hon kanske blir glad över att du bryr dig.
    Låter som en bra idé. Det visar att du bryr dig. Vill hon inte ta emot din omsorg just då, så vet hon i alla fall att du bryr dig om och har hört/sett.

• LadyLi

Mötte grannan i trappen idag och hon är inte döende tack och lov! Hon har en jättejobbig och envis lunginflammation som gör att hon hostat i fem veckor i sträck.  Hon hade aldrig varit så sjuk nånsin i sitt liv sa hon.
    Sa att jag verkligen tyckte synd om henne och att hon gärna fick säga till om hon behövde hjälp med något. Berättade för henne vilka scener jag och min sambo målat upp .

Ja,känns jättebra att det inte var så alvarligt som jag trodde. Nu måtte hon krya på sig.

• RiaRa

Skönt att höra. Du är en riktigt god granne.{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Sjuk och kanske döende granne