Gravid och provanställning - vad har jag för rättigheter?
Gjorde första dagen på mitt extrajobb igår, ska jobba varannan helg hela våren, i juli kommer bebisen. Till vardags är jag heltidsstudent.
Jobbet är på ett stort byggvaruhus, står hela dagarna, vilket dödar mina höfter/rygg just nu. Går mycket.
När jag signade papper trodde jag allt skulle gå finemang, sen fick jag en blödning. Bebisen levde men fick order om att ta det lugnt, inte stressa och slita ut mig mer än nödvändigt. Har nu inte haft något blod eller färg what so ever på pappret på en vecka....idag kom det igen. Har även blodtrycksfall och svimmar lätt, igår när jag kom hem fick jag migränanfall.
Idag kommer jag efter order från BM vara hemma och vila...känns skit att inte kunna jobba.
Men som gravid helgjobbare med provanställning; vad har jag för rättigheter? Kan jag be att få bli placerad på en enklare avdelning; ex kassan? (Står försäljning/kassa på mitt avtal - så jag kan jobba vart som helst i varuhuset enligt chefen) Kan jag få gå ner i arbetstid - jobba mitt på dagen när det är som mest kundtryck?