• iza

ettåring?

Vi har en son på 1,2 år ibland får hanför sig att han ska hitta på allt som han inte får göra, han vet så väl, kan man säga åt en 1 åring å sätta in honom på rummet eller är han för liten för att förstå, hur har ni gjort?

• Svar på tråden ettåring?
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Tror inte alls att han vet så väl vad man får och inte får göra, och jag tycker absolut inte att du ska straffa honom.

Vad är det han gör för nåt? Finns det lösningar? T.ex. om han river ut saker från köksskåpen, rensa ett skåp som han får ha och pyssla med. River han ner böcker från bokhyllan, ta bort böckerna längst ner eller ha bara böcker som kan lekas med där.

• Rhoda Horswunce
    Så små barn har inte utvecklat sin impulskontroll ännu, så det spelar ingen roll hur mycket han vet att han inte får göra något, han kan helt enkelt inte stå emot sina impulser. Jag tror det bästa är att plocka bort så mycket som möjligt av det han inte får leka med. Ska man börja tjata om saker redan nu, så kommer man själv vara så utmattad när den riktiga trotsåldern börjar (vid 2,5-3-årsåldern) att det kommer bli jättejobbigt. Och får barnet höra tjat varje dag så tror jag att det till slut "stänger av", och sedan struntar i att lyssna när det verkligen behövs.

Här har vi alltid försökt vara väldigt sparsamma med förmaningar och nejande, och istället plockat bort och avlett, och det har resulterat i att sonen (nu 4 år gammal) alltid lyssnar och gör som vi säger, när vi väl säger åt honom.
  • iza

okey tack för svaren de va de vi antog oxå men man vet ju aldrig barnen ligger ju i regel före än vad man tror...
    Vi får plocka bort de vi har i ett skåp här i vardagsrummet, annars brukar han få vara på de flesta ställen å titta, blir ju inte lika intressant när man får göra saker å ting.

Svar på tråden ettåring?