• vickanpickan

4-åring med blöja

Har en tjej som fyller 4 i mars och som fortfarande har blöja. Har otaliga gånger försökt potträna henne, dock utan resultat. Vi har köpt pottor, hon har varit med och valt. Vi har belönat med stjärnor, med framtida välja leksaker, åka till Liseberg osv. Vi har lagt tidningar på toa, köpt toaringar... Men det är inte intressant för henne. Visst har det funkat ett par dagar. Sedan vill hon inte mer. Vi provar igen...  Bajsat har hon aldrig gjort varken på toa eller på pottan. Sedan i augsti har hon fått sin diagnos gluten. Tror att detta har påverkat vår träning eftersom hon fram tills dess alltid har varit lös i magen. Nu känns det som om vi är i en återvändsgränd. Visst har det gått lite framåt. Från att vägrat att ta av sej blöjan för bara en liten stund till att kunna springa hemma i trosor. Men det blir otaliga pölar att torka (vilket känns helt ok om det bara görs framsteg) Men jag vet inte hur jag ska ta tag i detta och komma vidare. Eller ska man söka hjälp?

• Svar på tråden 4-åring med blöja
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det låter som att ni provat det mesta och att hon halkat efter pga sin gluten-diagos. Normalt kan barn först kontroller förmågan att bajsa innan de kan känna igen när de är kissnödiga.

Min erfarenhet är att när man kan urskilja ett mönster (hon bajsar efter frukost till exempel) då bör man sätta barnet på pottan/toaletten, vilket gör att de så småningom känner igen signalen själv. Detta försvåras självklart om barnet har många lösa avföringar per dag (vilket hon hade tidigare).

Med tanke på hennes situation tycker jag att ni skall höra med barnläkaren, hur ni skall gå till väga efter detta och om det är normalt att det dröjer så pass länge efter diagnosen för henne att bli torr. 

MVH Christine 

Svar på tråden 4-åring med blöja