• chupa chups

    Svagt positiva test i snart 2 veckor, tom livmoder, men ändå ägglossing???

    Hejsan!

    Jag har ett likadant inlägg på en annan sida, men konstaterade att det nog passar bättre här...

    Testade negativt på grav.test 29 december. En dag senare (30 december, dvs. 2 veckor sen) fick jag vad ksg trodde var min mens. När blödningen var över (tyckte den var rätt så "normal") kände jag mig ändå konstig och gjorde ett grav.test igen, som visade positivt!!! Svagt men helt klart positivt. Missfall tänkte jag ju då, men nu under den gångna veckan har jag gjort 5-6 test som bara blir starkare positivt hela tiden. De är fortfarande på den svagare sidan, men tydligt positiva. Nu var jag på VUL i torsdags för att kolla upp saken, men gynekologen såg ingenting speciellt. Ingen graviditet i livmodern (vilket var väntat), men inte heller nånting i äggledarna/utanför livmodern (utomkveds). Han såg att jag var mitt i min cykel och skulle få ägglossning till helgen?? Hur är det ens möjligt att få ÄL då jag har hcg i blodet? Och ifall "mensen" nu var ett mf, hur kan testen då bli starkare hela tiden? Jag känner mig helt förvirrad...

    Jag har redan accepterat att det inte är frågan om em normal graviditet, men kan det vara en utomkveds trots att läkaren inte såg någonting? Om grav. varit normal så skulle jag nu vara i vecka 6+5. Ni som haft utomkveds, har ni ändå haft ägglossning??

    Många frågor. Trodde jag skulle bli klokare efter VUL, men det blev jag ju inte... Någon som varit med om liknande?

  • Svar på tråden Svagt positiva test i snart 2 veckor, tom livmoder, men ändå ägglossing???
  • Hjärtefröjd

    Jag var med om exakt samma sak i december. Jag hade var jag trodde va mens, en vecka senare plussade jag. Vid VUL syntes dock ingenting, varesig i livmodern eller i äggledarna. Däremot sa läkaren att ÄL såg ut att vara på gång trots att jag fortfarande fick plus på graviditetstestet. Så skumt!

    Några dagar senare började jag småblöda och fortsatte så i typ fem dagar. Vid VUL några dagar senare var slemhinnan tunn, precis som efter mens. Och graviditetstestet visade minus.

    Tre veckor senare fick jag vanlig mens igen och allt såg ut att vara i sin ordning.

  • Hjärtefröjd

    Kanske ska tillägga att jag var livrädd för utomkvedshavandeskap och tyckte att allt tydde på att så var fallet.

    Min barnmorska lugnade mig dock och sa att det är mycket ovanligt om man inte uppfyller en eller flera punkter nedan (vilket jag inte gjorde):

    • Inflammation i bäckenorganen (PID) (oftast orsakat av den sexuellt överförbara sjukdomen klamydia), eftersom det kan skada eller ge ärr på äggledarna. Ungefär hälften av alla fall av utomkvedshavandeskap som opereras uppvisar tecken på PID.
    • Om du har endometrios i äggledarna. Du kan då ha en ökad risk att drabbas eftersom det ger ökad risk för ärrbildning och sammanväxningar i äggledarna.
    • Om du har varit med om en bukoperation, inklusive en blindtarmsoperation, ett kejsarsnitt eller kirugiskt ingrepp på dina äggledare, till exempel att man återställt äggledarna efter en tidigare sterilisering.
    • Om du är gravid som ett resultat efter IVF-behandling.
    • Om du har fått en hormonspiral insatt eller om du tar minipiller. Båda har samband med en något ökad risk att drabbas av utomkvedshavandeskap.
    • Om du röker.
    • Om du har haft ett tidigare utomkvedshavandeskap. Din risk ökar då från 1:150 till 1:10 att drabbas.
    • Risken ökar även ju äldre du blir.

  • chupa chups

    Tack så mycket Hjärtans fröjd! Ingen av punkterna i din lista passar på mej! Det lugnar mig lite... Tycker bara att grav.testen borde börja bli svagare nu efter 2½ veckor med tydliga plus, dvs. om det var fråga om missfall.... Åhh vad jag hatar det här att inte veta!

  • Hjärtefröjd
    chupa chups skrev 2011-01-17 14:36:31 följande:
    Tack så mycket Hjärtans fröjd! Ingen av punkterna i din lista passar på mej! Det lugnar mig lite... Tycker bara att grav.testen borde börja bli svagare nu efter 2½ veckor med tydliga plus, dvs. om det var fråga om missfall.... Åhh vad jag hatar det här att inte veta!
    Det kan inte vara så att du blev gravid senare än du trott och det var därför det inte syntes något på VUL? Det förklarar ju i och för sig inte hur ÄL skulle kunna vara på gång, men ändå.

    Mitt gravidotetstest var ganska jämnstarkt (tydligt plus) i någon vecka, kanske en och en halv. Sedan blev det långsamt svagare...
  • chupa chups

    nej det är inte möjligt då jag använde ÄL-stickor och vi hade ingen sex den månaden efter ÄL... :)

    Jag ska göra ett nytt test imorgon, hoppas verkligen att strecket är svagare då. Känns helt korkat att hoppas på mf men...! :)

  • Hjärtefröjd
    chupa chups skrev 2011-01-17 15:41:17 följande:
    nej det är inte möjligt då jag använde ÄL-stickor och vi hade ingen sex den månaden efter ÄL... :)

    Jag ska göra ett nytt test imorgon, hoppas verkligen att strecket är svagare då. Känns helt korkat att hoppas på mf men...! :)
    Så kände jag med, jag blev så lättad när missfallet bekräftades... då kunde jag i alla fall utesluta utomkveds.

    I helgen gjorde vi de första inseminationerna efter MF, så nu håller vi tummarna för plus i slutet av månaden!
Svar på tråden Svagt positiva test i snart 2 veckor, tom livmoder, men ändå ägglossing???