Ni som har fått prematur barn, hur blev det med andra??
Vill se lite statestik inom det här ämndet som ofta kommer upp, ni som har fått prematur barn, blev ert andra det också??
Vill se lite statestik inom det här ämndet som ofta kommer upp, ni som har fått prematur barn, blev ert andra det också??
Har en till fundering, ni som födde ert första barn prematur och vaginalt, och sedan gick hela graviditeten med andra barnet och födde vaginalt. Gjorde det ondare att föda ett större barn??
Gick inte en fullgången graviditet med 2.an heller men bra mycket längre än med 1:an.Fick mitt första barn v26+2 och mitt andra 34+0.Födde båda vaginalt. Ettan vägde 1080gram och tvåan 2412gram. Jag tyckte att det gjorde ungefär lika ont med båda.Men första föddes på en enda krystvärk så då var ju den värsta smärtan över ganska fort och den andra tog flera krystvärkar att få ut,plus att han låg med öppen hjässbjudning,som gjorde att det gick väldigt trögt.Så tvåan tog ju mycket längre tid.....Själva värkarbetet kändes precis lika på båda två.
Här är en undran från mig också, så den här tråden håller jag koll på.
Jag födde vaginalt båda gångerna. Öppningsfasen gjorde lika ont, men med mitt andra, fullgångna barn gick det så fort att jag inte hann få epidural vilket jag fick första gången. Krystfasen tog 30 min med mitt första, prematura barn och 1,5 timme med mitt fullgångna. Sprack lite med mitt första barn och klipptes med mitt andra, men det är inget som jag har märkt av. Visst gjorde det ont båda gångerna, men det var ju mer långdraget med mitt fullgångna barn, plus att jag inte hade smärtlindring (fick dock lokalbedövning innan de klippte). Slutskedet var lite lättare med min prematur rent fysiskt, men psykiskt var det sååå mycket värre. Även om det gjorde något ondare andra gången var upplevelsen av den förlossningen fantastisk och smärtan var helt klart uthärdlig! Hade jag hunnit få epidural även andra gången tror jag inte att jag hade upplevt förlossningen som så mycket mer smärtsam än första gången, bara mer utdragen på slutet under krystfasen. Däremot kände jag mig definitivt mer mörbultad efter förlossningen andra gången. Gick som en gammal gumma när jag skulle till toaletten i flera dagar efteråt och jag var öm i någon vecka tror jag. Efter min första förlossning var jag uppe på benen som om ingenting hade hänt (trots att jag hade förlorat en massa blod och fått transfusion), kunde inte ens känna att jag hade fött barn. Min mage gick också tillbaka efter 2-3 veckor, men det tog nog 8 månader innan den var helt platt efter nummer två, men sådant känns ju helt oväsentligt när man har haft turen att till och med få gå över tiden . Nu är jag gravid med nummer tre och är inte alls nervös för att föda vaginalt, även om jag kanske inte hinner få epidural nu heller. Det enda som oroar mig är att föda för tidigt eller några andra komplikationer, men den fysiska smärtan är inget jag är nervös över.
Lycka till!
Jag födde vaginalt båda gångerna. Öppningsfasen gjorde lika ont, men med mitt andra, fullgångna barn gick det så fort att jag inte hann få epidural vilket jag fick första gången. Krystfasen tog 30 min med mitt första, prematura barn och 1,5 timme med mitt fullgångna. Sprack lite med mitt första barn och klipptes med mitt andra, men det är inget som jag har märkt av. Visst gjorde det ont båda gångerna, men det var ju mer långdraget med mitt fullgångna barn, plus att jag inte hade smärtlindring (fick dock lokalbedövning innan de klippte). Slutskedet var lite lättare med min prematur rent fysiskt, men psykiskt var det sååå mycket värre. Även om det gjorde något ondare andra gången var upplevelsen av den förlossningen fantastisk och smärtan var helt klart uthärdlig! Hade jag hunnit få epidural även andra gången tror jag inte att jag hade upplevt förlossningen som så mycket mer smärtsam än första gången, bara mer utdragen på slutet under krystfasen. Däremot kände jag mig definitivt mer mörbultad efter förlossningen andra gången. Gick som en gammal gumma när jag skulle till toaletten i flera dagar efteråt och jag var öm i någon vecka tror jag. Efter min första förlossning var jag uppe på benen som om ingenting hade hänt (trots att jag hade förlorat en massa blod och fått transfusion), kunde inte ens känna att jag hade fött barn. Min mage gick också tillbaka efter 2-3 veckor, men det tog nog 8 månader innan den var helt platt efter nummer två, men sådant känns ju helt oväsentligt när man har haft turen att till och med få gå över tiden . Nu är jag gravid med nummer tre och är inte alls nervös för att föda vaginalt, även om jag kanske inte hinner få epidural nu heller. Det enda som oroar mig är att föda för tidigt eller några andra komplikationer, men den fysiska smärtan är inget jag är nervös över.
Lycka till!
Jag är i vecka 28+0 idag. De vet inte riktigt varför min dotter föddes för tidigt. Tänkbara orsaker som har diskuterats är urinvägsinfektion (hade flera under graviditeten, men det har jag även haft då jag väntade min son och nu under denna graviditet), jag har GBS, och att jag hade lågt Hb-värde (92 vid sista MVC-kollen innan min dotter föddes). Sedan var jag väldigt stressad under den här tiden då min dotter kom för tidigt. Hade flyttat från England till Sverige och min man arbetade på Seychellerna. Under nästa graviditet levde jag ett lugnare och stabilare liv. Vet inte om stressen kan ha påverkat, men personligen tror jag det. Varför födde du för tidigt?
Tack för ditt svar :) Hoppas att du går längre den här graviditeten, i vilken vecka födde du i sist?
Dom har ingen aning om varför hon kom för tidigt, värkarna satte bara igång, fast som tur är så lyckades de stoppa upp förlossningen i nästan 2 veckor
Annat, första graviditeten födde jag i vecka 21, en pojke som inte klarade sig. Andra graviditeten gick ända till vecka 28, vår lille V som nu är 3½ år. Vill inte bli gravid igen
Ettan v 29
Tvåan v 34 (men inlagd från v 28)
Havandeskapsförgiftning from v 24-25 m båda samt väldigt tillväxthämmade barn 813g och 1670g.
Ettan v 29
Tvåan v 34 (men inlagd från v 28)
Havandeskapsförgiftning from v 24-25 m båda samt väldigt tillväxthämmade barn 813g och 1670g.
Ja det kommer nog kännas lite konstigt att få slippa alla sladdar och allt krångligt som va den fötsta tiden. :)
Jag hade med problem med amningen, Tindra sög jätte bra men jag hade aldrig någon mjölk, så efter 3 veckors pumpande gav jag upp,mådde så dåligt av att sitta och pumpa utan att det kom något.