• Anonym (Förskräckt)

Ni som har barn på LVU...kan socialen göra såhär?

Mina barn togs ifrån mig, då ett brott begicks. Augusti förra året.  Jag satt häktad, men frigavs sedan. Fallet är nedlagt sedan förra veckan.
    Motiveringen var att jag inte var en mamma som inte kunde ta hand om mina barn. Tog  mig väldigt hårt.
    Ännu mer ledsen blev jag då gamla saker drogs upp. Saker som skett 2003.
    Socialen anser jag mår såpass dåligt att jag måste genomgå en utredning för min psykiska hälsa. Samt mina alkoholvanor. Mina barn har ALDRIG sett mig berusad, de gånger jag druckit så har barnen vart hos mormor och morfar.
    Jag kontaktade öppenpsyk. De kan inte göra nåågon utredning då deras bedömning är som min. Jag haft det tufft som ensamstående förälder men jag mår inte speciellt dåligt trots omständigheterna.
    Mina barn är placerade hos mina föräldrar, med mitt samtycke. Dem har allt dem kan önska sig där. Dem trivs och mina barn älskar dem och mina föräldrar älskar dem mer än något annat.
    NU ska dem byta hem då ena pappan vill att min minsta skall byta hem. socialen anser detsamma för: mina föräldrar är för gamla, (51 och 55 år), dem vill inte sammarbeta enligt dessa människor.
    Detta stämmer inte alls. Jag har möjlighet att se mina barn varje dag när dem bor så nära.
    Mina föräldrar har fostrat 7 barn och jag har en stor familj som ALLA hjälps åt med allt kring barnen.
    Vi skrivit brev till socialnämnden utan svar.

Varför ska dem sära på två syskon och är inte blodsband viktigare än låta barnen växa upp med nya föräldrar och släkt?
    Jag gör allt i min makt för att visa soc att jag inte är det labila förälder som dem utger mig fför att vara.
    Socialen har krossat mitt hjärta och själ samt hela min familjs, inte snacka om min stora grabb som gråter varje dag för att hans lillebror ska åka därifrån.
    hur kan man göra såhär?

/ En förstörd mamma

• Svar på tråden Ni som har barn på LVU...kan socialen göra såhär?
  • Anonym

Tja.. pappan har oxå mycket att säga till om.....med all rätt..

Barnen kommer ju att få träffas ändå.

• Anonym (Förskräckt)
    Anonym skrev 2011-01-17 16:34:56 följande:
    Tja.. pappan har oxå mycket att säga till om.....med all rätt..

Barnen kommer ju att få träffas ändå.K
    Klart. Men pappan har inte velat vara pappa. Han inte sett sin son sedan juli förra året, inte ens ringt och frågat hur han mår. Hur i allsin dar kan man då få styra över barnets bästa??
    Jo syskonen kommer få ses, men inte oftare än mig, som får träffa sonen 1 tim var tredje vecka enligt soc.
  • Anonym (Been there)

Måste säga att  mkt beror på vilken handläggare man har.
    Tyvärr finns det ingen empati hos flertal handläggare.
    Nej, INNAN det blir ett familjehemsbyte så måste båda föräldrarna godkänna det nya.. punkt 1
    Innan det först blir aktuellt med byte så kommer det hållas förhandlingar med alla involverade, dvs du, fädrarna, advokater mfl. DU kan åberopa att dina föräldrar kan medverka och lämna sin utsaga om situationen. Detta måste du framföra till din advokat. Om denne nu inte redan förslagsvis sagt detta.
    Det är nämligen inte alls säkert att komunen anser att barnen måste flyttas.
    Kan kort nämna mitt fall att jag vann över socialen, mitt barn fick stanna hos sin mormor.
    I efterhand så fick jag veta att min soc handläggare hade ett förhållande bakom ryggen på oss alla med min sons fader. Inget jag brydde mig om. Men därav all skitkastning mot mig från socialens sida.
    Blev förhandlingar i kammarrätten, där upphävdes beslutet om LVU, dels för det hade gått ett halvår med placering samt att soc hade lämnat påhittade historier. Dvs tolkat alla vittnen på sitt egna vis.

Stå på er, er resa är långt ifrån färdig och har du inget anmärkningsvärt osunn förflutet så se dina chanser ist.
    Sociaalen är inte alltid så "fina", tvärtom, de kan vara riktiga monster, just för dem har makt!!!!

• Anonym (Förskräckt)

Ok.jo jag överklagat till Kammarrätten.

Ingen annan som har vart i samma sits?

• Anonym
    Anonym (Been there) skrev 2011-01-17 17:59:53 följande:
    Måste säga att  mkt beror på vilken handläggare man har.
    Tyvärr finns det ingen empati hos flertal handläggare.
    Nej, INNAN det blir ett familjehemsbyte så måste båda föräldrarna godkänna det nya.. punkt 1
    Innan det först blir aktuellt med byte så kommer det hållas förhandlingar med alla involverade, dvs du, fädrarna, advokater mfl. DU kan åberopa att dina föräldrar kan medverka och lämna sin utsaga om situationen. Detta måste du framföra till din advokat. Om denne nu inte redan förslagsvis sagt detta.
    Det är nämligen inte alls säkert att komunen anser att barnen måste flyttas.
    Kan kort nämna mitt fall att jag vann över socialen, mitt barn fick stanna hos sin mormor.
    I efterhand så fick jag veta att min soc handläggare hade ett förhållande bakom ryggen på oss alla med min sons fader. Inget jag brydde mig om. Men därav all skitkastning mot mig från socialens sida.
    Blev förhandlingar i kammarrätten, där upphävdes beslutet om LVU, dels för det hade gått ett halvår med placering samt att soc hade lämnat påhittade historier. Dvs tolkat alla vittnen på sitt egna vis.

Stå på er, er resa är långt ifrån färdig och har du inget anmärkningsvärt osunn förflutet så se dina chanser ist.
    Sociaalen är inte alltid så "fina", tvärtom, de kan vara riktiga monster, just för dem har makt!!!!
    Finns LVU så blir föräldrarna bara informerade och kallade till ett möte med den nya familjen om dom nu bestämt att dom ska få byta familj, finns ett LVU kan inte mamman alls i detta fall påverka en flytt eller inte!
    Barnen är i så fall omhändertagna, ifråntagna mamman av någon anledning!
  • Anonym (Been there)
    Anonym skrev 2011-01-17 22:38:08 följande:
    Finns LVU så blir föräldrarna bara informerade och kallade till ett möte med den nya familjen om dom nu bestämt att dom ska få byta familj, finns ett LVU kan inte mamman alls i detta fall påverka en flytt eller inte!
    I mitt fall så skulle förhandlingar ske med politiker från socialnämnden för att en flytt skulle bli beviljad.
    Där hade JAG och andra vittnen som min advokat åberopat chans att yttra oss om flytten!!!
  • Dalton

Är barnen placerade enligt LVU eller SOL, eftersom du nämner att placeringen är gjord med samtycke? Ska bägge barnen flytta? Och ska de flytta till främlingar eller hem till pappa?

• Anonym (Stå på dig)

Vid en placering skall man alltid titta på om det finns personer i släkt/familj som kan tänka sig att ställa upp. Det har du. Har pappan delad vårdnad? Om han inte har det har han inget att säga til om. Har han det så verkar han inte varit närvarande och de nekar väl inte honom att träffa sitt barn. Alltså skall de inte sära på barnen av den anledningen. För att kunna placera banren hos sina förädrar borde de gjort en utredning på dem och godkänt dem som familjhem de skall också ha kontaratr på placeringarna. Att pappan vill flytta sitt barn är inte skäl nog. Sedan skall det alltid enligt lag vara ett tydligt barnpersopektiv i ärendena och för barnets bästa låter det som om barnent mår bästa av att vara med sina syskon om det inte går att vara med föräldrar. Sedan är frågan vad det står i vårdplanen. Skall barnen tillbaka till dig nu då du är "frikänd". Man flyttar ine omkring på barn. en gång i höstas och skule de nu flytta ett av barnen nu igen utn egentlig orsak det låter vansinne. Protestera. Man flyttar inte ett barn bara för att placeringen inte passar den ena föräldern om det inte finns andra skäl.

• Anonym (Förskräckt)

Jag vet inte vad jag ska göra eller vända mig.
    Jag haft kontakt med psyk, lider inte av psykisk störning eller sjukdom.
    Jag haft kontakt med missbruk, där platsar jag heller inte. Dem ansåg att jag ej har missbruksproblematik som socialen uttrycker sig.

Har ju gjort allt jag kan men ingen följer upp mitt resultat, ingen ringer och frågar hur det går, får ej vara med på möten som är med barnen. Hur i all friden skall jag kunna få tillbaka mina barn?

• Lizzyy

Du kanske ska ta och kontakta en advokat för rådgivning?

• Anonym
    Anonym (Förskräckt) skrev 2011-02-01 20:16:27 följande:
    Jag vet inte vad jag ska göra eller vända mig.
    Jag haft kontakt med psyk, lider inte av psykisk störning eller sjukdom.
    Jag haft kontakt med missbruk, där platsar jag heller inte. Dem ansåg att jag ej har missbruksproblematik som socialen uttrycker sig.

Har ju gjort allt jag kan men ingen följer upp mitt resultat, ingen ringer och frågar hur det går, får ej vara med på möten som är med barnen. Hur i all friden skall jag kunna få tillbaka mina barn?
    jag sitter i PRECIS samma båt som du. kom in i forumet på socialportal.se så kan vi prata lite. :) det är en nyöppnad sida för oss med omfattande kontakter med soc (av en och annan anledning).
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Förskräckt) skrev 2011-01-17 16:30:26 följande:
    Mina barn togs ifrån mig, då ett brott begicks. Augusti förra året.  Jag satt häktad, men frigavs sedan. Fallet är nedlagt sedan förra veckan.
    Motiveringen var att jag inte var en mamma som inte kunde ta hand om mina barn. Tog  mig väldigt hårt.
    Ännu mer ledsen blev jag då gamla saker drogs upp. Saker som skett 2003.
    Socialen anser jag mår såpass dåligt att jag måste genomgå en utredning för min psykiska hälsa. Samt mina alkoholvanor. Mina barn har ALDRIG sett mig berusad, de gånger jag druckit så har barnen vart hos mormor och morfar.
    Jag kontaktade öppenpsyk. De kan inte göra nåågon utredning då deras bedömning är som min. Jag haft det tufft som ensamstående förälder men jag mår inte speciellt dåligt trots omständigheterna.
    Mina barn är placerade hos mina föräldrar, med mitt samtycke. Dem har allt dem kan önska sig där. Dem trivs och mina barn älskar dem och mina föräldrar älskar dem mer än något annat.
    NU ska dem byta hem då ena pappan vill att min minsta skall byta hem. socialen anser detsamma för: mina föräldrar är för gamla, (51 och 55 år), dem vill inte sammarbeta enligt dessa människor.
    Detta stämmer inte alls. Jag har möjlighet att se mina barn varje dag när dem bor så nära.
    Mina föräldrar har fostrat 7 barn och jag har en stor familj som ALLA hjälps åt med allt kring barnen.
    Vi skrivit brev till socialnämnden utan svar.

Varför ska dem sära på två syskon och är inte blodsband viktigare än låta barnen växa upp med nya föräldrar och släkt?
    Jag gör allt i min makt för att visa soc att jag inte är det labila förälder som dem utger mig fför att vara.
    Socialen har krossat mitt hjärta och själ samt hela min familjs, inte snacka om min stora grabb som gråter varje dag för att hans lillebror ska åka därifrån.
    hur kan man göra såhär?

/ En förstörd mamma
  • Humleråttan

Du skriver att soc vill ha en utredning av din psykiska hälsa och att de antyder att du har problem med alkohol. Be dem beskriva konkret på vilka sätt de anser att dina eventuella problem påverkar barnen (har du exempelvis haft svårt att få dem i tid, hela och rena till skolan? är du opålitlig och lynnig? skrämmer du barnen? påverkar det ditt umgänge med barnen eller din förmåga att sätta dem före dina behov?). Försök sedan att fundera ärligt på om det finns något i detta som stämmer och som du själv skulle vilja förändra samt vad du i så fall kan göra för dina barns skull. Kommer du fram till att du behöver stöd, be om det! Kommer du fram till att de inte har saklig grund för sina påståenden, visa det!

Placeringar av barn ska utgå ifrån vad som är bäst för dem och en viktig princip är närhetsprincipen, barn ska placeras nära sin hemmiljö, en annan viktig princip är nätverksprincipen, de ska helst bo hos släkt eller andra närstående. En tredje viktig princip är att inte sära på syskon om det inte finns synnerliga skäl. Dessutom ska man lyssna på barnen - det är viktigt vad storebror säger och även vad lillebror tycker! Alla sådana överväganden ska redovisas av soc i utredningen, de ska tydligt motivera sina skäl att bortse från dessa viktiga principer. Det är viktigt för rättssäkerheten, för det är de skälen du kan invända och argumentera emot.

Det är inte oviktigt att du samtycker till placeringen hos dina föräldrar, även om du ska känna till att du inte kan villkora samtycket till familjehemsvård till en bestämd familj, eftersom det är vården du samtycker till. Alltså menar man att du inte samtycker, om du bara kan tänka dig att de bor hos dina föräldrar. Soc kan neka placering i ett hem som inte samarbetar med dem, men du kan begära att de redogör för vilka brister det handlar om, så får KR ta ställning. Verkar konstigt att samarbetet funkar kring äldsta men inte yngsta barnet... 

Sammanfattningsvis, begär att socialtjänsten är så tydlig som möjligt så du vet vad du ska bemöta! Lycka till!

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2011-01-17 22:38:08 följande:
    Självklart har föräldrarna rätt till information, även vid LVU! Vårdnaden förändras ju inte i första taget för att barnen omhändertas!
  • Anonym
    Anonym (insatt) skrev 2011-02-20 23:08:33 följande:
    Självklart har föräldrarna rätt till information, även vid LVU! Vårdnaden förändras ju inte i första taget för att barnen omhändertas!
    Självklart har föräldrarna i så fall rätt till info! Är väl ingen som påstått något annat. Och inte förändras vårdnadsbiten bara för att ett barn LVU:as., är väl ingen som påstått det heller! Men föräldrarna har definmitivt inte "lika mycket att säga till om". Barnet placeras där Soc tycker det är lämpligt till skillnad från SOL så det är ett samarbete angående val av stad, val av familjeförthållanden och intressen hos ett familjehem, val av familjeförhållanden hos familjehemmet osv osv.... I dom flesta fallen vid SOL så har bio föräldern rätt mycket att sig till om till skillnad från LVU då barnet faktiskt tvångsplaceras och Soc endast informerar dom berörda föräldrarna om vad som skett eller ska komma att ske!
  • pluppfamiljen

Det är soc de gör tyvärr som de vill... Skaffa en advokat! 

Blivande 6 barns mamma
  • Anonym (sorg)

Hur har det gått för dig och dina/ditt barn????

Svar på tråden Ni som har barn på LVU...kan socialen göra såhär?