• bbananas

Prata om sexualitet

Jag har tänkt lite, och undrar om det är så att en förälder bara antar att ens barn är hetrosexuell tills man säger något annat?
    Och hur kan man veta säkert om man är t.ex homosexuell? Eller BI, eller straight? Hur kan man säkert veta detta? De varierar nog från person till person, men just DU som kommenterar - vad har du själv för sexualitet, och hur skulle du prata om det? Vissa tycker ju att vara t.ex. bisexuell inte är någon big deal, men för några är det de.

Anledningen till att jag skriver de här är för att jag själv tror att jag är bisexuell. Jag har varit med killar, men aldrig med en tjej - de kan låta konstigt att jag då "vet" att jag dras till tjejer också. Men de är sånt man känner, man kanske kollar lite på tjejer, eller känner sig attraherad av tjejer.

Och t.ex. är bisexualitet något man "måste" komma ut med? Tala om för föräldrar osv.. ?
    Tips vore bra! Tack!

• Svar på tråden Prata om sexualitet
  • Nintendo

Jag kommer inte att ta förgivet att mina barn gillar personer av motsatt kön. När kärlek /sex/relationer kommer på tal kommer vi inte prata ur ett heteronormativt perspektiv utan att förklara att kärlek kan se ut precis hur som helst och med vem som helst.

Själv är jag bisexuell, sambo med en man och vi är polyamorösa.
    Jag är bara öppen med min sexualitet för vännerna. Familj och släkt får veta om/när det blir seriöst med en tjej. Innan dess orkar jag nog inte med allt ståhej dom de kommer att bli. Att vi är poly vet vännerna också och snart även min familj då jag precis har bestämt att det är dags att berätta.

• Nintendo

Förresten, att berätta om sin bisexualitet är inget måste men det hade kanske känts skönt att ha det "avklarat" om man nu skulle bli seriös med någon av samma kön och framförallt att man kan vara ärlig och öppen om vem man verkligen är.

Jag har alltid vetat att jag tycker om flickor också. Kommer speciellt ihåg en söt flicka i min klass son jag var riktigt kär i när jag var i sjuårsåldern. Då var jag samtidigt "ihop" med en pojke som bodde på min gata som jag också var väldigt kär i. När jag var ca 12-13 år var jag ihop med två killar samtidigt (dom visste om det och var ganska med på det hela) så polytankarna har också funnits med ett bra tag.

• bbananas

Va skönt att höra att någon är så öppen med det! Eller, de är klart att de finns folk som är öppna med det, men jag försöker hitta ett sätt för mig att vara öppen.

Jag är iofs bara 15, och de känns som att folk ska ta det oseriöst att man vet redan nu vad man har för sexualitet.

• Nintendo

Det vet säkert dom flesta vid 15 år, frågan är väl mer om man accepterar för sig själv. Det hade jag lite svårt för iaf, och det har varit därför min familj inte har fått veta. Sen blev jag tillsammans med min nuvarande kille (vi träffades när jag var 16 år) och eftersom vi har hängt ihop sen dess har det liksom inte riktigt funnits någon anledning till att berätta men det har man fått igen nu. Nu känns det lite sent påkommet att komma ut men det hade varit bra ändå eftersom vi är poly och det kan hända att jag träffar en tjej som det blir seriöst med i framtiden och då kommer dom väl undra varför jag inte har sagt något om det innan. Blir lite fel där. Så jag ser det som positivt att det kommer på tal tidigt, då har man det överstökat sen när man träffar någon. Då blir säkert kontakten med flickvännen lättare när dom (familjen och vännerna) redan har "bearbetat" och accepterat din sexuella läggning och slipper handskas med allt på samma gång utan kan koncentrera sig på att lära känna din nya partner istället.

Svar på tråden Prata om sexualitet