• Zsarah

Orkar snart inte mer.. Dottern är helt omöjlig då man ska klä på sig..

Jag har världens underbaraste dotter, hon är hjälpsam och vill alla väl men hon har haft en period nu som hon blir helt omöjlig då vi ska klä på henne. Hon springer undan, ålar sig, blir hal som en mask, "ret-skrattar" osv. Hon blir ett litet monster, flera gånger har de slutat med att jag har gråtit till slut. Ibland kan det t.o.m. ta flera timmar förrän man har fått på henne alla kläder. Detta problem gör ju så att jag inte orkar åka någonstans med henne, orkar inte gå ut och leka med henne, för jag orkar inte med att försöka så hon får kläderna på sig.
    Jag har försökt med alla möjliga tips och knep men inget verkar funka..
    Nu har det gått så långt att vi blir allt mer isolerade för jag orkar inte mer..
    Snälla ge mig tips för hur jag ska kunna lösa detta.

• Svar på tråden Orkar snart inte mer.. Dottern är helt omöjlig då man ska klä på sig..
  • Mamma och Mor

Vi har haft perioder då dottern inte velat samarbeta alls när det gällt påklädningen. Hon har betett sig lika hemskt som er dotter vid påklädningarna så jag vet hur jobbigt det är :(  Inte blev det bättre av att hon härjade lös var vi än befann oss för påklädning, förskolan, hos vänner etc..
    När hon närmade sig tre år och fortfarande var lika jobbig så blev det lite konsekvenser för henne när hon betedde sig illa. Började hon krångla vid utgång för lek, ja då avbröt vi och utegången den gången uteblev. När hon blev alltför jobbig på förskolan gällande påklädningen - fick det konsekvens i att hon inte fick gå dit en period. Hela tiden har vi försökt resonera och berätta varför utestunden uteblev, varför hon inte fick gå till förskolan samtidigt som vi förklarade vad som skulle göra för att få göra dessa saker hon tycker är kul (utelek, förskolan). Hade även dialog med förskolepersonalen om dotterns beteende så de stöttade upp när hon var där och resonerade med henne. Nu är det inga större problem med påklädningen, mer än att hon är busig ibland och det kan jag ta :)

Hoppas det löser sig för er och att jag hade något tips värt att testa för att underlätta påklädningarna.

~Miriam 061213 och Samuel 091127~
  • Lajkie

Välkommen till klubben... "skönt" att höra att man inte är ensam! Min äldsta jag hällt på sådär i ett år nästan... Började runt 3-3,5 års åldern!

• Lajkie

Min är värst när jag ska hämta från dagis, eller när vi ska till dagis på morgonen. Skitjobbigt! Och hon är över 4 nu och kan t.o.m klä sig själv, men det "slår slint" liksom.
    Jag har också gråtit! Speciellt förra vintern/våren när jag var höggravid och hade henne att bokstavligen jaga över dagis!

• Lajkie

Barbone: du hade många bra tips! ( jag lånar tråden lite oxå ;))

• Machapuchare

Förklara för henne att om hon inte samarbetar med påklädning så får hon gå utan kläder. Låt henne sedan gå ut utan kläder och testa, troligtvis kommer hon att vilja ha kläder sedan... Barn måste få upptäcka sådant själv!

• Zsarah

Tack för tipsen, ska testa dem så hör jag av mig.
    Skönt att höra att man inte är enda, ett tag var jag rädd att detta var permanent får hoppas bara att det är trots...

• Chotte

Jag har en dotter på 3,5 år som också har varit helt omöjlig att klä på. Hon fick utbrott, sprang iväg, skrek, slogs m.m.

Efter ett utbrott hos en kompis när hon vägrade klä på sig och följa med hem sade jag åt henne att vi skulle prata ordentligt om det, hon jag och hennes pappa. När vi kom hem satte jag mig och ritade upp en teckning med fem fält, ett större och en kryssruta i varje. I de stora rutorna ritade jag ytterkläder. Sen sade jag att hon inte får gå hem till någon kompis förrän hon har fått fem kryss, ett för varje gång hon klär på sig utan bråk. Och det funkade! Innan varje påklädning påminde jag om kryssen och fick henne att vilja klä på sig och få ett kryss.

Har funkat bra sen dess, peppar peppar.

• Jessica C S
    Chotte skrev 2011-01-18 10:44:58 följande:
    Jag har en dotter på 3,5 år som också har varit helt omöjlig att klä på. Hon fick utbrott, sprang iväg, skrek, slogs m.m.

Efter ett utbrott hos en kompis när hon vägrade klä på sig och följa med hem sade jag åt henne att vi skulle prata ordentligt om det, hon jag och hennes pappa. När vi kom hem satte jag mig och ritade upp en teckning med fem fält, ett större och en kryssruta i varje. I de stora rutorna ritade jag ytterkläder. Sen sade jag att hon inte får gå hem till någon kompis förrän hon har fått fem kryss, ett för varje gång hon klär på sig utan bråk. Och det funkade! Innan varje påklädning påminde jag om kryssen och fick henne att vilja klä på sig och få ett kryss.

Har funkat bra sen dess, peppar peppar.
    Vilket bra tips!!!!
  • 3tjejer

Hur gammal är dottern? Det kan ju helt klart vara problem i olika åldrar men hur man löser dem är ju väldigt olika beroende på barnets ålder.

• TheMilky

Jag satte ut henne på trappen och frågade hurvida hon tyckte det var skönt?
    "Nej" sa hon då.
    "Bra, då klär vi på oss nu."
    Sen är det ingen diskussion. Hon blir 3 i maj.

• 3tjejer

Jag hade nog frågat "Vill du klä på dig själv eller ska jag hjälpa dig?" Om hon vill göra själv och sen bara tramsar så hade jag gått ut med henne utan kläder. Nu menar jag inte dra ut ungen halvnaken i -25 (med fara för frostskador) men helt klart så länge det inte är direkt farligt. Gäller det bara saker för hennes skull som du inte vill bråka för så låt bli och gör något för dig själv istället. Ta en kopp kaffe och läs en bok istället för att gå till lekplatsen. Om du bestämmer att nu ska vi vara ute en stund så var det.
    Om hon får ta ansvar för sin egen kropp/värme så kommer hon nog göra det. Som det är nu är det du som tar ansvaret och ger henne möjlighet att tramsa runt utan att det blir någon konsekvens.

Det andra alternativet hade för mig varit om jag bestämt mig för att gå ut och hon behöver ha kläder är att hålla fast och klä på. Har svårt att inse hur det kan ta flera timmar att ta på ett barn kläder så jag har nog inte erfarenhet av den här situationen. Hoppas att du hittar ett sätt.

Svar på tråden Orkar snart inte mer.. Dottern är helt omöjlig då man ska klä på sig..