• pågränsentillnervsammanbrott

Hur mycket ska jag lägga mig i??

Hej!

Vi är ofta hemma hos mina barns kusiner, det är 3 barn i åldrarna 2, 5 och 8 år.
    Pojken som är 5 år får bete sig precis hursomhelst mot både syskonen, hans mamma
    och även mot mina två döttrar på 8 och 10 år. Han har haft detta beteende sedan han var 2 år.

Häromdagen så fick dom ett nytt tv- spel som dom skulle turas om att spela, men redan efter
    ett par minuter började han bråka med sin syster. Han tyckte att det var hans tur och började
    därför slåss med sin syster, han drog henne i håret, boxade henne jättehårt och började sparka
    på henne. Eftersom hans mamma ej var i rummet så tog jag bort honom och sade till honom bestämt
    att han fick vänta tills hans syster var klar. 4 gånger fick jag slita bort honom från systern då han gav
    sig på henne igen.

När hans mamma kom in så började han slå henne och nypas hårt, hon säger då
    till honom att sluta men på ett väldigt snällt sätt, så han fortsätter. Jag iakttar henne och väntar på att
    hon ska ta honom åt sidan och prata med honom men inget händer! Jag berättar vad han gjort mot
    systern och hon gör ingenting!! Han fortsätter springa mellan systern och mamman och slåss, skriker,
    nyps och sparkas. Mamman säger då: Ja, jag vet att du egentligen skulle spela när dina kusiner kom
    och blänger på sin dotter. Dottern säger då att mamman lovat att hon skulle få köra klart banan, men mamman blänger igen, precis som om det är dotterns fel att pojken beter sig så illa.

När dottern är färdig så får pojken kontrollen till tv-spelet, men vägrar då spela utan står bara och
    sparkar sin mamma och försöker nypas. Jag bestämmer mig då för att lägga mig i och säger till henne:
    Tänker du verkligen låta honom spela när han gjort så här? Ta ifrån honom kontrollen och säg till honom
    att han får gå till sitt rum. Hon ignorerar mig fullständigt och frågar honom med sin snällaste röst: Vilket spel ville du spela? Han fortsätter med sitt beteende och ger även sin syster en spark. Mamman fortsätter fråga honom vad han vill spela och än en gång så påpekar jag att han just sparkat sin syster. Hon bryr sig inte om vad jag säger eller att han precis sparkat sin storasyster. Till slut så börjar han spela. När sedan mina döttrar ska få prova spelet så förstör han för dom hela tiden genom att springa ivägen för tv-n och putta på dom, mamman sitter i soffan och kollar datorn och bryr sig inte om någonting han gör. Hon bryr sig inte att jag säger till honom att sluta. Han brukar nypa sin syster tills hon blöder men mamman reagerar INTE!!! Men om dottern gör något så blir det ett himla liv. Om han slår någon, så måste någon gjort något mot honom först, det är hennes inställning.

Han bet min dotter en gång så att hon började blöda, hon satt i soffan och tittade på tv då han kom fram och bet henne helt oprovocerat, hans mamma sa då att min dotter kanske hade gjort något tidigare under kvällen som gjorde att han bet henne!!!! Än om hon ser det hända framför henne så ursäktar hon alltid honom!!! Jag säger snart upp bekantskapen, men tycker synd om dottern för hon vill ju leka med sina kusiner, men ärligt så orkar jag inte längre. Hur mycket kan man lägga sig i? Det märks att hon blir sur på mig och hon säger att mina döttrar minsann inte är felfria. Om mina döttrar gör något fel så är jag där direkt och tillrättavisar dom, jag skulle ALDRIG försvara dom om dom gjort som pojken gjorde. Detta inlägg blev långt och det skulle kunna vara ännu längre men det får bli en annan gång. (Ps! Han har en pappa men han beter sig som mamman och säger lilla gubben hela tiden)

• Svar på tråden Hur mycket ska jag lägga mig i??
  • Mammmmma

Som jag brukar säga till mina vänner/släktingar:
    Om min son är bråkig eller gör saker han inte ska göra och jag inte ser så säg till han på en gång!!
    Om jag säger till han att sluta så slutar han inte men om någon annan säger till han så slutar han på en gång..
    Han har verkligen tappat respekten för mig, men jag tror att det är jag själv som är lite mesig med han, (eftersom han bara har mig i princip, pappan är alkoholist och träffar han inte så ofta)..... Men det är något jag är väldigt rak med att andra får gärna säga till honom på ett bra sätt då förstås... Min sons faster slog mig alltid i magen när jag var gravid för hon tyckte jag såg konstig och fult ut med en sån stor mage (tror hon var runt 4 år då) och hennes pappa gjorde inte nått alls!!  Då brydde jag mig inte ett skit vad hon tyckte när jag sa ifrån och till och med fick ryta på henne imellan åt. Men hallå hon kunde ju faktiskt skada bebisen med sina slag och boxar!

Så säg absolut ifrån om det händer igen! Blir hon arg så är hon ju bara dum på riktigt och inte vill uppfostra sina barn!!!

http://mammmmma.blogspot.com/

Svar på tråden Hur mycket ska jag lägga mig i??