Mjölkprovokation
Hej!
Min son är 2,5 år nu och har aldrig tålt mjölkprotein. Vi testade mjölk en gång när han var 1år och då reagerade han med hemska magsmärtor, diarré och kräkningar i över en vecka. Vid det tillfället hade han fått 2 msk laktosfri mjölk.
Nu gjorde vi pricktest som inte gav utslag så jag har under tre veckors tid testat upp till 0,5dl kokt mjölk samt 1msk laktosfri yoghurt (vi har ökat mängden hela tiden och väntat ett par dagar emellan). I helgen fick han en väldigt liten bit cheezecake (kanske 4tsk) och den reaktion som vi tror oss ha märkt av under dessa veckor är förstoppning samt att han första veckan fick ett par nässelutslag. Jag tror inte att han har ont magen och humöret är väldigt svårt att tolka eftersom han de senaste månaderna har varit lite trotsig och på dåligt humör när han inte får som han vill.
Min fråga är nu hur stor mängd mjölk man MÅSTE testa för att vara säker på att barnet tål mjölk. Ost vågar vi inte testa eftersom jag läste att mjölkproteinet är väldigt koncentrerat där. Är det något vi bör undika eller vänta med att testa sist? Vågar vi ge lite glass? Kan det vara så att han tål tillagad mjölk men inte ex. glass tänker jag då.
Vi har pratat med några olika läkare men de säger olika hela tiden, nästan tvärtemot varandra så jag vet inte vem jag ska tro på längre...
Otroligt tacksam för svar eftersom han nu har börjat på dagis och vi vill gärna gå fram försiktigt så att han inte blir sjuk direkt.
/D