• K L A R A

Hur lång tid ska potträningen ta egentligen? Börjar tappa motivationen snart.

Vi har sedan snart tre veckor tillbaka försökt att få vår son på drygt 2 1/2 år att bli blöjfri på dagen. Det har väl skett några framsteg men han är ju långt ifrån torr än. Vi försöker få honom att gå på pottan, påminner och motiverar honom så gott det  går. Antingen så vägrar han gå (och då tvingar vi honom aldrig även om han fem min senare kissar i byxorna), eller så kan det vara så att han säger till men då har det alltid kommit några droppar i kalsongerna så att vi får byta. Det som har gått bäst faktiskt är att bajsa på pottan, det verkar han tycka är ganska roligt till och med. Våra vänner runtomkring har hållt på en dryga vecka och sen har deras barn varit torra på dagen utan några större olyckor.  För tillfället har han kalsonger när vi är hemma, så fort vi ska någonstans så tar vi på honom blöja, vilket han är tillfreds med.

Min fråga är, är han inte mogen för detta än eftersom det tar så lång tid (eller är det normalt?)  eller ska vi kämpa på? Vi vill ju inte pressa honom om det snarare kan ge motsatt effekt.
    Hur lång tid har det tagit för era barn?

Så tacksam för era erfarenheter!

• Svar på tråden Hur lång tid ska potträningen ta egentligen? Börjar tappa motivationen snart.
  • Tow2Mater
    Simsonen skrev 2011-01-20 19:31:07 följande:
    Det finns föräldrar som slår sina barn med, ska vi låtsas som att mer parten gör det med bara för att känna oss duktiga? Du kan dra upp vad som helst och det finns alltid någon som gör det, men generellt så struntar inte föräldrar i att barnet går med blöja.
    Jag vet inte vad du vill ha sagt, så jag lämnar det där. Jag definierade bara vad jag menar med "att jobba med" när jag talar om potträning.
  • Simsonen
    Tow2Mater skrev 2011-01-20 19:54:38 följande:
    Jag vet inte vad du vill ha sagt, så jag lämnar det där. Jag definierade bara vad jag menar med "att jobba med" när jag talar om potträning.
    Som det verkar är det inte speciellt många som tycker det är bekvämt att barnet har blöja.
  • Tow2Mater
    Simsonen skrev 2011-01-20 19:58:44 följande:
    Som det verkar är det inte speciellt många som tycker det är bekvämt att barnet har blöja.
    Hmm....

"Våra barn går med blöjor längre än någon annan generation. Blöjåldern har stigit från 2 år till 3–4 under de senaste två årtiondena och det är inte ovanligt att nattblöjan hänger med ännu längre."

www.imsevimse.se/pdf/VIF09_Ar_pottraningen.pdf
    (Vi föräldrar, 2009)
  • Simsonen
    Tow2Mater skrev 2011-01-20 20:11:49 följande:
    Hmm....

"Våra barn går med blöjor längre än någon annan generation. Blöjåldern har stigit från 2 år till 3–4 under de senaste två årtiondena och det är inte ovanligt att nattblöjan hänger med ännu längre."

www.imsevimse.se/pdf/VIF09_Ar_pottraningen.pd...
    (Vi föräldrar, 2009)
    Och det säger automatiskt att föräldrar struntar i att barnen har blöja? Åter igen din tolkning för att du vill känna att du är duktig som ställer fram pottan
    Jag skulle snarare säga att föräldrarna börjat lyssna mer på barnet och vad barnet är moget för.
    Förr ammade de bara vid bestämda klockslag, vare sig barnet var hungrigt eller inte. Numer så lyssnar vi på barnen och ammar när barnet vill ha. Fast i ditt land kanske de inte kommit så långt ännu.
  • Made in Taiwan

Våran son har hållit på ett halvår eller mer. Han vägrar säga till, tror jag bli tokig. Och nu nyss pinkade han mer sig igen. 1-2 månader var han jätteduktig och sa till, men sen slutade han med det...

• tokar86a
    Tow2Mater skrev 2011-01-20 20:11:49 följande:
    Hmm....

www.imsevimse.se/pdf/VIF09_Ar_pottraningen.pd...
    (Vi föräldrar, 2009)
    Jag tror om några år så kommer nå den ålden vara högre. Skulle inte förvåna mig.
  • K L A R A

Vi har nog "gett upp", han kanske inte är redo trots allt och uppenbarligen vill han hellre ha blöja än kalsonger. Dessutom fick han lite magsjuka här i veckan vilket gjorde det omöjligt för oss at vara konsekventa med kalsongerna. Vi kanske gör ett nytt försök om någon månad eller bestämmer vi oss för att vänta tills sonen själv bestämmer sig för att han vill sluta med blöja.

• Familjen Rockström

Ska berätta lite som vi har gjort!

vi pottränade vår dotter (född 080801) på ALLA möjliga tänkbara vis, läsa saga, leka vid pottan, belöning, sitta var och varannan timmer med mera!!!

men så en dag då sa jag. Clara, titta! du har bara 3 blöjor kvar sen är dom slut, mamma har inte råd att köpa mer (självklart har vi råd, men sa så till henne)

då sa hon, ja då får jag kissa toa, ja sa då jag. efter några timmar så sätter hon sig själv på vår toa, inte pottan och kissar, sedan igen. den kvällen var hon utan blöja på natten med och ingen olycka skedde.

nästa dag så fick hon gå utan blöja till dagis och när jag hämtade henne efter dagens slut så hade allt gått jätte bra.

vi kommer hem och då bajsar hon! inga problem. sen den dagen är hon helt blöjfri både dag och natt! och ingen olycka har skett

kan inte förstå att något så "lätt" kunde göra att min dotter blev blöjfri! 

• Made in Taiwan

Tjejer är överlag snabbare än tjejer.
    Här är det så frustrerande efter att byta i snitt 3 byxor per dag i 6 månader!!!! Det verkar som om han inte förstår, börjar fundera på om det är nåt fel på ungen.

• tokar86a

har du provat att gå tillbacka till blöjor igen ? Han kanske inte är redo för träningen än. Eller så kan du ju alltid ringa BVC och fråga om råd.

• Made in Taiwan

Nja, nu har han varit utan i 6-7 månader så jag tror inte på att gå tillbaka. Han går ju på pottan helt själv när han är naken. Och dom flesta nätter är han torr. Är på dagtid, mest eftermiddag och kväll som är helt kajko. Hela september månad sa han dessutom till när han ville gå, men det var bara den månaden. Han har problem med språket javisst, men kiss och bajs kan säga, han bryr sig inte bara. Frågar man han vill han INTE pinka, för att 5 minuter senare ha pissat ner sig.

• Heureka
    Comolla skrev 2011-01-18 20:49:41 följande:
    Ibland följer han med självmant men inte alltid. Då brukar jag säga att han bara får kissa X antal droppar. Barn gillar ju att vara tvärtemot så då springer han glatt på toa och säger att han ska göra två droppar!Har funderat på nåt slags bonussystem där han kanske får en guldstjärna för varje gång han går på toa. Vet bara inte nån lämplig belöning.

Har en kompis som låter sonen sätta en guldstjärna på toalettlocket varje gång han lyckas gå på toaletten och prestera. Kanske kan vara något?
    Underbara, älskade lilla Freja, äntligen är du här 10/1-10
  • Buspojkarna

Här har jag försökt i omgångar med minsta sonen som nu är 2år och 8mån.
    Han har inte direkt varit redo, men nu när jag skulle byta blöja efter dagis i måndags eftermiddag så gallskrek han och vägrade. Frågade då om han ville gå utan blöja istället och det ville han. Så hemma har han varit utan blöja hela veckan nu, men vi sätter på den när vi går ut.

Än är han inte torr och säger inte till att han behöver kissa. Får sätta honom på pottan med ca 45min mellanrum och då sätter han sig utan protest. Han får välja själv vart pottan ska stå. Sen har han en potta som ser ut som en anka och som sjunger när det kommer något i den. Vanlig potta vägrade han att ens sätta sig på.

Så nu ska vi bara träna honom att hålla sig. Blir mycket klädbyten mm, men det är det värt. Nu vill han i alla fall och då anser jag att han är redo.

När vi varit ute och kommer in så frågar jag om vi ska ta av blöjan och då svarar han att ja, den behöver han inte.

När han börjar hålla sig lite längre kan han vara utan blöja även när vi åker iväg. Nu börjar det ju sakta bli varmare ute. Skönt att ha hela sommaren på sig att öva.

• Lumo

Buspojkarna - den där pottan lät kul. Vi har en ank-potta men den sjunger inte. Vart har ni köpt den/märke?

Nån annan med roliga/smarta pottor?

Jag funderar på att börja träningen på riktig toa direkt istället, o köpa sån där mindre sits. Finns en smart på bauhaus o barnens hus där den lilla ringen sitter uppe med magnet i locket när en vuxen sitter på toan. Verkar smart. det är ju även roligt att sitta på riktiga toan o vara "stor pojke" verkar de tycka.

• Tinnys

¨Jag tror att det gäller att vara koncekvent. Vi tog bort blöjan och sen kom den aldrig på igen. Äldsta sonen köpte det vid 2,5 år och det tog 2 veckor. Jag tog aldrig på blöja när vi skulle åka bil och dyl, den fanns helt enkelt inte mer. Yngsta sonen var lite yngre men vi började på sommaren där med, tog dock längre tid och det är väl först nu som det inte händer olyckor längre, ett halvår senare. Han hade inte tid att gå på toaletten, vi fick i snitt hem ett blött ombyte från dagis varje dag. Men aldrig att jag skulle komma på tanken att sätta på honom blöjan igen bara för att han inte var lika snabb som brorsan.

• Buspojkarna
    Gwempa skrev 2011-03-07 12:24:18 följande:
    Buspojkarna - den där pottan lät kul. Vi har en ank-potta men den sjunger inte. Vart har ni köpt den/märke?

Nån annan med roliga/smarta pottor?

Jag funderar på att börja träningen på riktig toa direkt istället, o köpa sån där mindre sits. Finns en smart på bauhaus o barnens hus där den lilla ringen sitter uppe med magnet i locket när en vuxen sitter på toan. Verkar smart. det är ju även roligt att sitta på riktiga toan o vara "stor pojke" verkar de tycka.
    www.barabus.se/produkt343/38_/ducky_potty_3_in_1%28fischer-price%29_.html

den är det, men jag har för mig att jag betalade 500kr inkl frakt för den eller om det var plus frakt. Värd varenda krona i alla fall och enkel att göra rent då man lyfter ur själva skålen så att man kan skölja den.

Den har även ett skydd man fäller upp så att det inte skvätter utanför. Och den kan användas som pall, så för oss ersatte den även den vanliga pallen till handfatet och vi slapp ha 2 saker i badrummet. Men just nu står den ju inte i badrummet.

Min son vill ju som sagt själb gärna kissa på pottan och så länge han får välja vart den ska stå så sätter han sig där varje gång jag säger till. Han  har dock lite svårt att hålla sig allt för länge, så han får gå på pottan med ca 45min mellanrum nu.

När storebror slutade så hade han lättare för att hålla sig. Men det kommer nog.
Svar på tråden Hur lång tid ska potträningen ta egentligen? Börjar tappa motivationen snart.