• Anonym (undrar)

vad ska jag smörja med?

Jag har en dotter som är 4 månader. Hon bajsar åtminstone 2 gånger om dagen och får alltid in bajs mellan blygdläpparna. Jag måste förstås tvätta mellan dessa, men gör bara det när hon bajsat. Jag använder pappertvättlappar som jag fuktar med ljummet vatten. Problemet är att hon blir röd mellan blygdläpparna av detta och jag undrar vad jag kan använda för kräm där?
    tacksam för svar!

• Svar på tråden vad ska jag smörja med?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag skulle tro att du under en period behöver göra rent henne med handen under kranen eller duschen. Det är fortsatt viktigt att du gör rent framifrån och bakåt, för att undvika bakterier i underlivet. Du kan gärna använda barnolja när du gör rent.
    Det är egentligen både lättare och mer skonsamt att skölja rent, än att använda tvättlappar.
    Var slutligen noga med att hon får lufttorka efteråt. Du kan även klapptorka och blåsa om du har bråttom. 

Är hon fortsatt lika röd efter att du sköljt under några dagar, tycker jag att du visar det för er BVC-sköterska. Möjligen kan du då behöva smörja med någon avsvällande kräm, men även utesluta att det inte är svamp förstås.

MVH Christine

Svar på tråden vad ska jag smörja med?