• Anonym (anonym)

Och det ska komma ur en anonym persons käft?

"alla som är anonyma är fega", "du har bara låg självkänsla", "du vågar inte visa sitt rätta jag", "ingen idé diskutera med dig om du inte ens kan stå för dina åsikter"..

JA, eller så vill jag bara helt enkelt vara anonym? får man inte det utan att folk ska börja spekulera? Skrikandes

"du är ju anonym" måste vara den lamaste ursäkten och största beviset på att man blivit knäckt i en diskussion och inte kan ta till med annat.. GAAAAAH!

lämna oss anonyma ifred! vi får också ha en åsikt! blir så trött!!!!!!!!

• Svar på tråden Och det ska komma ur en anonym persons käft?
  • Klugscheisser
    Sharleene skrev 2011-01-20 00:20:54 följande:
    Jag syftade på de forumen där anonymitetsfunktionen finns, som känsliga rummet.
    Där har man som medlem rätt att nyttja anonymitetsfunktionen så länge man ej missbrukar den.
    Och har man postat tråden i fel forum som denna, ja  å flyttas den och då kan man inte nyttja den funktionen längre.
    Men jag syftade ju mer på trådar som ligger rätt placerade i till exempel känsliga rummet.
    Och, ni har även förstört möjligheten för TS att fortsätta vara aktiv i sin egen tråd. Det var väl ganska okänsligt tycker jag.
  • JuliaåRonjasmammis
    Klugscheisser skrev 2011-01-20 04:07:03 följande:
    Och, ni har även förstört möjligheten för TS att fortsätta vara aktiv i sin egen tråd. Det var väl ganska okänsligt tycker jag.
    Ska vi tycka synd om nu, menar du? Buhubuhu.

Jag tycker det är ett jävla missbrukande av just anonymiteten i många trådar, jag! Helt ok när det handlar om frågor som verkligen är känsliga, men vissa verkar missbruka det där å det grövsta genom att starta anonyma trådar "tycker ni verkligen att chewwin är ett fult namn?" eller som Ts gjort och startat en tråd om en ickefråga som i själva verket inte är ett dugg känslig och där  alla med lite ryggrad borde stå upp för sina åsikter med sitt verkliga nick!

Ja, självklart är man i många fall lika anonym när man skriver under ett nick som när man skriver under "anonym (fundersam) t ex, men hänger man på ett forum regelbundet tycker jag nog att man borde våga stå även för de åsikter som kan verka jobbiga i andras ögon.

/Skriver Kimpossible, som nog inte har skrivit fler än max 5 anonyma inlägg under de år hon varit aktiv på FL. Trots att det inbland inneburit (och innebär) att hon debatterar och käftar emot sina egna kompisar...Tungan uteFlört
    Don't mess with my integrity!
  • Klugscheisser
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-01-20 04:33:19 följande:
    Ska vi tycka synd om nu, menar du? Buhubuhu.

Jag tycker det är ett jävla missbrukande av just anonymiteten i många trådar, jag! Helt ok när det handlar om frågor som verkligen är känsliga, men vissa verkar missbruka det där å det grövsta genom att starta anonyma trådar "tycker ni verkligen att chewwin är ett fult namn?" eller som Ts gjort och startat en tråd om en ickefråga som i själva verket inte är ett dugg känslig och där  alla med lite ryggrad borde stå upp för sina åsikter med sitt verkliga nick!

Ja, självklart är man i många fall lika anonym när man skriver under ett nick som när man skriver under "anonym (fundersam) t ex, men hänger man på ett forum regelbundet tycker jag nog att man borde våga stå även för de åsikter som kan verka jobbiga i andras ögon.

/Skriver Kimpossible, som nog inte har skrivit fler än max 5 anonyma inlägg under de år hon varit aktiv på FL. Trots att det inbland inneburit (och innebär) att hon debatterar och käftar emot sina egna kompisar...Tungan uteFlört
    Om du tror att den uppfattningen är allenarådande bara för att du råkar ha den, så kan jag bara beklaga. Ganska barnslig inledning på ditt svar dessutom. Vill man vara anonym, så skall man kunna vara det i den mån man själv väljer.
  • JuliaåRonjasmammis
    Klugscheisser skrev 2011-01-20 04:36:02 följande:
    Om du tror att den uppfattningen är allenarådande bara för att du råkar ha den, så kan jag bara beklaga. Ganska barnslig inledning på ditt svar dessutom. Vill man vara anonym, så skall man kunna vara det i den mån man själv väljer.
    Var skrev jag att den var allenarådande? Tyvärr så är den ju allt annat än det! Klart man ska kunna vara anonym när det gäller känsliga frågor, men anonymitetens vidd väljer man ju själv när man reggar sig, eller hur? Det är ju inget måste att skriva ut "hej jag heter xxx, är född xxxx mina sista siffror är xxxx och jag bor på xxxxxxgatan xxx".

Det blir ju bara fjompigt till slut om alla ska hålla på med "anonym" hit och "anonym" dit, finns ingen grogrund för en riktig debatt, utan lämnar bara utrymme för rövslickeri och äckelgullande å ena sidan och moraliserande och pekfingerviftande å andra.

Barnslig inledning? Tja,kanske det. Lätt hänt när man "pratar" med folk som verkar ha hamnat i fel ände av snöskoveln, för att ta en metafor som passar årstiden.
  • Klugscheisser
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-01-20 04:48:33 följande:
    Var skrev jag att den var allenarådande? Tyvärr så är den ju allt annat än det! Klart man ska kunna vara anonym när det gäller känsliga frågor, men anonymitetens vidd väljer man ju själv när man reggar sig, eller hur? Det är ju inget måste att skriva ut "hej jag heter xxx, är född xxxx mina sista siffror är xxxx och jag bor på xxxxxxgatan xxx".

Det blir ju bara fjompigt till slut om alla ska hålla på med "anonym" hit och "anonym" dit, finns ingen grogrund för en riktig debatt, utan lämnar bara utrymme för rövslickeri och äckelgullande å ena sidan och moraliserande och pekfingerviftande å andra.

Barnslig inledning? Tja,kanske det. Lätt hänt när man "pratar" med folk som verkar ha hamnat i fel ände av snöskoveln, för att ta en metafor som passar årstiden.
    Fel ände av snöskoveln får du gärna utveckla. Blir det för OffT här så kan du inboxa mig. Vitsen för många att vara anonyma (om detta mot förmodan gått dig förbi) kan vara att man inte vill bli jagad sen av andra som säger att, men i den tråden skrev du si, och i den tråden skrev du så. Även om du är anonym så tillvida att du inte röjer dina personuppgifter, så skapas ändå en identitet kring ditt användarnamn. Detta är anledningen till varför det är utmärkt att det går att vara helt anonym vid valda tillfällen.
  • JuliaåRonjasmammis
    Klugscheisser skrev 2011-01-20 04:56:42 följande:
    Fel ände av snöskoveln får du gärna utveckla. Blir det för OffT här så kan du inboxa mig. Vitsen för många att vara anonyma (om detta mot förmodan gått dig förbi) kan vara att man inte vill bli jagad sen av andra som säger att, men i den tråden skrev du si, och i den tråden skrev du så. Även om du är anonym så tillvida att du inte röjer dina personuppgifter, så skapas ändå en identitet kring ditt användarnamn. Detta är anledningen till varför det är utmärkt att det går att vara helt anonym vid valda tillfällen.
    Nej, här inboxas inte. Metaforen får du klura ut själv! Flört 

Eftersom jag själv valt att i det stora hela vara hyfsat anonym, men skippat att vara "anonym (fundersam)" eller "anonym (????!!!!) i trådar, och skriver under mitt nick KP, så är jag mycket väl medveten om anledningen.

Jag tycker ändå att det är fjompigt när man måste anonymisera sin anonymitet ännu mer i frågor som inte rör allvarligare saker än "måste man raka musen innan förlossning?" eller vissa "är det här ett fint namn/en fin vagn?"-trådar. Kan man inte ens under sitt anonyma nick stå för om man tycker det är ok att raka muttan, eller om man tycker att en viss vagn/ett visst namn är ok eller inte, så tycker jag det är fjantigt.

Min åsikt ja, och den står jag för! Så anonym jag är!
  • Klugscheisser
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-01-20 05:09:22 följande:
    Nej, här inboxas inte. Metaforen får du klura ut själv! Flört 

Eftersom jag själv valt att i det stora hela vara hyfsat anonym, men skippat att vara "anonym (fundersam)" eller "anonym (????!!!!) i trådar, och skriver under mitt nick KP, så är jag mycket väl medveten om anledningen.

Jag tycker ändå att det är fjompigt när man måste anonymisera sin anonymitet ännu mer i frågor som inte rör allvarligare saker än "måste man raka musen innan förlossning?" eller vissa "är det här ett fint namn/en fin vagn?"-trådar. Kan man inte ens under sitt anonyma nick stå för om man tycker det är ok att raka muttan, eller om man tycker att en viss vagn/ett visst namn är ok eller inte, så tycker jag det är fjantigt.

Min åsikt ja, och den står jag för! Så anonym jag är!
    Slänger man sig med obegripliga metaforer är det inte för mycket begärt om man ber om en förklaring. I övrigt, med ditt resonemang kan man lika gärna skriva sitt för och efternamn som användarnamn, för annars kan man ju inte "stå för sina åsikter". 
  • Klugscheisser
    "Anonymitet (från gr. ανωνυμία sv. "Utan namn", från början "Utan lag") innebär att den personliga identiteten eller annan identifieringsinformation om personen inte är känd för någon."
  • Sharleene
    Klugscheisser skrev 2011-01-20 04:07:03 följande:
    Placerar man trådar i fel forum då blir de ju flyttade, och ts kan ju fortsätta vara aktiv i sin egen tråd även om man nu inte kan vara anonym.
    ♥♥♥ my-luxurysoap.blogspot.com/ ♥♥♥
  • Klugscheisser
    Sharleene skrev 2011-01-20 14:34:38 följande:
    Placerar man trådar i fel forum då blir de ju flyttade, och ts kan ju fortsätta vara aktiv i sin egen tråd även om man nu inte kan vara anonym.
    Jo jag vet det, men anledningen till att TS var anonym från början, gör kanske att h*n nu inte kan fortsätta att vara med i tråden. Annars kunde ju TS valt att starta tråden med sitt vanliga användarnamn redan från början inte sant?! Flört
  • i och att det
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-01-20 04:33:19 följande:
    Skriver Kimpossible, som nog inte har skrivit fler än max 5 anonyma inlägg under de år hon varit aktiv på FL. Trots att det inbland inneburit (och innebär) att hon debatterar och käftar emot sina egna kompisar...Tungan uteFlört
    jag förstår inte själva syftet egentligen att du pratar om anonymitet eftersom du är anonym själv. du är ju inte mindre anonym än mig? eller har jag missat ngt? hittar ingen info om dig alls på din sida förutom att du är gift. ditt namn kimpossible och din bild säger inte mig någonting om vem du är.. nej jag fattar inte detta. för mig är du som vilken anonym som helst som väljer att trycka på anonym-knappen.
  • Kokomo
    i och att det skrev 2011-01-22 17:26:03 följande:
    jag förstår inte själva syftet egentligen att du pratar om anonymitet eftersom du är anonym själv. du är ju inte mindre anonym än mig? eller har jag missat ngt? hittar ingen info om dig alls på din sida förutom att du är gift. ditt namn kimpossible och din bild säger inte mig någonting om vem du är.. nej jag fattar inte detta. för mig är du som vilken anonym som helst som väljer att trycka på anonym-knappen.
    Exakt! Jag har väldigt svårt för när folk koketterar med att de minsann aldrig skriver som anonyma när de i själva verket inte avslöjar något om sig själv varken via bild, alias eller presentation.
  • mannen från Backbyn

Fick en anonym kommentar i en diskussion i förrgår. Det handlade närmast om att skribenten inte tyckte om mina tankar gällande ärendet. Menar alltså att kommentaren som jag fick var off topic, den handlade om mig. Kanske personen ville uttrycka att h*n höll den andres sida, men tog hellre fram "rasistkortet".

Eftersom ordvalen var sk. "starkt vard." skulle det ha varit viktigt att veta vilken signatur man ska undvika och ignorera i fortsättningen. Vissa personer är ju nästan skadliga att umgås med, energitjuvar.   

Så varför vara så feg att vara anonymare än sin bildlösa signatur om man ändå vågar välja elaka ord?

• Klugscheisser
    mannen från Backbyn skrev 2011-01-27 11:17:33 följande:
    Fick en anonym kommentar i en diskussion i förrgår. Det handlade närmast om att skribenten inte tyckte om mina tankar gällande ärendet. Menar alltså att kommentaren som jag fick var off topic, den handlade om mig. Kanske personen ville uttrycka att h*n höll den andres sida, men tog hellre fram "rasistkortet".

Eftersom ordvalen var sk. "starkt vard." skulle det ha varit viktigt att veta vilken signatur man ska undvika och ignorera i fortsättningen. Vissa personer är ju nästan skadliga att umgås med, energitjuvar.   

Så varför vara så feg att vara anonymare än sin bildlösa signatur om man ändå vågar välja elaka ord?
    Spelar egentligen inte så stor roll heller, eftersom man kan anmäla även anonyma inlägg.
  • mannen från Backbyn
    Klugscheisser skrev 2011-01-27 11:21:44 följande:
    Spelar egentligen inte så stor roll heller, eftersom man kan anmäla även anonyma inlägg.
    Det gjorde jag nog och inlägget är borttaget. Så det är inget problem i sig.

Men jag grubblade onödigt länge ifall jag skulle svara, eller helt enkelt känna medlidelse för den arma människan som mådde så illa, är rent elak eller okunnig. Valde tvåan och lät bli att bli mer inblandad för jag hade redan skrivit att jag misslyckades i den tråden.
  • lokisse

att sitta och ösa skit över folk och inte sta för det är bara fegt.

och det är oftast det som anonym funktionen används till

Nej det tror jag inte!
  • Gotlandstösen

jag har full förståelse för att man vill vara anonym, allt man skriver på internet är sökbart och, jag kan förstå att alla inte vill lägga ut sig med sitt namn...man kan faktiskt stå för sina åsikter trots att man är anonym..Jag är anonym ibland för att jag inte vill att hela sveriges befolkning skall se vem jag är så fort dom söker på mitt namn på internet..

• Gotlandstösen

usch vilka jävla gnällkärringar det finns här på familjeliv..Det är fan sjukt att se vuxna människor sitta och snacka sån rappakalja och spy galla över alla andra för att dom inte tycker som alla andra

• mannen från Backbyn
    Gotlandstösen skrev 2011-01-28 11:26:31 följande:
    jag har full förståelse för att man vill vara anonym, allt man skriver på internet är sökbart och, jag kan förstå att alla inte vill lägga ut sig med sitt namn...man kan faktiskt stå för sina åsikter trots att man är anonym..Jag är anonym ibland för att jag inte vill att hela sveriges befolkning skall se vem jag är så fort dom söker på mitt namn på internet..
    Det gäller att man istället för "Gotlandstösen" skriver sitt inlägg som "anonym". Anonym är ingen som man kan känna igen. Jag är antingen "mannen från Backbyn" eller "anonym", "anonym (ledsen)", "anonym (Anna)" eller vem som helst som börjar med "anonym".

Det gäller alltså att man väljer att vara oigenkännbar för alla Familjelivs läsare.
Svar på tråden Och det ska komma ur en anonym persons käft?