• Anonym

Endast flyktig ögonkontakt

Min bebis är 6 v och jag oroar mig för att jag endast får flyktig ögonkontakt med henne. Hon tittar gärna och intensivt på mig när hon matas, hon får ersättning, men annars är det svårt att få riktig djup ögonkontakt. Hon tittar gärna föbi ens ansikte istället. Är detta nåt jag behöver oroa mig för?

• Svar på tråden Endast flyktig ögonkontakt
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det första barnet behöver träna på är att fixera blicken, vilket oftast händer då de matas. Då är avståndet optimalt och både du och barnet sitter stilla. För att barnet skall kunna fixera, krävs det en enorm ansträngning från barnet och att föremålet (du) finns inom två-tre decimeters avstånd.  

Jag tycker inte att du skall vara orolig, då du trots allt får ögonkontakt med henne när hon ammas. När barnet är mellan 4-8 veckor brukar förmågan att fixera komma. Därpå kan man få ett svarsleende, vilket kontrolleras av både sjuksköterskan och läkaren på BVC. 

När hon ligger på skötbordet tycker jag att du kan passa på att prata med henne. Barn reagerar positivt på att höra mammans och pappans röst. Titta samtidigt på henne med lagom avstånd, så är jag säker på att hon så småningom tittar på dig. Räkna med att det kan ta tid och att hon kanske inte orkar fixera så länge, men ge inte upp. 

MVH Christine 

Svar på tråden Endast flyktig ögonkontakt