• Anonym (oroligmamma)

Familjen sjuk - orolig för bebisen

Hej!
    Jag har en liten bebis som är 4 veckor. Ända sedan vi kom hem från BB har någon i familjen varit rejält sjuk i hosta, feber och förkylning. Först mellansonen i drygt 2 veckor, och nu de andra 2 barnen samt maken sedan 1 1/2 vecka tillbaka. Jag har inte drabbats än, vilket är ovanligt då jag har ganska kraftig astma. Jag är väldigt orolig för vår lilla bebis ska drabbas. Klarar hon en sådan kraftig hosta? Får hon isåfall upp slemmet eller får hon lunginflammation? Vad kan vi göra mer än att försöka undvika pussar och tvätta händerna?

orolig 4 barnamamma

• Svar på tråden Familjen sjuk - orolig för bebisen
  • BVC Sköterskan

Hej!

Självklart skall resten av familjen undvika närkontakt med bebisen, om de är sjuka. Att hålla god hygien är också bra för att minska risken för smitta. Spädbarn har dock via moderkakan, under förlossningen, fått en dos av moderns antikroppar. Vilket gör att hon har ett bra skydd och de skyddar gott tills hon är ett halvår. Därefter är det inte ovanligt att de flesta barn, med syskon framförallt,  får sin första infektion.

Självklart skall man trots allt skydda sitt spädbarn från att riskera att smittas. Men som sagt, ni kan inte göra mer än det ni redan gör. 
    Se dock till att undvika stora folksamlingar, förkylda anhöriga och vänner. Har hon små syskon är det bra om man lär dem att klappa henne på huvudet. Pussar de i ansiktet eller håller i hennes händer är risken större för smitta. Om du lämna/hämtar på förskola, låt lillasyster ligga kvar i vagnen med suffletten uppe och låt kompisarna bara titta. Det kan också vara bra att vädra ut hemma då och då, när så många varit sjuka.

Blir du sjuk, får du som resten av familjen vara extra noga med hygienen. Skulle "lillasyster", mot förmodan, bli sjuk så är det viktigt att se till att hon orkar äta (inte släpper taget för snabbt) och inte verkar besvärad när hon andas. Oftast reglerar de dock slemmet bra själva, med hjälp av koksaltdroppar (som ni droppar i hennes näsa) och höjd huvudände.

Jag tycker dock att man ringer/kontaktar sjukvården vid minsta oro, när de är så små. Ha telefonnummer till barnakuten, barnläkare, sjukvårdsrådgivningen (1177) och BVC på kylskåpet.

MVH Christine 

• Anonym (oroligmamma)

Tack snälla du för svar. Har koksaltspray hemma från Näsfrida. Fungerar det lika bra? Än äter hon bra och verkar pigg. De äldsta syskonen är så stora att de förstår, men treåringen blir så ledsen när han inte får pussa och gulla... Men försöker förklara så gott det går.

Tacksam

• BVC Sköterskan

Hej!

Koksaltlösningen från näsfridan borde fungera minst lika bra. Kommer du i det läget att du behöver använda näsfridan, var då sparsam med det. "Flitigt" användande irriterar slemhinnorna i näsan och ger lätt svullnad. 

MVH Christine 

Svar på tråden Familjen sjuk - orolig för bebisen