Anonym (Synskadad) skrev 2011-01-19 15:01:09 följande:
Lugn! Jag har en skada på gula fläcken som jag fick som tonåring-ingen vet dock hur. Gula fläcken är det som gör att man ser detaljer,eller rättare sagt: om jag tittar på nåt direkt enbart med mitt skadade öga ser jag inte det jag tittar på-jag måste titta "bredvid" s.a.s Och allt är dessutom suddigt. Men så länge man har ett öga till som fungerar så ser man totalt sett bra ändå. Jag klarar mig utmärkt,har körkort och ser det jag måste. Vänster kompenserar höger synskada. Även om det skulle vara så illa att ert barn knappt ser nåt med det ögat har h*n ju det andra eller hur? Eller vad har läkarna sagt? Vårdbidrag tror jag inte på såvida h*n har full syn (med eller utan glasögon) på andra ögat. Avakta vad läkararna säger,ta inte ut all sorg i förväg som kanske inte behövs. Om ögat är skadat så lär sig barnet leva med det.
Hej,
jag blev intresserad av ditt inlägg.
Jag är orolig för min dotter som är 16 år. Hon började se dåligt på ena ögat för två veckor sedan och det faller även bort bitar ur synfältet. Har nu träffat tre olika läkare och alla kan se att det är en defekt på Gula Fläcken. Däremot står dom helt handfallna och har aldrig någonsin sett något liknande på en så ung person. Dom vet inte hur det har kommit och dom vet heller inte vad dom ska göra med henne. Hade hon varit 75 hade det varit en självklarhet med en sådan skada. Så stötte jag på ditt inlägg här. Vad sa dom till dig när du fick det, har det bllivt sämre, har det kommit på andra ögat med...?
Jag är mycket orolig just nu och skulle bli så tacksam för svar...