• Nahoj23

Trisekvens utgår som läkemedel- vad äta då?

Hej

Har varit i för tidigt klimakterie i 7 år nu och har under denna tid ätit Levial, haft plåster och har sedan ca 4 år ätit Trisekves.
    Nu ska de sluta med detta preparat.

Vad ska man äta då?
    Har fruktansvärda besvär med vallningar och svettningar samt humörsvängingar som inte är av denna värld.
    Vad äter ni andra?

• Svar på tråden Trisekvens utgår som läkemedel- vad äta då?
  • Run

Hej

Femasekvens är samma sak, tror att det ska finnas kvar.

/Elin

• plupp06

Var hos gynekologen idag och fick novofem utskrivet, nyfiken som jag är har jag nu googlat runt lite Hittade ett pressmeldelande som deklarerar följande: "Från och med 1 mars 2011 kommer Novo Nordisk Sverige endast att tillhandahålla lågdosbehandling för kvinnor med klimakteriella besvär. Beslutet ligger i linje med svenska och internationella riktlinjer som rekommenderar lägsta effektiva östrogendos för kvinnor som lider av besvär under och efter klimakteriet. Beslutet innebär att Novo Nordisks produkter med högre dos östrogen utgår. De högdospreparat som tas bort från marknaden är Trisekvens® och Kliogest®, som används till behandling av så kallade systemiska klimakteriebesvär som värmevallningar och svettningar. För behandling av dessa symptom rekommenderas istället lågdospreparaten Novofem®, Activelle® och Eviana®." novonordisk.se/Images/JNYW/Pressmeddelande_NovoNordisk_100830.pdf

• Ikasolen

Jag åt trisekvens innan det utgick och den medicinen funkade utmärkt för mig. Hade inga negativa biverkningar förutom blödningar förstås. Jag måste ta den här sortens medicin för att ens få blödningar, för jag kan inte få blödningar utan medicinsk hjälp.
    Men nu när trisekvens då upphörde så fick jag ett nytt recept utskrivet, femasekvens. Det är inte någon medicin jag skulle rekomendera någon annan, för jag själv vet inte när jag får mina blödningar och när jag väl får dom så kan jag ha blödningar i över en vecka. Men alla människor är väl olika så det kanske är bara jag som reagerar så mysko på medicinen! och biverkningarna är hemska, är deprimerad större delen av dygnet och jag har gått upp i vikt något kollosalt! Och jag vill inte gå upp i vikt, för jag är redan farligt överviktig, så jag lär väl dö av hjärtinfarkt eller något sånt snart. Så jag ska så fort jag träffar min läkare fråga om det är nödvändigt att jag tar medicinen, för jag vill inte ta något som utmanar min hälsa.

Svar på tråden Trisekvens utgår som läkemedel- vad äta då?