• Anonym

AkutKejsarsnitt första gången, andra gången då? Planerat?

Första graviditeten var jag mycket rädd för förlossningen..fick gå till en auroramottagning och kämpa för att bli kvitt rädslan. Jag ville ha planerat snitt, men dom lyckades "övertala" mig till att föda normalt..
    Jag var rädd för ett stort barn, men dom sade att det var litet..konstigt nog vägde han över 4kg när han väl kom ut med ett akutsnitt efter många timmars avstannat värkarbete.

Nu till min fråga...
    Ni som gjort kejsarsnitt med första barnet pga förlossningsrädsla eller andra orsaker, fick ni göra planerat snitt nästa gång?
    Jag är lika rädd denna gången (och jag är inte ens gravid ännu)..så jag hoppas jag får ett planerat snitt denna gång (istället för ett akutsnitt)

• Svar på tråden AkutKejsarsnitt första gången, andra gången då? Planerat?
  • lena2012

Hej!
    Du  verkar ha arbetat med din rädsla  första gången och det tycker jag är bra.
    Att du gick in i en spontan förlossning  är en bra början  även om du var rädd första gången.Mycket bättre att göra så än att bli opererad  som förstahandsalternativ.
    Att vara snittad en gång är i sig ingen  enskild  orsak  till att planera snitt nästa gång.
    Det är en helhetsbedömning som måste göras.
    I ditt fall och som du beskriver det så kan det vara en möjlighet att planera snitt gång nr 2.
    Men det finns nackdelar och i varje enskilt fall måste man bedömma journaler i kombination med samtal innan  läkaren kan ta ställning till vaginal eller snitt förlossning.
    Att vara opererad i buken flera gånger är inte riskfritt .

Hälsningar
    Lena

Svar på tråden AkutKejsarsnitt första gången, andra gången då? Planerat?