• lore

Hur brukar arbetsgivare beräkna lön vid föräldraledighet?

Detta har inget med föräldrapenning att göra. Det handlar bara om lön för dagar i anslutning till föräldraledighet.

Jag vill vara länge och samtidigt passa på att maximera min ekonomi, precis som alla andra...

Jag skall förklara hur jag tror min arbetsgivare beräknar lön i samband med föräldraledighet.

Baserat på en månadslön på ca 31.000:- så räknar min arbetsgivare enligt följande.

Ledig upp till 5 dagar: avdrag ca 1500:- per dag.
    Ledig mer än 5 dagar: avdrag ca 1000:- per dag.

Är jag ledig en vecka får jag 5*1500=7500:- i avdrag. (må-fre)
    Är jag ledig två veckor får jag 12*1000=12000:- i avdrag om jag förstått det rätt (må-fre). Detta då jag påbörjar min föräldraledighet måndag vecka 1 och avslutar den fredag vecka 2 (12 dagar).

Fråga 1, Är det vanligt att lön vid (tjänst-/föräldra-)ledighet beräknas på detta sätt? 
    Jag har ett jobb må-fr 8-17 och aldrig kväll eller helg.

Nu till den verkliga frågan, om man nu vill "missbruka" detta sätt.. Låt säga att jag tar föräldraledigt 1 Juli till 31 Augusti. Jag skulle då inte få lön dessa två månader.

Fråga 2: Om jag hoppar in en dag och jobbar (ex måndagen den 1 Augusti) så skulle jag ha föräldraledighet 1-29 Juli och 2-31 Augusti. 30-31 Juli samt 1 Augusti skulle jag inte vara Föräldraledig. Juli lönen skulle då bli ca 31000-(29*1000 = ca 2000 kr, och Augustilönen 31000-(30*1000 =1000:-, och jag skulle vara berättigad till 3000:- i lön för 1 dags jobb... (Denna enda dag skulle jag dessutom kunna ta semester.)

Tänker jag rätt eller fel?

Det är lite känsligt att fråga sin arbetsgivare om detta, och om det stämmer skulle man kunna ta ut 2 semesterdagar i månaden (varannan måmndag) och få en lön på ca 6000:-
    (Pengar från FK har inte med detta att göra)

//P 

• Svar på tråden Hur brukar arbetsgivare beräkna lön vid föräldraledighet?
  • Trisse78

Hos oss har jag för mig att de beräknar avdrag på lönen så här:

Lönen delat på antalet arbetsdagar den månaden = lönen för 1 arbetsdag den månaden. Summan kan alltså skilja beroende på hur många dagar (28, 30, 31) och arbetsdagar (hos oss mån-fre) månaden har.

Det blir då den lönen som AG drar av vid karrens, tjänsledighet eller f-ledigt. Det blir också den lönen man får om man jobbar den dagen och då tillkommer ju även skatteavdrag.

Vi har ett visst antal årsarbetsdagar som vi jobbar och därför beräknas vår lön vid frånvaro så här.

Har aldrig hört talas om avdrag beroende på hur många dagar man är f-ledig, men sedan finns det ju så många olika avtal också.

• Anne69

Jag jobbar må-fre dagtid och har tjänstgöringsfria helger. När jag är föräldraledig får jag ett löneavdrag på 1/30 av månadslönen per dag. Om jag är ledig över en helg får jag också avdrag för helgen men om jag jobbar fredag eller måndag får jag betalt för helgen. Precis som du alltså.

Jag har genom åren laborerat lite med detta men har kommit fram till att man tjänar mest på att ta semester/jobba i samband med långhelger då det är fler tjänstgöringsfria dagar. Sen kan man förstås göra så att man lägger en föräldraledig vecka i början, mitten respektive sin ordinarie semester men det är lite fippligt o inte självklart att arbetsgivaren går med på (arbetsgivaren behöver ju bara bevilja tre ledighetsperioder per år).

• pigglet

Man har rätt att begära föräldraledigt i 3 perioder/år. Och om jag förstått ditt exempel rätt så skulle du behöva begära 12 perioder/år? I så fall kan din arbetsgivare vägra bevilja den. Om de vill.

• lore

@älsklingsbarn, har ag rätt så vill jag ha en föräldraledighetsperiod varannan vecka och 26 perioder på ett år för optimalt utnyttjande... Men företaget jag jobbar för har som riktlinje att bara godkänna 3 perioder.

Har jag rätt så beräknas avdraget hos oss exakt såhär,

5 dagar eller mindre: Månadslön/21 * antalet lediga dagar. (räkna inte med helg i början/slutet av ledigheten)
    Mer än 5 dagar: Månadslön*12/365 * antalet lediga dagar. (räkna inte med helg i början/slutet av ledigheten)

Men jag har fått svar på min fråga. Det är olika på olika företag...

Tack, alla. (Dock tar jag gärna mer information om andra har saker att tillägga)

• PerG
    Anne69 skrev 2011-01-19 21:17:19 följande:

Jag jobbar må-fre dagtid och har tjänstgöringsfria helger. När jag är föräldraledig får jag ett löneavdrag på 1/30 av månadslönen per dag. Om jag är ledig över en helg får jag också avdrag för helgen men om jag jobbar fredag eller måndag får jag betalt för helgen. Precis som du alltså.

Jag har genom åren laborerat lite med detta men har kommit fram till att man tjänar mest på att ta semester/jobba i samband med långhelger då det är fler tjänstgöringsfria dagar. Sen kan man förstås göra så att man lägger en föräldraledig vecka i början, mitten respektive sin ordinarie semester men det är lite fippligt o inte självklart att arbetsgivaren går med på (arbetsgivaren behöver ju bara bevilja tre ledighetsperioder per år).

Det låter lite knasigt alltihop.. Om du är föräldraledig en endaste dag så drar de alltså 1/30 av din månadslön? Och oavsett hur många dagar du är borta så drar de 1/30 (inkl helg om du är ledig fredag och måndag?)

Om vi tänker oss två exempel där två personer valt att jobba 50% och båda tjänar 30 000:-/mån. Den ena personen är ledig måndag - fredag varannan vecka. Den andra personen är ledig torsdag - onsdag varannan vecka.

Om vi tittar på februari (28 dagar, vilket ger exakt 4 veckor som gör det enkelt) och ponerar att 1:e är en måndag så blir det följande:

Person 1 är ledig vecka 1 och vecka 3 i februari. Person 1 är frånvarande 10 arbetsdagar och avdraget blir endast för 10 dagar á 1/30 av månadslönen = 10/30 av lönen = 10 000:- i avdrag och slutliga lönen blir alltså 20 000:-

Person 2 är ledig från torsdagen vecka 1 till onsdag vecka 2, från torsdagen vecka 3 till onsdag vecka 4.
    Person 2 är frånvarande 10 arbetsdagar och avdraget blir för 10 dagar + 2 st helger = 14 dagar = 14/30 av lönen = 14 000:- i avdrag och slutliga lönen blir alltså 16 000:-

Båda personerna har alltså arbetat exakt lika många dagar, men förläggningen av dagarna ger dem helt olika lön med en skillnad på 4000:-!....

Jag frågade vår administratör på företaget inför min 50%-pappaledighet (för att vara säker innan) i höstas och vi bläddrade i paragrafer och grejjer (vi har inget kollektivavtal) och hittade att om man är föräldraledig upp till 5 arbetsdagar så görs avdrag för 1/21 av månadslönen per arbetsdag (dvs att man inte får avdrag för helgen). Om man är frånvarande mer än 5 arbetsdagar drar man 1/365 av årslönen (vilket blir ungefär samma som 1/30 av månadslönen) per dag (inkl helg) som man är borta... Det blir ju betydligt mer rättivist och i exemplet ovan hade båda fått samma lön på 50%...

Jag var föräldraledig varannan måndag och varannan fredag (så varannan vecka hade jag långhelg) och då drog de endast bort för 2 dagar (2 x 1/21 av lönen).
  • lore

Jag har nu varit p ålönekontoret, och tog ett exempel runt påsk.

(1)Om jag är föräldraledig veckan före och efter påsk så gäller följande.
    Må 18 April går jag på föräldraledigt. Fr 29 April kommer jag tillbaka. Mina arbetskamraterhar jobbat 8 dagar under tiden. Jag missar 8 arbetsdagar. 18-29 April=12 dagar. 12 Dagar är mer än 5 dagar och 1/30 regeln tillämpas. Jag får 12/30dels månadslön i avdrag.

Har jag 30.000 i månadslön så blir avdraget 12.000kr  för 8 missade arbetsdagar.

(2)Om jag tar föräldraledigt två veckor för påsk gäller följande:
    Må 11 April går jag på föräldraledighet och avslutar den den 21 April. Min arbetskamrater jobbar 9 dagar undertiden. 11-21 April = 11 dagar. 11 dagar är mer än 5 dagar och 1/30 regeln tillämpas. Jag får 11/30del månadslön i avdrag.

Har jag 30.000 i månadslön så blir avdraget 11.000kr för 9 missade arbetsdagar.

I exempel (1) ovan får jag 12.000kr i avdrag och 16 dagar ledigt. I exempel (2) ovan får jag 11.000kr i avdrag på lönen och 17 dagar sammanhängande ledighet.

För att kommentera PerGs räkneexempel ovan så  har Person 1 ledigt 5+5 dagar och får 5xlön/21 + 5xlön/21 i avdrag hos oss.

Person 2 kommer att vara föräldraledig 7+7 dagar, och få 7xlön/30 + 7xlön/30 i avdrag. Vilket ger på ett ungefär samma sak.

Person 3 (Jag personligen) skulle ju vara ledig vecka 1 och vecka 2 och vecka 3 och vecka 4 på samma företag, dock inte hela månaden. Avdraget skulle då bli 4x5x1000=20000kr och jag skulle fortfarande få ut en okej lön. :)

• taleha

hej

Måste det vara i samma månad?

"5 dagar eller mindre: Månadslön/21 * antalet lediga dagar. (räkna inte med helg i början/slutet av ledigheten)"

Jag är Mammaledig 25-juni -04-juli .

Bara 4 dagar i juni och 4 dagar i juli, är det fortfarande 1/30 som gäller eller är det 1/21 för juli?

Tackar för hjälpen

Taleha

• lore
    taleha skrev 2013-07-23 11:07:21 följande:

Bara 4 dagar i juni och 4 dagar i juli, är det fortfarande 1/30 som gäller eller är det 1/21 för juli?

Det är antalet dagar i rad som räknas, inte antalet dagar i en viss månad.

Så ditt löneavdrag borde bli ca 4 gånger 1/30 av din månadslön i juni och detsamma i juli.

Dock har jag under 2 år konstaterat att vårt lönesystem räknar fel i just dessa sammanhang. Lönesystemet kan inte se framåt, och under juni ser det bara 4 dagar, så jag får 4 gånger 1/21 avdraget, men ringer lönekontoret och påminner dem varje gång så att det rättas manuellt tills nästa lön.

Men jag har ju fortfarande inte fått bekräftat att alla företag räknar på samma sätt (men allt jag sett tyder på det). 
  • Curlie

Jag jobbar med löneadministration och ja - det är precis sådär det brukar beräknas enligt de flesta kollektivavtal. Man skiljer på lång- och korttidsavdrag (mer eller mindre än 5 dagars ledighet) där långtidsavdragen blir något lägre än korttidsavdragen.

• Curlie

... Och det går inte att fuska till sig så att man får lön för lör-sön, om man är ledig alla veckodagar..... När man har månadslön så är man avlönad alla dagar i månaden, även helgdagar. Är man ledig en hel månad så får man ingen lön för den månaden alls. Inte för någon dag i den månaden....

• taleha

Hej och tack

men då vet jag att även för mig gäller i detta fall 1/30 (vilken tur)

Det är mycket pengar.

Tack igen och ni ha det sa bra.

• Fred

Curlie:

En rekommendation borde i så fall vara, för att maximera sin lön, att vid föräldraledighet över 5 dagar att försöka komma tillbaka till jobbet på fredagen och inte måndagen efteråt. Och därmed inte få helgens löneavdrag? Eller?

• Pade

Flräldrarledigheten är följande:

Din lön/medelantalet timmar per månad på ett helt år.

Jobbar man mån-fre är det 40x52veckor(plus ett antal dagar om det är 53veckor)

Sen drar du ifrån alla röda dagar som infaller på en röd dag. Har ert jobb vissa dagar det är stängt t.ex klämdagar aftnar osv så drar man av det med och får en årsarbetstid/12

Din lön/antal timmar per månad=din timlön

Är du sen pappaledig så drar de av den dagen på lönen.

Skulle du jobba en dag så har du din timlön x antal timmar jobbade som du ska få lön för.

Hoppas det var till hjälp

Svar på tråden Hur brukar arbetsgivare beräkna lön vid föräldraledighet?