• MissGrimm

När blir det perverst att byta blöja?

Eftersom FL's fantastiska medlemmar har kommit fram till att det är perverst att amma ett barn som är nog gammalt att "be" om det (gå, prata osv. vid ca ett års ålder) så känner jag att jag måste få klarhet i en annan detalj.

När blir det perverst att byta blöja på sitt barn?
    Amning är något grundläggande för att ge barnet näring. Basic överlevnad med andra ord. Blöjor är föräldrars påhitt för att ha det lite bekvämare. Det har ingenting med barnets behov att göra.
    Så rimligtvis borde det väl vara perverst x 2 att byta blöja och kladda barnen mellan benen när dom enligt allmänheten är nog gamla för att säga till att dom behöver gå på toa. (Barn signalerar när dom är hungriga på samma premisser som de säger till när de är nödiga. Läs på om EC ifall ni har några oklarheter om det här.)

Så låt höra nu folk. När blir ni perversa för att ni byter blöja på erat barn?

• Svar på tråden När blir det perverst att byta blöja?
  • Linda1976

Vem är det du försöker provocera?

Jag tror tyvärr inte att du lyckas speciellt bra, då amning och blöjor knappast är samma sak. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Good point!

• Minxy

Jag som arbetat med vuxna förståndshandikappade och äldre säger: aldrig. Man kan byta en blöja på en människa utan att det är det minsta perverst oavsett ålder på människan.  Så länge det finns ett behov att att byta en blöja så ska den ju bli bytt utan att det skuldbeläggs åt något håll.

Jag har ingenting alls emot "långtidsammare", men detta var en dålig jämförelse anser jag

• Xantippa2004

"Kladda barnet mellan benen" - ja vi har tydligen olika syn på vad det innebär att byta blöja och att begå en pedofil handling. För övrigt bryr jag mig inte hur länge folk ammar eller byter blöjor. Men ALDRIG drar jag parallellen till sex. Det får stå för dig ts.

• tokar86a
    ÄrtaMärta skrev 2011-01-22 22:17:18 följande:
    Du kanske har missaat poängen att små barn inte kan hålla sig?
    Min son är drygt 1,5 år gammal och säger till när han är nödig men han hinner inte till pottan innan det har kommit i blöjan.
    Så det är ganska svårt att jämföra blöjbyten med amning!
    Sen gäller det med att han måste tränna sina muskler så han kan hålla sig längre. Ungefär samma princip som när man tränar vuxna att klara sig utan blöja.
  • La Lola
    Linda1976 skrev 2011-01-20 17:53:08 följande:
    Vem är det du försöker provocera?

Jag tror tyvärr inte att du lyckas speciellt bra, då amning och blöjor knappast är samma sak. 
    Exakt.....
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Majuni

perverst att byta blöja? Jag skulle klassa det som barnmisshandel att inte byta dem.

• Ejin

ja du ts.. om man fotfarande byter blöja på sin 14 åring så skulle jag iaf klassa de som perverst...

• tokar86a
    Ejin skrev 2011-01-23 09:34:36 följande:
    ja du ts.. om man fotfarande byter blöja på sin 14 åring så skulle jag iaf klassa de som perverst...
    Ja men sonen kanske inte klarar av det själv. Eller är något något speciellt du tänker på?
  • La Lola
    Ejin skrev 2011-01-23 09:34:36 följande:
    Om 14-åring är funktionshindrad?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Ejin
    La Lola skrev 2011-01-23 09:35:51 följande:
    Om 14-åring är funktionshindrad?
    nä såklart är det inte perverst då...
    Men om man byter blöja på en frisk 14 åring så tycker jag det är liiiiite udda iaf...
  • Ejin

Alltså en sak jag har funderat på länge här på fl..

Om man startar en tråd med någon fråga eller så som vi andra ska svara på.. Är det inte ganska uppenbart då att man utgår från friska individer och inte sjuka eller handikappad eller människor med diagnos då ?? Utgår man från något annat så skriver man väll endå de i trådstarten...

• Suneboll

Fattar din point TS. Min mormor tyckte det var underligt att barn som lärt sig gå fortfarande hade blöja nuförtiden ;0)....alltså tyckte hon det var konstigt med 1 åringar som har blöja.

Jag reagerar om barn i 3 års åldern fortfarande har blöja....är väl vid samma ålder som jag inte kan tänka mig att amma längre än till.

Däremot skulle jag inte vilja att mina egna barn har blöja längre än till 2år, efter det tycker jag de är stora nog att gå på pottan/toa själva.

• Minxy
    Suneboll skrev 2011-01-25 10:08:03 följande:
    Fattar din point TS. Min mormor tyckte det var underligt att barn som lärt sig gå fortfarande hade blöja nuförtiden ;0)....alltså tyckte hon det var konstigt med 1 åringar som har blöja.

Jag reagerar om barn i 3 års åldern fortfarande har blöja....är väl vid samma ålder som jag inte kan tänka mig att amma längre än till.

Däremot skulle jag inte vilja att mina egna barn har blöja längre än till 2år, efter det tycker jag de är stora nog att gå på pottan/toa själva.
    Men - att barnet är moget nog för att gå på toa/potta har ingenting med den egentliga åldern att göra. Det handlar om så mycket annat!
    Vår son fyller 3 år nu i februari och det var alldeles nyss (förra veckan faktiskt) som han var mogen nog att börja kissa på potta/toalett.
    Vi började introducera honom till potta när han var 8 månader och den första tiden gick det ju bra - det kom nåt varenda gång han satt där. Men när vi tänkte börja på "allvar" (när han var närmare 2 år) så slog han bakut. Han gallskrek så snart vi föreslog potta eller toalett. Mycket hade nog att göra med att han alltid var (och fortfarande är) väldigt förstoppad. Många gånger har jag hittat honom gråtande under köksbordet när han ska bajsa
    Men som sagt så tog han eget initiativ förra veckan då han plötsligt sa att blöja var för bebisar. Och nu, en vecka senare så är han både dag- och nattorr!

Så försök att inte reagera enbart negativt på att 3-åringar fortfarande har blöja. Alla barn är inte redo för potta/toalett vid just 2 års ålder
Svar på tråden När blir det perverst att byta blöja?