• tove83

Kan man skriva såhär i brevet om havandeskapspenningen?

Beskrivning av en arbetsdag för på Ikea.

Jag jobbar väldigt olika tider, så allt mellan klockan 06:00 till klockan 20:00 kvällen, även varannan helg på detta. Jag har ingen fast position/avdelning på varuhuset utan täcker upp där det behövs t.ex. vid sjukdomar, på mitt arbete så är det väldigt mycket gående samt stående, enda chanser till att ta en paus eller sätta sig ner för att vila är på rasten, på en normal dag så går jag ca 25 000 steg, brukar ha stegräknare på mig.

så i min tjänst så innebär detta att jag kan ena stunden stå i kassan och ta emot kunder för att sedan gå vidare och fylla på varor på Logistik, för hand. Varor som väger allt mellan 1-80 kg dvs. byråer skåp tallrikar, krukor osv.

för att i nästa hjälpa kund med plock på varutlämningen, där är det för det till större delen bara tunga saker att plocka såsom vitvaror soffor 120-160 cm sängar garderober och dessa plock sker under en viss tidspress då varje plock inte får ta för lång tid tills det kommer ut till kund.

det ingår även i min tjänst att jag får stå i vår informationsdisk, är inte helt ovanligt att man står där mellan klockan 10-20 där man hjälper kunden till rätta i varuhuset, svarar på frågor etc. eller hjälper till vid barnpassningen som vi tillhanda håller för våra minsta besökare mellan 3-10 år.

jag får även ta hand om våra kundreturer som kommer till huset, ståendes som innebär många och tunga lyft.

det är inte helt ovanligt att man får göra alla dessa arbetsuppgifter under en och samma arbetsdag, vilket kan vara väldigt stressande samt påfrestande för en. Och på helgerna brukar vi ha uppemot 10-13 000 kunder per dag, och oftast så är man själv på avdelningen/avdelningarna, och man måste alltid förbereda våra produkter för morgondagens inleveranser som sker dagligen.

• Svar på tråden Kan man skriva såhär i brevet om havandeskapspenningen?
  • tove83

va gla jag blir,tycker det är jätte svårt + att jag aldrig skrivit ett sånt här innan,har hört att man måste vara väldigt utförlig till FK

• Jenny Hä

Gäller att arbetsgivaren är lika tydlig i sin version oxå . Ditt låter kanon.

• Mälaröbo

Jag skulle specificera på ett ungefär hur många lyft det blir per dag. Arbetstider och mängden kunder tror jag inte de bryr sig om (även om det naturligtvis kan stå med). Det är de direkt farliga arbetsuppgifterna de bryr sig om.
    Tänk också på att din arbetsgivare ska intyga att det du skriver stämmer samt intyga att de inte kan ge dig lättare arbetsuppgifter.

Många fokuserar på hur olämplig graviditeten är för jobbet och det är inte skäl för hp (snarare sjukskrivning i så fall), det ska vara jobbet som är faligt/olämpligt för graviditeten.
    I ditt fall kanske dert är just så men det verkar ju konstigt att en så stor arbetsgivare som IKEA inte kan erbjuda lugnare arbetsuppgifter mot slutet...

• tove83

i pappret som min arbetsgivare/ chef har skrivit så står det hur många luft jag utför om dagen,samt att han är väldigt tydlig i sin beskrivning vilket är till min fördel. Ikea gör inga omplaceringar då det inte finns några lättare arbetsuppgifter på huset,detta har min chef även skrivit med,men min fråga är...måste jag även skriva det fastän min chef redan gjort det i sina papper???

tackar för all feedback,tycker detta är svårt!

• tove83

jag la till detta i texten samt att jag har omformulerat mig lite...

Antal lyft per arbetsdag är mellan 150-400st och då lyfter jag allt mellan 1-80 kg för hand.

• tove83
    tove83 skrev 2011-01-20 20:25:23 följande:
    jag la till detta i texten samt att jag har omformulerat mig lite...

Antal lyft per arbetsdag är mellan 150-400st och då lyfter jag allt mellan 1-80 kg för hand.

10-80 kg ska det stå:))
  • Mälaröbo

Har chefen redan skrivit det så finns det ju med, men det skadar nog aldrig att trycka på det som faktiskt är själv skälet för hp.

Anledningen till att jag alltid påpekar detta är att jag och en kollega skrev väldigt olika trots samma jobb. Jag fick full hp och hon endast halv.
    Hon hade tagit upp saker som var allmänt jobbiga för en gravid att göra, som att stå, gå, många trappor, långa avstånd mm.
    Jag tog inte upp det alls utan fokuserade på larm, våld, drogpåverkade människor mm.

• JWN

Jättebra att du poängterat detta med att du lyfter.
    Jag blev nekad, just för att mitt arbete inte kunde ses om tungt eftersom det endast innehöll stående och gående och ensidiga belastningar i 8 timmar, då det inte innehöll  några lyft.

Så lyften var avgörande i mitt fall och ett argument för FK att neka.

Svar på tråden Kan man skriva såhär i brevet om havandeskapspenningen?