• IdaJohannaMaria

Störig mamma (blivande mormor)

Är det någon mer som stör sig på sin mamma nu under graviditeten? Jag blir TOKIG varje gång jag ser eller pratar med min mamma! Jag klarar inte av henne och hennes frågor och det har varit så från allra första början. Jag blir som värsta trotsiga tonåringen och vill inte berätta något alls om hur jag mår eller vad som händer i magen. Ju mer hon frågar desto mindre berättar jag. Jag vet att hon bara vill väl och allt sånt, och jag vill inte vara så här, men jag vet inte vad jag ska göra åt det. Är rädd att hon blir ledsen om jag säger ifrån, det är ju hennes första barnbarn och hon ser så mycket fram emot det....

• Svar på tråden Störig mamma (blivande mormor)
  • CathrinLarsson

Jag tror att föräldrar gör sina vuxna barn till sina små barn igen. Det är som du säger - hon menar bara väl - men det är inte mindre jobbigt för det...

Om du kan tänka dig att prata med din mamma och berätta för henne hur det känns och hur det går, kunna ställa frågor och be om råd OM hon bara slutar vara så "gå-påig" så säg det till henne. Förklara att du tycker att det är roligare för dig att få berätta än att hon öser över frågor.

Visst kan det hända att hon blir lite stött från början, men om ni ska få en jättebra bebis, mamma, mormor-relation när ni kommer dit så lägg korten på bordet. Man kan kalla det att vara kortsiktigt dum och långsiktigt snäll. Ta tillfället när hon börjar med alla frågor, du kan börja med "Jag förstår att du menar väl och vill vara engagerad, men det är jag som ska bli mamma och jag skulle verkligen uppskatta om jag fick berätta för dig och ställa mina frågor och funderingar till dig istället för att du ska fråga ut mig varje gång vi pratar. Det skulle vara mer värdefullt för mig."

Sätter du inte stopp för det nu så kommer det fortsätta när bebisen är född och då kommer det vara 100 grejor då, "du klär väl inte bebis för varmt/kallt", "du ammar väl tillräckligt", "men det där är väl onödigt" osv osv... Du förstår grejen. Skapa förutsättningarna för att få en bra relation i de nya rollerna nu, du kommer med all säkerhet att behöva din mamma framöver.
    Lycka till!

• IdaJohannaMaria

Ja, jag har tänkt i liknande banor, men jag är så rädd att hon ska bli ledsen och inte förstå vad jag menar.... Fast i längden kanske det sjunker in... Jag vet inte. Tack för råden i alla fall, jag ska absolut tänka på det mer!

Svar på tråden Störig mamma (blivande mormor)