• sunshiine

nan 1 ersättning från start råd o tips

Har börjat ge min pojk som är 16 dagar gammal NAN 1 ersättning,
    har gett honom 60ml var tredje timma i början då han var 5 dagar gammal då amningen inte funkade.
    Funderar på om hur mycket man ska ge honom, bvc säger att det är lagom och är han hungrig och vill äta ska han såklart äta tills han är nöjd.

På förpackningen står det att man skall ge 2-4 veckors bebisar 80-150
    nu har han passerat 2 veckor och ger jag honom 70-80 så kommer det upp sen då han kräks.
    han äter 60-70ml  7-8 gånger per dag. är det för mycket eller för lite?
    hur mycket ger ni era bebisar??

han är dessutom förstoppad bvc sa att vi skulle ge honom Laktulos 1 ml blandat i maten och ge honom men det hjälper inte, utan vi får använde febertempen.

någon som har bra tips?
    hur gör ni??

• Svar på tråden nan 1 ersättning från start råd o tips
  • glitterfjolla
    Jenny Hä skrev 2011-01-22 04:11:27 följande:
    Men hur funkar Sempers magdroppar , det tar ju några dagar innan dom verkar? 4 dagar ca tog det innan vi märkte skillnad när vi började med dom, upp till 1 v sa BVC att det kunde ta.
    För oss fukade det efter ungefär två dagar, tror jag iaf, det verkade så :) Maltsextrakten hjälpte till den med och den började funka nästan direkt så han slapp vara så hård i magen
    (¯`°?.-> Viggo 11/11 - 10 <-.?°´¯)
  • 3finatjejer

Min bebis är född 5/1 så hon är 18 dagar idag, hon äter mellan 100-120 ml oftast (blandar 120 varje gång) Ibland kommer de upp massor då är hon hungrig igen ganska snart, ibland vill hon ha mer efter ett tag då brukar vi göra typ 30 ml till. Hon får tills hon är nöjd med andra ord. Vi ger Nan 1.

• Busbellan

Det där med hur mycket barnet äter är mycket individuellt
    Min dotter åt enbart ersättning fram tills hon var 5,5 mån och hon kom väldigt sällan över 500 ml/dygn

Sen tror jag det är så att du kan ge nan2 med en gång om du inte ammar. Järnmängden är det som skiljer och eftersom du inte ammar alls så kan han behöva få i sig järnet på annat sätt

Mamma till Nora, August och Ella
  • Louise Hbg

Jag tyckte att vår dotter blev mindre hård i magen av de färdigblandade på tetra. det är ju som någon annan sagt ovan viktgt att blanda det rätt så klart! Vår dotter kräktes kaskader  hela tiden fast det berodde givetvis på andra orsaker också.

• glitterfjolla
    Busbellan - OJ hur mycket åt hon varje gång då? Vår grabb kan smälla i sig en liter per dygn ibland!
  • Busbellan
    glitterfjolla skrev 2011-01-24 11:40:10 följande:
    Busbellan - OJ hur mycket åt hon varje gång då? Vår grabb kan smälla i sig en liter per dygn ibland!
    Hon åt nog knappt aldrig mer än 100 per mål, oftast runt 60-80 nånting
    Hon låg på sjukhus och sondades tills hon var nästan 4 veckor och då räknas ju mängden ut på ålder och vikt, då skulle hon sondas 120 har jag för mig. Stackarn, inte konstigt att hon spydde, det var ju för mycket för hennes mage.
    Alltså kan man inte bara räkna på ålder och vikt och sånt utan det är individuellt
    Hon gick ju faktiskt upp i vikt sen också när hon "bara" åt det hon ville
  • sunshiine
    glitterfjolla skrev 2011-01-22 14:55:23 följande:
    För oss fukade det efter ungefär två dagar, tror jag iaf, det verkade så :) Maltsextrakten hjälpte till den med och den började funka nästan direkt så han slapp vara så hård i magen
    vad är maltextrakt för något?
    vart finns det att köpa??
  • sunshiine
    snartmammatill3 skrev 2011-01-23 13:10:55 följande:
    Min bebis är född 5/1 så hon är 18 dagar idag, hon äter mellan 100-120 ml oftast (blandar 120 varje gång) Ibland kommer de upp massor då är hon hungrig igen ganska snart, ibland vill hon ha mer efter ett tag då brukar vi göra typ 30 ml till. Hon får tills hon är nöjd med andra ord. Vi ger Nan 1.
    då har vi lika gamla bebisar, min äter just nu 90 men kräks upp lite...
    så brukar göra 90 men ibland äter han 70-80 ibland 90 men blir det 90 så kräks han upp lite...han somnar oftast alltid efter han ätit så rapandet blir ofta till då jag får väcka honom annars ligger han där o gör bubblor tills han kräks upp lite
  • sunshiine
    Busbellan skrev 2011-01-23 13:22:45 följande:
    Det där med hur mycket barnet äter är mycket individuellt
    Min dotter åt enbart ersättning fram tills hon var 5,5 mån och hon kom väldigt sällan över 500 ml/dygn

Sen tror jag det är så att du kan ge nan2 med en gång om du inte ammar. Järnmängden är det som skiljer och eftersom du inte ammar alls så kan han behöva få i sig järnet på annat sätt
    oj det visste jag inte det där med järnet..men finns det inte separat man kan köpa som droppar har jag för mig men ger man inte det efter några månader..just nu ammar jag inte, pumpade ut lite i början som han fick äta ibland hälften bröstmjölk hälften ersättning. nu pumpar jag inte äns brösten värker inte längre mer än att det rinner till på kvällen trots att jag har sånadär inlägg som man sätter i bhn så blir det alltid blött överallt när ja vaknar
  • Busbellan
    sunshiine skrev 2011-01-24 22:00:24 följande:
    oj det visste jag inte det där med järnet..men finns det inte separat man kan köpa som droppar har jag för mig men ger man inte det efter några månader..just nu ammar jag inte, pumpade ut lite i början som han fick äta ibland hälften bröstmjölk hälften ersättning. nu pumpar jag inte äns brösten värker inte längre mer än att det rinner till på kvällen trots att jag har sånadär inlägg som man sätter i bhn så blir det alltid blött överallt när ja vaknar
    Vet faktiskt inte om det finns som droppar
    Men det är ju ingen fara att köra med tvåan med en gång eftersom det bara är mängden järn som skiljer.
    Läs på paketet så ser du att det står att det kan ges från födseln om man inte ammar
  • sunshiine

nu har jag inte varit inne då jag haft fullt upp med sonen.
    Tack snälla för alla råd o tips!

någon skrev om sempers droppar, kan man använda det om man ger nan?? vart finns det och köpa?
    hur ofta skall man ge dom dropparna i så fall?? är det bara då han blir trög?

nu har han börjat bajsa själv så jag är glad att han åtmindstonen får ut det!
    ibland har han bajsat 2 ggr per dag, men kissar gör han och fiser en hel del.

fick höra av min mamma att hon fick ge oss barn kamomill te,  men han har bara druckit lite och det osötat, så det har han oxå testat så det var efter teet som han bajsade rejält 2 ggr på en dag, dagen innan hade han inte bajsat äns.

vill inte heller plåga honom med allt möjligt, den där laktulosen hjälper inte så mycket blandade i  1 ml i maten som han fick, eller så var det jag som gav upp med den fort.

• sunshiine
    Busbellan skrev 2011-01-24 22:02:06 följande:
    Vet faktiskt inte om det finns som droppar
    Men det är ju ingen fara att köra med tvåan med en gång eftersom det bara är mängden järn som skiljer.
    Läs på paketet så ser du att det står att det kan ges från födseln om man inte ammar
    ok! tack för tipset ska kolla upp detta nästa gång jag ska till affären, men varför är det indelat nan 1 och nan 2 förutom järn värdet och att man kan ge båda från födseln? många frågor här...
  • Busbellan

Om man delvis ammar så får barnet i sig det järnet som behövs genom amningen då behövs inget tillsatt järn i ersättningen, men om man få inte ammar alls så kan man ge ersättningen mer järn i istället

• Dixabilly

Lite messmör i ersättningen brukar göra avföringen lättare att få ut :)

♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • Modgun

Prova att ge den lille babysemp bifidus.
    Den är mot förstoppning, och du kan ersätta den mot alla mål. Den var en räddare i nöden för min dotter när honvar bebis.

• Louise89

Min kille äter ca 100ml var tredje timme. Han är 12 dagar idag.

• glitterfjolla
    sunshiine skrev 2011-01-24 21:52:54 följande:
    vad är maltextrakt för något?
    vart finns det att köpa??
    det finns att köpa i matbutiken och gör så bebisen inte blir hård i magen. Vi har i ungefär en tesked i en måltid om dagen så slipper lillen bli förstoppad. Guld värt! Vi använder också sempers magdroppar de dagarna han verkar ha ont, i början gav vi dem varje dag så han inte var van vid ersättning. :)
  • Fridell1

Angående att börja med NAN 2 direkt för det extra järnets skull så är det int enödvändigt för bebisen. De har en järndepå fårn födseln som räcker tills de är ca 4 månader. Så är det problem innan med förstoppning hade jag inte bytt! Min tjej har fått NAN 1 sedan födseln.

• mamma smurfen
    sunshiine skrev 2011-01-24 22:13:27 följande:
    nu har jag inte varit inne då jag haft fullt upp med sonen.
    Tack snälla för alla råd o tips!

någon skrev om sempers droppar, kan man använda det om man ger nan?? vart finns det och köpa?
    hur ofta skall man ge dom dropparna i så fall?? är det bara då han blir trög?

nu har han börjat bajsa själv så jag är glad att han åtmindstonen får ut det!
    ibland har han bajsat 2 ggr per dag, men kissar gör han och fiser en hel del.

fick höra av min mamma att hon fick ge oss barn kamomill te,  men han har bara druckit lite och det osötat, så det har han oxå testat så det var efter teet som han bajsade rejält 2 ggr på en dag, dagen innan hade han inte bajsat äns.

vill inte heller plåga honom med allt möjligt, den där laktulosen hjälper inte så mycket blandade i  1 ml i maten som han fick, eller så var det jag som gav upp med den fort.
    Semper magdroppar finna att köpa på apoteket, men man får fråga efter det eftersom det ska förvaras kallt.
    Man ger 5 droppar/dag,kan ges på sked, men oxå blandas ner i flaskan, det är en lösning som innehåller bakterier som naturligt finns i tarmarna, så inga konstiga tillsatser alls, vi ger dottern det pga att hon annars får mag-knip, funkar perfekt  
Svar på tråden nan 1 ersättning från start råd o tips