Kitten skrev 2011-01-23 12:57:51 följande:
Vi har inte haft problem att bli med barn, och har 2 egna barn men vill adoptera ändå, jag skrev just för en liten stund sen en annan tråd, att vi hittade VÅR pojke, och det är han vi vill adoptera (Men vi vet ju inte ännu om vi får eftersom vi måste gå igenom samma procedur som alla andra)
om vi ser tillbaka historiskt så var det många som adopterade ett barn på 70 talet trots att de hade barn alla redan, jag tror att i detta samhälle som vi lever i nu, skall allting ske så enkelt som möjligt där att man skall hinna med så mycket som möjligt, jobb, karriär, barn m.m., helst samtidigt! allting skall passa in i ett mönster så tror folk att om man adopterar så kan man inte få egna barn!
Vad är det för fel att man adopterar ett barn som behöver nya föräldrar. I många länder "adopterar" man ju barn från sin egen familj om föräldrarna dör, man tar hand om varandra.
Faktum är: det finns en massa barn runt om i världen som behöver nya föräldrar, det är väl jättebra om de kan få en ny familj ,kärlek, syskon m.m. det finns ju inte så många andra alternativ för de här barnen än at bo kvar på barnhem hela livet.
I mitt eget fall så ser jag att detta skulle berika vår familj att få ett adopterat barn, och jag tror att det gäller att se förbi alla "problem" och fokusera på det som är bra. jag levde tidigare med en man som hade tre barn, jag hade inga, det funkade bra, varför?? jo för att jag fokuserade på det som var bra!
ja det blev ett långt inlägg, men.. det känns som det behövs avdramatisera det här med andras barn kontra egna.. varför inte båda?
Adopterade barn är egna barn. Du skrev att "vi har 2 egna men vill adoptera ändå". Dessutom är det inte alls brist på adoptivföräldrar, snarare brist på barn som vi VILL adoptera, pga länderna ex inte anslutit sig till haagkonventionen, eller barnen helt enkelt inte går att få loss för adoption. Det är en myt att det finns massor av barn som sitter och väntar på barnhem i brist på villiga adoptivfamiljer. Varför tror du det är så långa adoptionsköer? Puh. Hur skulle det adopterade barnet berika er familj som inte ett till biologiskt barn skulle menar du? Barnet är inte till för att berika er familj egentligen, det är barnet som ska ha det bästa tänkbara hemmet. Ja min utredare sa samma sak till mig, att på 70-talet adopterade mng pga välgörande ändamål & hon sa inte det på ett positivt sätt. Nu är den siffran under 1% om jag uppfattade henne rätt.