Anonym (jourhem.) skrev 2011-02-10 14:59:58 följande:
Jag är anlitad av Attendo Individ o Familj. De har utrett mig och gjort det grundligt. Jag har där berättat ALLT om mig själv, min uppväxt, min ungdomstid, min familj, mina sorger genom livet mm mm.
De har utlovat en sekretess så tillvida att socialsekreterarna som placerar kan kräva att ta del av den, särskilt om det finns skäl att tvivla. Men inte ens jag själv har fått en kopia på utredningen, och de har sagt att jag heller inte kan begära det.
Om alla de familjer vars barn jag tar emot under kortare o längre stunder här hos mig skulle få ta del av allt detta, så skulle jag faktiskt hellre avstå att ta emot unga.
Inte för att jag har något att skämmas för, men det är ytterst personligt. Endast min bästa vän känner till allt det som står med där. Tidigare våldtäkt, familjeproblem som fanns när jag var barn osv...
Jag tar heller inte del av all denna information eller gjorda utredningar av de ungdomar jag tar emot. Då har ju soc sekretess gentemot mig. Jag får veta endast det som är relevant inför placeringen. Min barndom och tidigare trauman är inte relevant för dessa ungas föräldrar att ta del av!!!
Jag var öppen och ärlig i utredningen, jag blev godkänd. Det borde räcka!
Helt rätt! Inte kan sån info lämnas till alla barns föräldrar! Det är och ska vara helt onitressant för familjen som får barnet placerat. Det dom ska vet är absolut bara det mest "alldagliga" , tycker personligen inte ens att person nummer ska lämnas ut, nu vet jag inte om man gör så men skulle jag vara jourhem/familjehem så skulle inte jag vilja att någon hade "privat & personlig" info/fakta om mig, Räcker helt klart med namn, adress,boende formålder,intressen,jobb,ev barn och hur familjekonstulationen ser ut inget annat!