• Anonym

Ni som är familjehem?

Jag undrar.. Mitt barn ska placeras i en familj och jag har idag fått familjehemsutredningen.

sida 1 är bara personuppgifter på familjen och barnet.
    sida 2 står att dom inte röker, hur ofta dom dricker, vart de arbetar, att dom har x antal rum och namnen på egna barnen och att dom är troende i kyrkan.
    sida 3. underskifter från familjehemssekreterare.

känns inte det lite kort? jag har alltid hört att utredningarna är omfattande. soc.sekreteraren säger att de är hela utredningen.

• Svar på tråden Ni som är familjehem?
  • Bulldozer
    SeTa skrev 2011-01-22 19:00:26 följande:
    Jag känner (personligen) inte till ett enda fall där ett barn har farit mer illa pga familjehemmet än i sin egen familj. Hade jag stött på det skulle jag inte varit tyst. Att slå sej till ro med att ingen kan göra något är en feg inställning. Vet man något, ser man till att göra saken bättre. Och att bara sitta o gaffla anonymt på fl gör varken från eller till.
    Ja du är det som du påstår så har du antagligen inte läst en enda nyhets tidning på hur många år som helst eller kollat på ett enda nyhets program någonsin!
    Klart det händer och det händer alldeles för många gånger tyvärr!
  • Anonym
    menvafan skrev 2011-01-22 19:05:39 följande:
    Jaha... hur bemöter man detta då? skall vi börja med en jämförelse? 
    - Ursäkta, vad är klockan?
    - Carpe diem!

• Anonym (Eva)
    Anonym skrev 2011-01-22 16:40:07 följande:
    Det är jättebra att du har överklagat. Kör på att du är emot kyrkan och inte vill att ditt barn skall ingå i ett kristet samfund eller annat religiöst samfund heller för den delen om det är så du menar.
    LVU innebär att soc KAN köra över dig men i det här fallet är det tveksamt. Säg att du går med på placering men inte till religiösa familjer.

Att du skulle få ut en utredning om ett familjehem eller jourfamilj är tveksamt. Det har jag aldrig hört talas om att man skulle få ut en omfattande utredning som är 3-6 sidor långt om en familj. Denna utredning görs ju när familjerna anmäler sig till soc som blivande familjehem för att se om de är lämpliga som familjer. Däremot så kan jag förstå om man får lite info förutom det du fått på papper via telefon om du ringer och frågar lite mer om familjen.
    Vad konstigt, för vi är familjehem och vi fick informationen att föräldrarna kommer att få läsa utredningen, jag trodde att det var så alltid. Eller kan det vara så att soc menade att föräldrarna får läsa en förkortad variant? Det var i alla fall inte vad de sa. ordagrant så sa de: "När vi skrivit ut utredningen så kommer ni att få den och föräldrarna får också läsa den."
    Vad säger ni andra familjehem om det? Vad är er erfarenhet av detta?

Till ditt problem Ts vill jag säga det att jag förstår in oro. Jag hade inte heller velat att mitt barn skulle vara i en familj som är så pass troende att de ber bordsbön och ber varje kväll och bara läser religiösa böcker. Jag tycker inte att det är ok men jag antar att bristen på familjehem gör att de godkänner sådana familjer. 
  • Jordgubbarmeglass

Men du menar väl inte att ditt barn ska behöva "Byta tankesätt" och hamna i en familj som är såpass troende?

Min lillebror var en bråkstake och hamnade under LVU tillslut.
    Han blev runtskickad på MASSA olika ställen.
    Och ett av ställena var ett hvb-hem tror jag...
    Och dom var sjukligt troende.
    Han stack så fort han fick chansen...
    Men vilka historier han berättat därifrån...

Stå på dig TS.
    Ditt barn ska inte behöva genomgå en sådan förvandling.
    Sen tycker jag att du borde få liiite mer information än den du fått!!

• Anonym

Vi är också ett familjehem till en liten tjej på 4 år och hennes mamma fick ta del av just den utredningen som vi själva har kopia på hemma! Vet inte alls om det är olika från Kommun till Kommun!
    Ring Soc och fråga.

Anonym (Eva) skrev 2011-01-22 19:09:56 följande:
    Till ditt problem Ts vill jag säga det att jag förstår in oro. Jag hade inte heller velat att mitt barn skulle vara i en familj som är så pass troende att de ber bordsbön och ber varje kväll och bara läser religiösa böcker. Jag tycker inte att det är ok men jag antar att bristen på familjehem gör att de godkänner sådana familjer. 
    Såhär tycker faktiskt jag också!

• SeTa
    Bulldozer skrev 2011-01-22 19:07:48 följande:
    Ja du är det som du påstår så har du antagligen inte läst en enda nyhets tidning på hur många år som helst eller kollat på ett enda nyhets program någonsin!
    Klart det händer och det händer alldeles för många gånger tyvärr!
    Jag vet att det händer. Men däremot sätter jag mej emot att ta för givet att alla familjehem ( i den här tråden är det specifikt kristna familjehem) är dåliga familjehem. Vi måste trots allt kunna tro och lita på de utredningar som görs kring familjehem, även om fel personer kan slinka igenom.
    Precis som det finns massa föräldrar som misshandlar, våldtar och beter sej mot sina egna barn. Men majoriteten gör inte det. Och majoriteten av alla familjehem gör inte heller det.
  • Bulldozer
    SeTa skrev 2011-01-22 19:15:54 följande:
    Jag vet att det händer. Men däremot sätter jag mej emot att ta för givet att alla familjehem ( i den här tråden är det specifikt kristna familjehem) är dåliga familjehem. Vi måste trots allt kunna tro och lita på de utredningar som görs kring familjehem, även om fel personer kan slinka igenom.
    Precis som det finns massa föräldrar som misshandlar, våldtar och beter sej mot sina egna barn. Men majoriteten gör inte det. Och majoriteten av alla familjehem gör inte heller det.
    Så är det!
    Men Ts oro runt det tycker jag helt klart är förstålig!
    Bara för att man är orolig eller skeptisk innebär inte alltid att man tycker att dom är fullkomligt odugliga
  • Anonym (Eva)
    SeTa skrev 2011-01-22 19:15:54 följande:
    Håller med dig helt och hållet "SeTa". Självklart så är det så att majoriteten av alla familjehem är ordentliga, vanliga, bra familjer.

Men tyvärr finns det skitstövlat inom alla branscher, men de är ju absolut i minoritet och därför kan man inte bara slänga ur sig att "det finns så många dåliga familjehem och alla placerade barn far illa" som någon gjorde här. SÅ ÄR DET INTE!!!!
  • Anonym (LiLo)
    Anonym skrev 2011-01-22 18:24:16 följande:
    Helst av allt vill jag att mitt barn ska ha en familj som har liknande värderingar, syn på uppfostran osv som jag har. Hur många som bor i familjen spelar egentligen inte någon större roll. Nuförtiden lever nästan alla barn med någon extra, styv, bonus eller plast här eller där.
    Tack så jättemycket  för ditt svar!

Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig så att du känner förtroende för det familjehem du får!
  • Anonym
    Bulldozer skrev 2011-01-22 19:03:30 följande:
    Men Ts när är det tänkt att barnet ska placeras?
    Är det inget du känner att du hinner "fixa till" innan placeringen?
    Nu vet jag inte alls vad som är tänkt och hur vårdplanen ser ut för ditt barn men det känns som om det blivit fel vibbar redan från början och det underlättar definitivt inte det framtida samarbetet!
    även om ett barn inte bor hemma oavsett SOL eller LVU så krävs det en hel del samarbete mellan familjehem - bio förälder - Soc.......
    Finns det ingen Enhetschef på erat kontor som du kan vända dig till?
    Kanske lättare att prata med honom/henne angående dina tankar! Kan kanske få hjälp av den personen att kolla upp vad det är som gäller just vid utredningar på familjehem som föräldrar har rätt att ta del utav.
    Jag har skickat PM.
  • Anonym
    Bulldozer skrev 2011-01-22 04:40:04 följande:
    Tycker det är synd att inga familjehem har hittat hit så vi får se hur dom ser på saken!
    Vi är familjehem,och vi är "religiösa"....dvs.kristna.
  • Anonym (jourhem.)

Jag är anlitad av Attendo Individ o Familj. De har utrett mig och gjort det grundligt. Jag har där berättat ALLT om mig själv, min uppväxt, min ungdomstid, min familj, mina sorger genom livet mm mm.
    De har utlovat en sekretess så tillvida att socialsekreterarna som placerar kan kräva att ta del av den, särskilt om det finns skäl att tvivla. Men inte ens jag själv har fått en kopia på utredningen, och de har sagt att jag heller inte kan begära det.
    Om alla de familjer vars barn jag tar emot under kortare o längre stunder här hos mig skulle få ta del av allt detta, så skulle jag faktiskt hellre avstå att ta emot unga.
    Inte för att jag har något att skämmas för, men det är ytterst personligt. Endast min bästa vän känner till allt det som står med där. Tidigare våldtäkt, familjeproblem som fanns när jag var barn osv...
    Jag tar heller inte del av all denna information eller gjorda utredningar av de ungdomar jag tar emot. Då har ju soc sekretess gentemot mig. Jag får veta endast det som är relevant inför placeringen. Min barndom och tidigare trauman är inte relevant för dessa ungas föräldrar att ta del av!!!

Jag var öppen och ärlig i utredningen, jag blev godkänd. Det borde räcka!

• Anonym
    Anonym (jourhem.) skrev 2011-02-10 14:59:58 följande:
    Jag är anlitad av Attendo Individ o Familj. De har utrett mig och gjort det grundligt. Jag har där berättat ALLT om mig själv, min uppväxt, min ungdomstid, min familj, mina sorger genom livet mm mm.
    De har utlovat en sekretess så tillvida att socialsekreterarna som placerar kan kräva att ta del av den, särskilt om det finns skäl att tvivla. Men inte ens jag själv har fått en kopia på utredningen, och de har sagt att jag heller inte kan begära det.
    Om alla de familjer vars barn jag tar emot under kortare o längre stunder här hos mig skulle få ta del av allt detta, så skulle jag faktiskt hellre avstå att ta emot unga.
    Inte för att jag har något att skämmas för, men det är ytterst personligt. Endast min bästa vän känner till allt det som står med där. Tidigare våldtäkt, familjeproblem som fanns när jag var barn osv...
    Jag tar heller inte del av all denna information eller gjorda utredningar av de ungdomar jag tar emot. Då har ju soc sekretess gentemot mig. Jag får veta endast det som är relevant inför placeringen. Min barndom och tidigare trauman är inte relevant för dessa ungas föräldrar att ta del av!!!

Jag var öppen och ärlig i utredningen, jag blev godkänd. Det borde räcka!
    Helt rätt! Inte kan sån info lämnas till alla barns föräldrar! Det är och ska vara helt onitressant för familjen som får barnet placerat. Det dom ska vet är absolut bara det mest "alldagliga" , tycker personligen inte ens att person nummer ska lämnas ut, nu vet jag inte om man gör så men skulle jag vara jourhem/familjehem så skulle inte jag vilja att någon hade "privat & personlig" info/fakta om mig, Räcker helt klart med namn, adress,boende formålder,intressen,jobb,ev barn och hur familjekonstulationen ser ut inget annat!
Svar på tråden Ni som är familjehem?