• sockernos82

Hur ofta ska en 2 åring kissa?

Hej hej har ett litet problem här :)  Min son slutade tvärt med blöja för 3 veckor sedan och blev direkt torr på dagtid och natten han är jätte duktig, men nu till mitt problem han kissar jätte sällan mellan 2- 4 gånger per dag. när det är 2 så kissar han vid 9 o sen vid 18 och inget mer detta måste ju vara allt för sällan eller? Han dricker fortfarande välling på kvällen o ibland på morgonen så han dricker ju mycket. tacksam för era upplevelser :)

• Svar på tråden Hur ofta ska en 2 åring kissa?
  • Frontline

Vad är problemet, han kan ha en extrem blåsa.
    2-4 gånger per dag låter annars ganska så rimligt...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • sockernos82

Jo det kanske han kan ha. Blir bara orolig att han håller sig för länge :)

• Puma87

Min dotter är 2år och är precis blöjfri på dagarna. På dagen kissar hon 2-4gånger. På natten har hon fortfarande blöja.

Kitty 081003
  • tokar86a
    Flickan och kråkan skrev 2011-01-22 08:38:32 följande:
    Barn ska helst kissa i alla fall 5 gånger/dag.
    Vem säger det?
    Vi alla kissar olika mycket.

sockernos82: Är du orolig kan du alltid ringa BVC och fråga. Kanske de kan ge någt lugnade svar. Inte bra att gå omkring och vara orolig.
  • Flickan och kråkan
    tokar86a skrev 2011-01-23 09:25:49 följande:
    Vem säger det?
    Vi alla kissar olika mycket.

sockernos82: Är du orolig kan du alltid ringa BVC och fråga. Kanske de kan ge någt lugnade svar. Inte bra att gå omkring och vara orolig.
    Det brukar stå på diverse vårdsidor. Hittade lite snabbt exempelvis från Örebros landsting om barn:

"Hur ofta skall man kissa? Du skall kissa det första du gör på morgonen även om du har nattblöja eller har kissat i sängen. Du skall alltså inte äta frukost eller titta på TV eller gå till skolan först utan gå direkt till toaletten. Du skall också kissa det sista du gör på kvällen. Hur ofta du behöver kissa däremellan är olika men helst bör alla barn kissa minst 5 gånger per dag. Skolbarn måste alltid kissa minst en gång under skoldagen, helst på matrasten.

(----)

Vad händer om man går och kissar sällan? En del barn går och kissar sällan men blåsan är ”snäll” och blir inte ilsken för det utan blir bara större och större. När du väl går och kissar får du inte ut allt kisset utan det blir en skvätt kvar. Då får du väldigt lätt bakterier i kisset. För det kommer in bakterier i urinblåsan hos alla människor och om du inte kissar riktigt tomt blir bakterierna till sist så många att de märks."
  • Takid

Min son på 5 år håller sig också jättelänge. Jag brukar ha som riktlinje att han ska kissa minst 4 gånger per dag. Alltid när han vaknar på morgonen, trots att han inte alltid själv tycker att han behöver. Sedan har jag bett personalen på dagis att säga åt honom att kissa en gång där varje dag. Sedan får han kissa när han kommer hem från dagis och innan han hoppar i säng. Sedan blir det fler gånger ibland, tex när han bajsar. Men han är också som en kamel och finge han välja själv skulle det nog bara bli ett par gånger per dag ibland... Och så har han också varit sedan din sons åler tror jag.

• Flickan och kråkan
    tokar86a skrev 2011-01-23 10:10:58 följande:
    Ja men man går ju inte och kissar om man inte är nödig.
    "Problemet" är att man kan ha olika känslig blåsa och faktiskt inte går när man skulle behöva. Det är inte bra för vuxna heller att kissa så sällan som enbart två gånger på dagen. Håller man sig länge så tänjs blåsan ut vilket gör att man känner sig kissnödig mindre ofta och kan få problem med att blåsan inte töms ordentligt, vilket i sin tur kan ge problem med bakterier. Det är ju intet för intet man uppmärksammar skolbarns kissvanor. Många tycker det är obehagligt att gå i skolan och håller sig hela skoldagen. Det är inte bra.
  • sockernos82

Tack før alla svar jo det ær klart man blir lite orolig jag sjælv kan hålla mig hur længe som helst o det slutar alltid med urinvægs infektion :( Nu har han kissat ca 4 gånger per dag o det får man væl vara nøjd med :)

Svar på tråden Hur ofta ska en 2 åring kissa?