• Anonym (kontrollfreak)

Förlossningsrädsla och panikångest - vad är bästa alternativet för mig?

Hej!

Har i princip hela mitt liv känt skräck för vaginal förlossning och var superstressad under min första graviditet p.g.a. detta. Min första graviditet slutade med kejsarsnitt p.g.a. sätesläge. Jag upplevde inte snittet som speciellt positivt för jag fick lite komplikationer och krångel med amningen. Jag ser inte på kejsarsnitt som någon "bekväm" metod.

Efter graviditeten fick jag en rejäl förlossningsdepression som tog flera år av medicinering och samtalsterapi att bli helt frisk från. Nu när jag äntligen blivit frisk är jag förstås livrädd för att bli sjuk igen vid nästa graviditet. Jag har fortfarande besvär med panikångest men det tror läkarna att jag kommer att få leva med. Har ångestdämpande läkemedel att ta vid behov.

Längtan efter ett syskon har börjat infinna sig och jag funderar mycket kring vad som utlöste det förra gången. Jag vet att stressen kring förlossningen var en bidragande orsak och därför skulle jag vilja ha snitt även denna gång. Känner ett stort behov av att veta vad som ska komma, att ha lite kontroll iaf. Även om jag inte tyckte att det var speciellt trevligt att bli snittad så vet jag iaf vad det innebär och det känns som en trygghet.

Är jag konstig som känner så här? Vad kommer barnmorskan och läkaren att säga till mig? Kan man beviljas snitt p.g.a. panikångestproblematik? Hur resonerar sjukvården kring detta? Det handlar ju inte om att jag är rädd för att få panikångest under förlossningen utan en rädsla för att stressen av att gå och oroa mig för en vaginal förlossning ska utlösa mina besvär igen.

Ursäkta mitt långa och krångliga inlägg. Det är lite svårt att förmedla specifikt vad som rör sig i ens huvud.

• Svar på tråden Förlossningsrädsla och panikångest - vad är bästa alternativet för mig?
  • lena2012

Hej!
    Det var inte ett krångligt inlägg ...du beskriver rätt väl den situation du har och den psykiatriska diagnosen .
    Du ska beskriva det lika tydligt för den som träffar dig på mödravården , komma till en läkare i tidig graviditet.
    Kejsarsnitt kan vara ett acceptabelt beslut  med den problematik du har.
    MEN det är viktigt att veta att jag aldrig kan styrka  eller lova det via  denna sida på nätet .
    Det är en bedömning som den läkare du träffar gör.
    Du är inte konstig som känner det du gör.
    Hälsningar
    Lena

• Anonym (kontrollfreak)

Hej igen Lena,

Nu är jag gravid så min tidigare frågeställning blir plötsligt väldigt aktuell. Har avslutat min medicinering i samma stund som jag jag fick positivt graviditetsbesked. Känner mig sårbar som en porlinsdocka just nu. Ingen medicin som livlina och inget ångestdämpande vid behov heller.

Har inskrivning hos barnmorskan i v. 9 och undrar om du tycker att jag ska ta upp mina förlossningsfunderingar redan då? Hur tidigt kan man få komma till läkare på förlossningssamtal? Jag skulle verkligen behöva ett beslut så tidigt som möjligt för att kunna slappna av och njuta av graviditeten. Detta gnager redan på mig och jag ligger vaken flera timmar på kvällarna och funderar fram och åter. Tänk om någon kunde lova mig en helt okomplicerad förlossning. Då skulle jag våga föda vaginalt och det skulle liksom inte finnas något att gå och oroa sig för. Dessvärre fungerar det ju inte så. INGEN kommer att kunna lova mig att jag inte upplever förlossningen negativt.

Känner så många mammor med dåliga erfarenheter i bagaget, allt i från outhärdlig smärta till totalt kaos med ett barn som mår dåligt. Stora bristningar, barn som fastnar, Maratonlånga förlossningar, blödningar som inte avstannar o.s.v. För att inte tala om att barnmorskor bara är människor och kan göra felbedömningar. Eller så enkelt som att alla är olika kompetenta. Jobbar själv som sjuksköterska och har kollegor som är olika duktiga såklart. Vet precis vem jag skulle vilja vårdas av och inte om det blev aktuellt. Inom förlossningsvården vet jag inget och det skrämmer mig också. Mitt tidigare snitt och riskerna med vaginal förlossning efter detta oroar mig också. Vet att risken för komplikationer fortfarande är liten men jag kan inte släppa det. Tittar så mycket jag kan på förlossningsprogram och dokumentärer men det hjälper inte. Blir bara mer rädd ju mer kunskap jag skaffar mig

Hur ska jag med mitt enorma kontrollbehov kunna acceptera risken att det kan bli likadant för mig? Och hur ska jag klara av att hålla mig psykiskt frisk med all denna oro?

Snitt känns inte jättekul med tanke på sammanväxningar i buken och alla tänkbara komplikationer. Att det dessutom finns forskning som visar att det är sämre för barnet känns förstås också jobbigt. MEN, för mig är det ändå något som jag har gjort tidigare och vet vad det innebär. En vaginal förlossning är däremot något jag inte kan föreställa mig och något helt utom min kontroll och det skrämmer mig mycket.

• lena2012

Hej igen!
    Viktigt att du kontaktar den läkare som har hand om dina mediciner. Det är INTE nödvändigt att sätta ut alla. Man gör en bedömning och SSRI preparat kan man fortsätta behandlas med under graviditet.
    Även ångestlindring är möjlig.
    Nämn allt det du beskriver tidigt hos barnmorskan i v 9 och sedan  ska du träffa din MVC läkare ganska snart därefter. Du kommer kunna få hjälp så ta inte ut allt i förskott.
    Hälsningar
    Lena

Svar på tråden Förlossningsrädsla och panikångest - vad är bästa alternativet för mig?