Hjälp mig med färdiga dagsmenyer - LCHF
Jag tänker börja med lchf om ca en vecka och vill ha lite hjälp att planera detta.
Jag är nämligen usel på att laga mat ( dålig fantasi, tycker det är trist osv ) och vill gärna ha ett färdigt tvåveckors-schema när jag sätter igång.
Jag har läst på rätt bra och jag har massor av receptsidor, men just detta att få variation en längre period skulle jag gärna vilja ha hjälp med så här i början.
Skulle jag göra detta själv, skulle det sluta med att jag bara åt ägg och bacon 3ggr per dag eller nåt
Det jag tänker mig är 20-25 gram kolhydrater per dag och att ni kan ge förslag på dagsmenyer? Så kanske jag lyckas få ihop en bra 2 veckors meny med er hjälp.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 07:06
Fr: turkisk yoghurt med 2 msk blandade nötter, te med ekologiskt kokosfett
Lunch: Köttfärsbiff med coleslaw
Middag: egenpanerad fisk (parmesan, eller po-fiber tex), skirat smör och tomat&rödlökssallad
Fr: 2 kokta ägg med en klick majjo, ½ burk markrill i tomat
Lunch: Korv (med hög kötthalt), blomkålsmos (blomkål, philly, en klick smör, en skvätt grädde)
Middag: Baconlindad kyckling, blandad sallad, cf sås med lite sambal och soja, vitlök....
Fr: lchf-pannkakor (3 ägg, ½ dl vispgrädde, 2 msk vatten, 2 msk fiberhusk, 1 krm ekologiskt vaniljpulver)- mixa m stavmixer, blir 3 mindre)
Lunch: köttbullar (köttfärs, ägg, grädde, riven lök kryddor), tomatsås och riven parmesan, ät som "gryta"
Middag: stekt spätta med egengjord remoulad, och kokt broccoli
Frukost: lembas (finns massor med recept på nätet, jag föredrar mde philly, ej majjo) med pålägg
Lunch: lasagne gjord på aubergine istället för pasta
Middag: stekt köttbit med bea elle kryddsmör, blandad sallad
Frukost: ägg & bacon
Lunch: thaikycklingbullar (kycklingfärs, tamarind, chili, vitlök.... vad du gillar), wokgrönsaker, en klick jordnötssås
Middag: tapas (korvar, ost, skinka, smörstekta champinjoner)
Frukost: turkisk yoghurt med hallon och rostad kokos
Lunch: korv stroganoff (bra korv helst 85% kött), hackad gurka
Middag: Köttfärscrepes (samma som pannkakor, men utan vanilj), köttfärsröran gör du som du vill
Frukost: lembas med pålägg
Lunch: lchf-pannkakor med vispgrädde vispade med frusna hallon
Middag: ostsufflé med räkor, rödlök, cf, caviar
Frukost: omelett
Lunch: avocado och baconsallad med vinaegrette
Middag: köttbit med rödvinssås, ugnsstekta grönsaker och kryddsmör.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 07:06
Frukost: Oopsie med bacon&purjoröra i rulle
Lunch: Ugnsstekt lax med sås på kokosmjölk, saffran och sweet chili (ok, det är socker, men det är max 1 msk), till detta smörstekt spenat
Middag: tacos utan skal/tortilla - annars funkar alla tillbehör (inte majs!)
Frukost: turkisk yoghurt med frömüsli (rosta valfria frön/nötter i ugn)
Lunch: köttfärsbiffar med stekt sparris -ovanpå sparrisen häller du en blandning av vitlök, chili,citron och smör.
Middag: egna fiskbullar (fisk, dill, citron, skvätt grädde, salt, peppar....) skirat smör, tomat och kokt broccoli
Frukost: lembas m pålägg
Lunch: omelett med svamp,bacon,ost och nån örtkrydda. Blandad sallad
Middag: Kyckling i kokossås (kokosmjölk, chili, soja, lime, krossade jordnötter....), gurksallad
Frukost: 2 kokta ägg m majjo, ett par skivor skinka och salami
Lunch: ugnstekt falu (det vanliga - ost, senap....) med blomkålsmos
Middag: köttgryta (Beuf B eller vad som) tillbehör: kokt broccoli eller sallad
Frukost: turkisk yoghurt med hallon
Lunch: lchf-pizza (botten: ägg, fiberhusk,grädde - smeta ut på plåt och förgrädda sen gör du som vanligt)
Middag: crepes med champinjoner (stek svamp,lök,grädde,smör)
Frukost: lchf-pannkakor m kanel
Lunch: kyckling,bacon, lök, cf, soja,salt,peppar, sambal stekta ihop till lagom röra, servera med gurksallad
Middag: stekt köttbit med vitlöksröra (vitlök, cf, salt, peppar, persilja), stekta champinjoner och sallad
Frukost: omelett med skinka och ost
Lunch: stekt fisk med knaperstekt bacon, citron, avocado, tomat
Middag. stekt fläsk och blomkålsmos.