• Faile

Hjälp mig med färdiga dagsmenyer - LCHF

Jag tänker börja med lchf om ca en vecka och vill ha lite hjälp att planera detta.
    Jag är nämligen usel på att laga mat ( dålig fantasi, tycker det är trist osv ) och vill gärna ha ett färdigt tvåveckors-schema när jag sätter igång.
    Jag har läst på rätt bra och jag har massor av receptsidor, men just detta att få variation en längre period skulle jag gärna vilja ha hjälp med så här i början.
    Skulle jag göra detta själv, skulle det sluta med att jag bara åt ägg och bacon 3ggr per dag eller nåt

Det jag tänker mig är 20-25 gram kolhydrater per dag och att ni kan ge förslag på dagsmenyer? Så kanske jag lyckas få ihop en bra 2 veckors meny med er hjälp.

Sluta jiddra, börja trolla!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 07:06
    Fr: turkisk yoghurt med 2 msk blandade nötter, te med ekologiskt kokosfett
    Lunch: Köttfärsbiff med coleslaw
    Middag: egenpanerad fisk (parmesan, eller po-fiber tex), skirat smör och tomat&rödlökssallad

Fr: 2 kokta ägg med en klick majjo, ½ burk markrill i tomat
    Lunch: Korv (med hög kötthalt), blomkålsmos (blomkål, philly, en klick smör, en skvätt grädde)
    Middag: Baconlindad kyckling, blandad sallad, cf sås med lite sambal och soja, vitlök....

Fr: lchf-pannkakor (3 ägg, ½ dl vispgrädde, 2 msk vatten, 2 msk fiberhusk, 1 krm ekologiskt vaniljpulver)- mixa m stavmixer, blir 3 mindre)
    Lunch: köttbullar (köttfärs, ägg, grädde, riven lök kryddor), tomatsås och riven parmesan, ät som "gryta"
    Middag: stekt spätta med egengjord remoulad, och kokt broccoli

Frukost: lembas (finns massor med recept på nätet, jag föredrar mde philly, ej majjo) med pålägg
    Lunch: lasagne gjord på aubergine istället för pasta
    Middag: stekt köttbit med bea elle kryddsmör, blandad sallad

Frukost: ägg & bacon
    Lunch: thaikycklingbullar (kycklingfärs, tamarind, chili, vitlök.... vad du gillar), wokgrönsaker, en klick jordnötssås
    Middag: tapas (korvar, ost, skinka, smörstekta champinjoner)

Frukost: turkisk yoghurt med hallon och rostad kokos
    Lunch: korv stroganoff (bra korv helst 85% kött), hackad gurka
    Middag: Köttfärscrepes (samma som pannkakor, men utan vanilj), köttfärsröran gör du som du vill

Frukost: lembas med pålägg
    Lunch: lchf-pannkakor med vispgrädde vispade med frusna hallon
    Middag: ostsufflé med räkor, rödlök, cf, caviar

Frukost: omelett
    Lunch: avocado och baconsallad med vinaegrette
    Middag: köttbit med rödvinssås, ugnsstekta grönsaker och kryddsmör.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 07:06
    Frukost: Oopsie med bacon&purjoröra i rulle
    Lunch: Ugnsstekt lax med sås på kokosmjölk, saffran och sweet chili (ok, det är socker, men det är max 1 msk), till detta smörstekt spenat
    Middag: tacos utan skal/tortilla - annars funkar alla tillbehör (inte majs!)

Frukost: turkisk yoghurt med frömüsli (rosta valfria frön/nötter i ugn)
    Lunch: köttfärsbiffar med stekt sparris -ovanpå sparrisen häller du en blandning av vitlök, chili,citron och smör.
    Middag: egna fiskbullar (fisk, dill, citron, skvätt grädde, salt, peppar....) skirat smör, tomat och kokt broccoli

Frukost: lembas m pålägg
    Lunch: omelett med svamp,bacon,ost och nån örtkrydda. Blandad sallad
    Middag: Kyckling i kokossås (kokosmjölk, chili, soja, lime, krossade jordnötter....), gurksallad

Frukost: 2 kokta ägg m majjo, ett par skivor skinka och salami
    Lunch: ugnstekt falu (det vanliga - ost, senap....) med blomkålsmos
    Middag: köttgryta (Beuf B eller vad som) tillbehör: kokt broccoli eller sallad

Frukost: turkisk yoghurt med hallon
    Lunch: lchf-pizza (botten: ägg, fiberhusk,grädde - smeta ut på plåt och förgrädda sen gör du som vanligt)
    Middag: crepes med champinjoner (stek svamp,lök,grädde,smör)

Frukost: lchf-pannkakor m kanel
    Lunch: kyckling,bacon, lök, cf, soja,salt,peppar, sambal stekta ihop till lagom röra, servera med gurksallad
    Middag: stekt köttbit med vitlöksröra (vitlök, cf, salt, peppar, persilja), stekta champinjoner och sallad

Frukost: omelett med skinka och ost
    Lunch: stekt fisk med knaperstekt bacon, citron, avocado, tomat
    Middag. stekt fläsk och blomkålsmos.
  • Svar på tråden Hjälp mig med färdiga dagsmenyer - LCHF
  • Paisley

Brukar göra:

kycklinglåda med gröna bönor (tomatkross, kyckling, bönor, valfria kryddor)

lättkokt broccoli, sila bort vattnet och tillsätt creme fraiche, salt o peppar - passar till allt kött och kyckling

fisk i foliepaket - torsk/Alaska Pollock, blomkål, tomatskivor, dill, smörklickar och salt o peppar

stekta gröna bönor, stekta auberginestavar (snabbt och krispigt stekta på hög värme) och stekt svamp istället för kolhydraterna i en måltid

fylld squash med köttfärs och ost    

Detaljerna är helheten
  • purple box
    Paisley skrev 2013-05-27 20:34:21 följande:
    lättkokt broccoli, sila bort vattnet och tillsätt creme fraiche, salt o peppar - passar till allt kött och kyckling

Åh, det är supergott! Tänk det lilla kan smaka så mycket.
  • Tigrie

Puff! Vill gärna ha mer inspiration nu! Känns som jag ätit samma saker för länge nu! ;)

• BeccaStina

Ser att många puffar i denna tråden, vad är det för recept ni är ute efter?
    Blir nog lite lättare för alla som sitter på smarriga recept att dela med sig :)

beccastina.blogg.se - mamma till två fantastiska pojkar <3
  • ajnas

Åh gud så bra! Ska klicka runt mer, och även dela med mig av mina menyer i sinom tid.....

Svar på tråden Hjälp mig med färdiga dagsmenyer - LCHF