• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?

Böcker från: www.sagoliktbokforlag.se/Sagolikts%20Genuspaket.html 

Prinsessan Kristalla
    Prinsessan Kristalla vill inte gifta sig med en prins utan finner kärleken i en flicka från folket, svärdsmiderskan Vilda.

Kalle som Lucia
    Kalle vill vara magisk och strålande och vacker och ha ljus i håret, som lucia...

Jösta och Johan
    Giraffparet Jösta och Johan vill ha ett litet barn, men det är svårt eftersom de är av samma sort, likadan och likadan. Så de ger sig ut på savannen för att leta efter ett barn...

Junior börjar förskolan
    I uppföljaren till Jösta och Johan börjar giraffparets lilla dotter krokodilen Junior på förskolan. Men vill de andra barnen ha henne där när de ser vad hon är..?

Vem kan älska Ella?
    Uteliggaren Elvira hittar babyn Ella i en korg med skylten "Vem kan älska Ella?" och tar hand om henne... tills det att hon en dag dör och 6-åriga Ella ger sig ut i staden för att hitta en ny familj...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?
  • dannya
    Lady Sylvanas skrev 2011-01-25 18:37:54 följande:
    Men vuxna blir inte hjärntvättade av tv eller böcker. Var har du fått den idéen ifrån?
    Du är inte så medveten om saker märker jag:) 
  • stresss

Nej, de verkar inte speciellt roliga. Och vill jag prata med barnen om ngn av dessa ämnen så gör jag detta utan att behöva hitta på en speciell saga.
    Om man dessutom letar bland folksagor finns det gott om roliga sagor som inte har de mesigaste könsrollerna.

• Topdog

Jag skulle läsa alla, utom den sista för mina barn.

• Lavish
    dannya skrev 2011-01-25 22:45:19 följande:
    Du är inte så medveten om saker märker jag:) 
    Har du några källor du grundar dina påståenden på eller hittar du på bäst som du vill? Det finns forskning på ämnet "hjärntvätt" vet du. . Såvitt jag känner till är den inte på din sida så att säga... Men det kanske kommit några nya spännande rapporter jag inte tagit del av?
  • Sense of happiness

Ja, vi har alla böckerna utom Junior börjar förskolan hemma. :)

♥ Isabelle ♥ Linnea ♥ Jonathan ♥ Nathaniel ♥ Vincent ♥
  • Kinya

Det beror på om boken är välskriven eller inte. Har författaren fokuserat mer på ämnet (ex: att det är just två kvinnor det handlar om) istället för att fokusera på att skriva en bra historia med bra språk och spännande handling så undviker jag nog den men om det är en välskriven bok med bra språk skulle jag mycket väl kunna läsa den för min dotter.

Men den där sista lät lite väl sorglig och hemsk så den skulle jag nog undvika såvida den inte har en fantastiskt lyckligt slut.

• dannya
    Lavish skrev 2011-01-26 07:07:43 följande:
    Har du några källor du grundar dina påståenden på eller hittar du på bäst som du vill? Det finns forskning på ämnet "hjärntvätt" vet du. . Såvitt jag känner till är den inte på din sida så att säga... Men det kanske kommit några nya spännande rapporter jag inte tagit del av?
    Okej nu får du tänka själv lite, allt du ser på tvn påverkar dig! 
    Genom att titta på tvn dagligen blir du hjärntvättad lite hela tiden omedvetet. 

Du blir inte hårt hjärntvättad som krigsfångar och andra människor som tvingas till detta, men det är farligare att inte vara medvetande om det.

Tillsammans med Goebbels och Hitlers gamla princip att en lögn som upprepas tillräckligt många gånger kommer att uppfattas som sanning, då blir TV:s hjärntvätt effektiv. Om du tvivlar, tänk då på något viktigare beslut du har fattat på senare tid, där du inte på ett eller annat sätt låtit dig påverkas av TV. Vet du något?

Det är många som inte vet detta, men du påverkas vad du läser och ser dagligen! Och tv är det farligaste, för där sitter en vanlig Svensson i genomsnitt ca 2 timmar och 50 min. Och det blir mycket i längden...

Forska på det själv:) Du pumpas i massmedian och du är precis där dom vill ha dig...

• Lavish
    dannya skrev 2011-01-26 10:55:59 följande:
    Okej nu får du tänka själv lite, allt du ser på tvn påverkar dig! 
    Genom att titta på tvn dagligen blir du hjärntvättad lite hela tiden omedvetet. 

Du blir inte hårt hjärntvättad som krigsfångar och andra människor som tvingas till detta, men det är farligare att inte vara medvetande om det.

Tillsammans med Goebbels och Hitlers gamla princip att en lögn som upprepas tillräckligt många gånger kommer att uppfattas som sanning, då blir TV:s hjärntvätt effektiv. Om du tvivlar, tänk då på något viktigare beslut du har fattat på senare tid, där du inte på ett eller annat sätt låtit dig påverkas av TV. Vet du något?

Det är många som inte vet detta, men du påverkas vad du läser och ser dagligen! Och tv är det farligaste, för där sitter en vanlig Svensson i genomsnitt ca 2 timmar och 50 min. Och det blir mycket i längden...

Forska på det själv:) Du pumpas i massmedian och du är precis där dom vill ha dig...
    Det är ditt bruk av ordet hjärntvätt som är problemet här. Att man blir påverkad av allt man upplever = självklart.

Men man blir inte HJÄRNTVÄTTAD. Kan du ge din defintion på ordet hjärntvätt? För enligt vad man kan utläsa från dina inlägg har den inget gemensamt med den gängse.

Enligt Wikipedia (har du NE får du gärna referera dit istället om du hittar mer stöd för dina åsikter där) står att "Hjärntvätt, sociologiskt begrepp, handling som syftar till att förändra en människas personlighet och beteende, eller att genom manipulation framkalla en alternation hos någon."

Det står även att 

"Det finns inga egentliga bevis för att hjärntvätt fungerar, USA försökte själva utveckla ett hjärntvättningsprogram med Project MKULTRA under nästan tjugo år utan att lyckas. I efterhand har man konstaterat att de förment hjärntvättade amerikanska krigsfångarna efter frisläppandet tog tillbaka sina bekännelser och att dessa uttalande med all säkerhet tvingades fram genom de vidriga förhållanden de utsattes för i lägren. Som konspirationsteori har hjärntvättande dock levt vidare i många sammanhang, till exempel i spelfilmen The Manchurian Candidate.

Begreppet "hjärntvätt" används även för att beskriva de processer en människa genomgår då hon hamnar i vad utomstående stämplar som "total kontroll" i så kallade sekter."

Eftersom alla studier påvisar att hjärntvätt inte är möjligt så vill jag gärna höra vad du baserar det på att vi alla ständigt blir hjärntvättade?

Normala kriterer för hjärntvätt brukar vara total kontroll av personens handlingsutrymme och miljö, nedbrytande av personens psyke, hålla en person ovetande om viktiga saker, allt i syfte att medvetet försöka förändra en persons åsikter, värderingar, logik. Jag har lite svårt att sätta det i samband med att någon gång läsa en PK barnbok.

• Raskask

Är det någon som läst den sista boken?
    Min snart 6åring har drabbats av någon akut ångest där han tror att folk han inte ser går och dör, eller att vi alla runtomkring honom plötsligt kommer att dö. Den sista boken låter som något som kanske skulle kunna vara användbart att läsa för honom. Om den nu inte är väldigt opedagogisk, men pedagogiska verkar ju dessa böcker vara.

• Hunnebobrud

Jag kommer kanske inte köpa dom men skulle helt klart kunna läsa dom för mina söner,kanske inte sista då jag tycker den verkar så sorlig.

• Tankgirrrl
    Topdog skrev 2011-01-25 22:55:06 följande:
    Jag skulle läsa alla, utom den sista för mina barn.
    håller med!
  • Tankgirrrl
    Stoffe76 skrev 2011-01-26 11:45:30 följande:
    Den som är intresserad av genusmedveten barnlitteratur kan kolla in olika förlag också, på olika.nu.
    Vi har bla Micklan letar, den är jättebra!
  • Kaxtaqoy

Ja, det skulle jag absolut, har redan Prinsessan Kristalla, Jösta och Johan & Vem kan älska Ella, hemma. Barnen älskar dem :) Däremot så skulle jag välja bort Astrid Lindgrens böcker som någon nämnde skulle vara så mycket bättre.

Det är bara med hjärtat man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen.
  • LaMama

Prinsessan Kristalla: Ja, verkar jättekul

Kalle som Lucia: nje, verkar lite småtråkig, och finns så många andra böcker jagvill hinna/ha råd att läsa/köpa

Jösta och Johan: ja, verkar så söt

Junior börjar förskolan: kanske, verkar bra...

Vem kan älska Ella? nej. man kan  som sagt inte läsa alla böcker som finns, och vet att astrid lindgren skrivit mycket bra på liknande tema.

• Mamma till tre kottar

Kalle som Lucia har vi - och gillar.

Svar på tråden Skulle du läsa dessa böcker för dina barn?