Min mamma är schizofren! Tankar någon?
Min mamma är schizofren och har även fått diagnosen bipolärt syndrom. Jag själv är 22 år och kan inte minnas min riktiga mamma längre.
Jag kan redan nu förklara då att schizofreni inte är någon slags personlighetsstörning där man "är" olika personer, som många verkar tro. Utan hon ser och pratar med människor och "andar" osv som inte finns, får för sig mycket vridna saker osv. (resten kan ni googla :))
Hon har varit sjuk fram och tillbaka i över 13 år och skickats till och från psyket flera gånger om året. Nu för tiden kommer hon aldrig hem frisk igen. Hon kan ibland vara tillräckligt kry för att kunna leva "någorlunda" normalt under någon månad, men det är alltid någonting som inte stämmer.
Hon har hotat med att ta självmord, ingen läkare tog henne på allvar, hon försökte men misslyckades. 2 dagar efteråt skickades hon hem (!!!) Än idag hotar hon oss med det, det är en sån jäkla egosistisk sjukdom för de enda de tänker på är sig själva, vilket är helt förståeligt. Men detta tär så jäkla mycket på oss, hon kan ställa krav på oss och om vi inte följer hennes krav så hotar hon med att ta sitt liv. Har hon försökt en gång finns chansen att hon gör det igen!
Jag förstår inte hur de tänker där på psykvården? Ska en kvinna behöva skickas fram och tillbaka kvartal efter kvartal utan att få den hjälp hon behöver.
Det värsta är ju inte att bara hon är sjuk, utan vi blir ju också sjuka. Jag har fått svåra ångestattacker, hypokondri osv pga att jag mått så dåligt, vilket i sin tur leder till att jag än idag har svåra men och mår dåligt.
Att skriva allt som man gått igenom är för mycket, men ni kan läsa min och mina syskons blogg här sameoldmelody.blogg.se (Om man får länka till bloggar? Inte uppdaterad på ett tag, men kanske kommer ett sammanfattat inlägg från den senaste tiden).
Jag vill gärna höra era ord ang detta..
Jobbar du inom psykvården? Kan du isåfall förklara för mig varför min mamma skickas hem även fast hon fortfarande är i djup "psykos", inte har någon verklighetsuppfattning och ligger i sängen dagarna i ända?
Är du i samma situation som oss? Berätta gärna dina upplevelser, din syn på saken. Jag vet att vi inte är ensamma och absolut inte är ensamma om att ha samma syn på denna typ vård.