• Kaliinka

Finns det någon vuxen här som kan hjälpa?? *långt*

Hej! 

Väljer detta forum för att jag antar att det är flest vuxna här.
    Jag är bara 17, men skulle behöva hjälp. 

Det är så här att jag mår inte speciellt bra.
    Började första ring i höstas på en linje som även är min  hobby, jag har "vikt mitt liv" åt det här hobbyn. Jag har varit skoltrött sen 8an och nu i höstas gick jag verkligen in i väggen. 
    Jag fick panik ångest attacker, åt medicin för magsår. Sista veckorna av förra terminen blev jag sjuk skriven ifrån skolan och går nu på studie anpassad skolgång. Går väl helt okej. 
    Hela hösten och vintern har jag varit på Bup en gång i veckan tillsammans med min mamma.

Tänkte att jag skulle försöka vara så anonym som möjligt men vi får väl se hur det går...

I februari förra året var jag med i en olycka när jag utövade min hobby och förlorade då min första egna häst. Det var jag som var där när olyckan hände och det var jag som höll i tömmarna. Jag anklagar mig själv för den här olyckan. Det hela slutade iaf med att hästen blir opererad, men 6 veckor efter operationen fick jag ta bort henne. Mitt liv rasade samman. 
    Nästan samtidigt sprider en fd vän till mig rykten om vad jag sagt om min bästa kompis. När min bästa kompis får veta av den här vännen så kommer hon coh pratar med mig. Jag orkar inte ta tag i allt, så min bästa vän tror på rykterna och hon och jag "går skilda vägar", det var precis innan vi sluta 9:an, vi återförenas dock i slutet av sommaren och det finns inget som kan skilja oss åt nu. 

Under hela hösten och vintern har jag inte känt igen mig själv, en del perioder har jag tom vart rädd för mig själv. Det finns inget hos mig själv jag känner längre, jag är någon helt annan. 
    För drygt två veckor sen började jag i skolan igen och jag gick inte första dagen. Jag och min mamma rök ihop på riktigt och det hela slutade med att min mamma åkte hem ifrån och jag stod bara och skrek på min pappa i telefonen att han var tvungen att komma hem (han var och jobbade), för jag visste inte vart jag skulle ta vägen med all smärta, tårar med mera.
    Det jag och mamma bråkade om var att jag inte varit i skolan, och hon menade på att jag bara var lat och hade hittat på allt om mag ontet, att jag bara säger att jag har skuld känslor för olyckan och allt det för att slippa behöva gå till skolan.  
    Jag och min mamma har inte pratat med varandra sen dess, dom få gångerna vi har pratat så har det varit för att vi bråkat och jag har bett henne dra och skogen två elr tre gånger, jag blev så sårad över att hon sa att jag ljugit, hon har ju hört allt jag sagt på tex BUP. Fick ett mejl av min mamma idag, som slutade med "Ha det så bra "mitt namn".
    Försök att få ordning på ditt liv, ta hjälp av dom du älskar och kan lita på. Jag försökte men det gick åt helvete!" 

Jag älskar min mamma, men jag vet inte vad jag gör för fel, vill bara krypa upp i hennes famn som man gjorde när man var liten när man var ledsen men det gör inte nu... Hon pratar inte ens med mig. 

Min pappa och jag pratar varje dag, och han säger att allt kommer gå över snart, men jag vet inte... 

Är ingen person som sitter och berättar hur jag känner och hur jag mår får nån utan jag tar allt när jag är ensam. Får hela tiden höra av alla att jag är så stark person med mera. Men dom skulle bara se. Jag gråter så fort jag blir ensam.

Jag känner mig så ensam, rädd, arg och ledsen men jag vet inte varför. Här om dagen höll jag på i köket och höll i ett glas, och jag kände hur jag skulle vilja kasta glaset i golvet och hoppas att när det går i tu så gör även smärtan det. Jag vill bara skrika men det kommer inget ljud....  

Vet väl inte riktigt vad jag vill med inlägget. Men kan någon hjälpa mig?

• Svar på tråden Finns det någon vuxen här som kan hjälpa?? *långt*
  • Xay1de

Oj.

Till att börja med är det ju bra att du har fått hjälp från BUP. Har du berättat allt det här för din kontakt där? Om inte så tycker jag du ska göra det? Finns det någon på skolan, typ lärare eller liknande som du känner förtroende för som du tror att du skulle kunna prata med ? (Är själv gymnasielärare och har fått sitta och prata länge med tjejer som mått dåligt mer än en gång.)

Om du är arton är skolan dessutom skyldig att göra en anmälan till socialtjänsten om de misstänker att du far illa. Detta säger jag inte för att skrämmas, det betyder inte att du tas ifrån din mamma, utan snarare att soc kanske kan hjälpa även henne att ta sig igenom det här. Det är jättejobbigt för en förälder att se sitt barn må dåligt och alla vet inte riktigt hur de ska hantera det.

Har du någon annan hjälp förutom samtalskontakt hos BUP? Du kanske skulle behöva komplettera med någon typ av ångestdämpande medicin ett tag för att du ska må bättre.

Det är jättejobbigt att må som du gör och det är jätteviktigt att du har någon som du kan prata med, som lyssnar på dig och tar dig på allvar.

Du får jättegärna skicka ett meddelande till min inbox om du vill prata mer. Jag har också mått dåligt i perioder när jag var i din ålder.

• Tinnys

Blir så ledsen när jag läser det du skriver. Jag tror du och din mamma pratar om varandra. Din mamma vill nog ditt bästa att du ska gå i skolan, få en bra utbildning, bra jobb, bra liv osv. Det vill nog du också, men du bär på så mycket smärta som jag inte tror att din mamma förstår. Det är skönt att din pappa och du ändå har bra kontakt.
    Du skulle nog behöva gå och prata med någon själv, att få hjälp att hantera all denna smärta.
    Jag vet att skolan är det sista du tänker på nu och att det är svårt för dig att koncentrera dig. Hur är det med kuratorn på skolan, är det någon du skulle kunna tänka dig att prata med?
    Har du någon mor- eller farföräldrar i livet som du skulle kunna prata med, ofta är det så att föräldrar är för nära och ser inte allt. Men att mormor eller farfar känner av på ett annat sätt.
    Jag pratar alltid med min farmor tex och jag är snart 40. Hon är så vettig, ser saker på ett klokt sett.
    Det är skönt att du har din bästa kompis kvar i allafall så att du kan prata med henne.
    Men mitt bästa råd är att hitta en vuxen som du litar på så att du kan få stöd och hjälp att hantera alla dessa känslor.
    Va rädd om dig.

• oOMayaOo

TS, vad är det för slags hjälp du skulle vilja ha? Om du du bor i Sthlm och vill träffa någon och prata så kan du inboxa mig.

• Sannii

Jag känner igen mig väldigt mycket i det du skriver.
    Ibland så känns de som att hela ens kropp bara skriker efter hjälp men de är inte en jävel som ens bryr sig om ens signaler. Kan säga att det som hjälpte mig att inte ta livet av mig var en underbar kurator som verkligen tog sig tiden och visade mig att livet är värt att leva och att det finns mycket fint i ens liv.
    Har kontakt med henne än idag.
    Jag hade hästar som hobby med, min låssasmamma och jag hade en fin ardenner/fullblod som vi var tvugna att avliva för att han blev för gammal och hade så ont i sina ben. :( Förstår hur jobbigt det var.
    Rykten kan ja säga hör till tonåren, sen så är de då man verkligen vet vem som är ens riktiga vänner.

Vill inte skriva ut hela mitt liv här men om du vill så kan du inboxa mig. Jag kan iaf va ett litet stöd, eller ett litet bollplank som du kan skriva av dig till.

• Black roses

Ts... Jag vet inte riktigt vad jag ska råda dig till, för endast DU kan känna vad som är rätt för dig... Jag hoppas iaf att du ska få rätsida på detta, och det du har gått igenom så här långt är tragiskt...
    Jag känner iaf att din mamma menar väl, men att det blir fel... Och kanhända du kan vända dig till henne och förklara hur du känner det, utan att få henne att känna sig mer dum??? Du verkar vara en väldigt klok ung tjej, med huvudet på skaft, så jag tror att du kommer dig igenom allt detta, men att du får vara den som kontaktar din mamma och talar ut...
    Förklara då flera, flera gånger denna biten med att bara vilja få krypa upp i hennes famn, för jag tror din mammas sätt kommer från att känna sig otillräcklig.. Och att då få veta att det enda hon egentligen behöver göra är att ge dig en varm kram, kan göra mycket för dig, kanske kan få henne att inse en hel del...???

Ta nu mitt råd på rätt sätt, detta är endast ett förslag, som jag hoppas ska kunna vara dig till hjälp...

Lycka till gumman...

• Kaliinka

Tack för era svar!

Skolan har jag så där kontakt med, pratade lite gran med min mentor, men hon skickade mig vidare till kuratorn på skolan som skickade mig vidare till Bup. Har även varit och pratat med läkare när dom skrivit ut medceiner till mig. 
    Min farmor och farfar träffar jag knappt 1 gång om året, och dom är såna där typiska människor som kommer med "det var bättre förr". Att försöka prata med dom om nått sånt här skulle bara göra det värre, deras kommentar skulle vara "Ja men det är väl bara gå till skolan, du har inget val". Mormor och morfar skulle inte förstå dom heller, vet inte hur jag ska förklara... Min gudmor pratade jag mycket med tidigare, men det visade sig till att en del grejer jag sa kom fram till tex hennes dotter, eller min mamma..
    Ja min bästa kompis är just nu den ända som ser... Har mycket vänner men det är ingen som ser eller så låsas dom inte om det. Men hon kan sitta och bara hålla om  mig i timmar när det verkligen är så att jag vet ut eller in.  

• Black roses
    Kaliinka skrev 2011-01-22 23:06:21 följande:
    Tack för era svar!

Skolan har jag så där kontakt med, pratade lite gran med min mentor, men hon skickade mig vidare till kuratorn på skolan som skickade mig vidare till Bup. Har även varit och pratat med läkare när dom skrivit ut medceiner till mig. 
    Min farmor och farfar träffar jag knappt 1 gång om året, och dom är såna där typiska människor som kommer med "det var bättre förr". Att försöka prata med dom om nått sånt här skulle bara göra det värre, deras kommentar skulle vara "Ja men det är väl bara gå till skolan, du har inget val". Mormor och morfar skulle inte förstå dom heller, vet inte hur jag ska förklara... Min gudmor pratade jag mycket med tidigare, men det visade sig till att en del grejer jag sa kom fram till tex hennes dotter, eller min mamma..
    Ja min bästa kompis är just nu den ända som ser... Har mycket vänner men det är ingen som ser eller så låsas dom inte om det. Men hon kan sitta och bara hålla om  mig i timmar när det verkligen är så att jag vet ut eller in.  
    Och kan hända då att du skulle ta ett snack med din mor, och få fram detta med att det enda du egentligen behöver från henne är hennes stöd och hennes famn att krypa upp i...

Jag tror som sagt att din mamma känner sig ruggigt otillräcklig i detta läget, och tyvärr häver ur sig en massa, som tyvärr då blir fel..
    Iofs så kanske jag inte ska uttala mig, för jag har brutit med min mamma, men jag vet hur det känns att vara utan henne.. Därför råder jag dig att fundera noga vad du vill ha sagt, skriv sen ner det, gå till henne, ge henne brevet och låt henne läsa det... Alternativt att du går till henne och förklarar hur du känner dig..

Men som sagt, detta ska ju du vilja själv...
  • Kaliinka
    Black roses skrev 2011-01-22 23:13:38 följande:
    Och kan hända då att du skulle ta ett snack med din mor, och få fram detta med att det enda du egentligen behöver från henne är hennes stöd och hennes famn att krypa upp i...

Jag tror som sagt att din mamma känner sig ruggigt otillräcklig i detta läget, och tyvärr häver ur sig en massa, som tyvärr då blir fel..
    Iofs så kanske jag inte ska uttala mig, för jag har brutit med min mamma, men jag vet hur det känns att vara utan henne.. Därför råder jag dig att fundera noga vad du vill ha sagt, skriv sen ner det, gå till henne, ge henne brevet och låt henne läsa det... Alternativt att du går till henne och förklarar hur du känner dig..

Men som sagt, detta ska ju du vilja själv...
    Skulle gärna vilja, men vet inte om jag vågar ... Känns som allt bara blir fel vad jag än säger. Är dessutom jätte rädd för att "bli bortstött" igen... 
  • Black roses
    Kaliinka skrev 2011-01-22 23:23:42 följande:
    Skulle gärna vilja, men vet inte om jag vågar ... Känns som allt bara blir fel vad jag än säger. Är dessutom jätte rädd för att "bli bortstött" igen... 
    Se det så här.. Det värsta som kan hända är just att du skulle bli avvisad igen, men skriv då ner allt du vill ha sagt till din mor, gå till henne med brevet.. Be henne läsa detta då det är viktigt att hon ska veta detta... Sitt gärna kvar medan hon läser, så du SER att hon läser det... Säg då även i brevet att du är rädd att hon ska avvisa dig , vilket är det värsta som kan hända dig... INGEN mamma vill få höra ngt sådant, men i detta fallet måste hon få veta att du ju faktikst behöver henne...

Jag förstår att det är skrämmande, men är det då inte mer skrämmande att vara utan henne bara för att du inte vågade ta detta snacket med henne?? Ja jag vet att jag låter väldigt hård när jag säger så, och det är inte så jag menar det...
  • Kaliinka

Nu ligger det ett brev i mammas handväska. 
    Vet att hon kommer läsa det, hon är för nyfiken för något annat ....  

• Black roses
    Kaliinka skrev 2011-01-23 21:29:00 följande:
    Nu ligger det ett brev i mammas handväska. 
    Vet att hon kommer läsa det, hon är för nyfiken för något annat ....  
    Nu håller jag ALLA mina tummar och tår för att det ska bli rätt...

Kraam!!!!
    FROMRIN
  • Kaliinka

Tack! 
    Å tack för tipset, jag hoppas verkligen att allt blir bra...
    Men jag vet inte hur jag ska lyckas lösa resten.... 

• Black roses
    Kaliinka skrev 2011-01-23 22:28:24 följande:
    Tack! 
    Å tack för tipset, jag hoppas verkligen att allt blir bra...
    Men jag vet inte hur jag ska lyckas lösa resten.... 
    Genom att ta en bit i taget, en dag i taget... Det är det enklaste sättet...
    FROMRIN
  • Kaliinka

Vill bara tacka.
    Brevet har mamma läst och vi har suttit i nån timme igår och bara prata.
    Och allt mellen henne och mig är uträtt. Och det känns redan mycket lättare!

Tack!!

• Kaliinka

Nu ska jag bara få allt annat i livet att fungera.
    Var på Bup igår igen (är där en gång i veckan) och pratade och fick en massa pepp. Och mamma (och pappa så klart!!) har lovat att vi kommer fixa det här :)

• Black roses
    Kaliinka skrev 2011-01-25 22:40:33 följande:
    Vill bara tacka.
    Brevet har mamma läst och vi har suttit i nån timme igår och bara prata.
    Och allt mellen henne och mig är uträtt. Och det känns redan mycket lättare!

Tack!!
    Åh!! Vad GLAD jag blir!!! Nu hoppas jag att allt det andra faller på plats för dig med, jag håller fortsatt tummar och tår för dig!!

Kraam!!!
    FROMRIN
  • Black roses
    Kaliinka skrev 2011-01-25 22:42:13 följande:
    Nu ska jag bara få allt annat i livet att fungera.
    Var på Bup igår igen (är där en gång i veckan) och pratade och fick en massa pepp. Och mamma (och pappa så klart!!) har lovat att vi kommer fixa det här :)
    Yyyeaaayyyhhh!!!!!!! Än mer glad blev jag ju nu!!!
    FROMRIN
  • ceke

Måste bara säga... vilken stark, klok och modig tjej du är TS! Underbart att läsa att du och din mamma kommit varandra närmare igen!

Lycka till även med resten. Men du.. det är väldigt starkt att be om hjälp och med det modet du har att göra det, kommer det att ordna sig så sakteliga. Som någon skrev.. ta en dag i taget och skynda långsamt!

Lycka till!

• född med tur

Jag har precis läst igenom hela tråden och blev tårögd. En härligt ärlig Ts som fått många kloka råd.
    Ts; Lycka till! Jag hoppas att du och din familj kan fortsätta reda ut alla trassligheter tillsammans.

Svar på tråden Finns det någon vuxen här som kan hjälpa?? *långt*