• Anonym (Undrar)

Aktivitet

Hej!
    Jag har en fråga gällande min snart 11 veckor gamla dotter.

Vi brukar "starta" vår dag mellan 07.30-08.30. Då är min dotter vaken ca 1 timme, sedan blir hon jättetrött och somnar bums då jag lägger henne på hennes bädd i soffan, hon sover då ca 3 timmar. Om tre veckor skall vi börja på babyrytmik och babymassage, 2 ggr i veckan. Dessa aktiviteter håller på mellan 10-10.45 (till 12 med fika om man vill för oss föräldrar). Dessa tider innebär ett avbrott i min dotters förmiddagsvila. Under denna sovstund sover min dotter som bäst, längst och djupast. Är det dumt av mig att då gå på dessa aktiviteter? Skall jag strunta i aktiviteterna? Om inte, tycker du att jag skall försöka ha "vakentid" övriga dagar i veckar vid samma tidpunkt som aktiviteterna för att få lite mer regelbundenhet? Eller skall jag övriga dagar låta henne sova ut på förmiddagarna?

Tusen Tack för din hjälp!

• Svar på tråden Aktivitet
  • BVC Sköterskan

Hej!

Vid tre månader kan barn börja anta viss form av rutin, det talar för att du skall hålla dagarna någorlunda lika. Däremot är det inte meningen att man skall styra barnet för mycket. Hur mycket, är jag dock säker på att du kan bedömma bäst.

Får din dotter sova tre pass under dagen, sammanlagt cirka fem timmar, så är det bra. Med lite framförhållning och planering kan du förmodligen få henne att sova ett kortare pass direkt på morgonen, ett längre vid lunch och slutligen ett på em. Jag tror absolut att hennes välbefinnande gynnas av lika rutiner, då kan kroppen ställa in sig efter en viss rytm.
    Min erfarenhet är att barn sover väldigt "gott" och länge efter en aktivitet, så jag tror att ni har stor chans att få till det på ett bra sätt. De dagar ni inte går på rytmiken, sover hon förmodligen bra om du tar en långpromenad. Vilket är bra för både dig och henne, då dagsljus och utomhusluft är bra på alla möjliga sätt (speciellt när vintern är så lång).

Lycka till!

MVH Christine

Svar på tråden Aktivitet