• M1982

Tunn slemhinna

Hej
    Är det någon som vet hur fort slemhinnan växer?
    Jag har precis ätit min första kur med pergotime. Var på VUL dag 13, hade två ägg som var 12.5 mm och 13.5 mm stora. Läkaren trodde att jag skulle få ÄL på dag 16-17. Dock var min slemhinna tunn, endast 5.7 mm. Läkaren verkade dock inte alls bekymrad över det. Hon sa att slemhinnan bör vara mellan 8-10 mm när man ägglossar samt att min slemhinna skulle hinna växa till sig till ÄL.  Slemhinnan var treskiktad och det sa hon var väldigt bra. Jag frågade henne hur fort slemhinnan växer, då svarade hon: "Snabbt". Jag har väldigt svårt att tänka mig att min slemhinna skulle hinna växa så pass mycket på bara ett par dagar. Är det någon som vet hur snabbt slemmhinnan växer???

• Svar på tråden Tunn slemhinna
  • M1982

Tack för ditt svar. Om jag får ÄL på dag 16/17 borde alltså slemhinnan hunnit växa till sig lite iaf... men den lär ju inte bli 8-10 mm iaf :(

• Hjärtefröjd

Det är ju vanligt att slemhinna blir tunn av pergotime, sa inte läkaren någonting om det innan du påbörjade kuren?

Om du har ÄL på dag 17 så borde ju slemhinna nästan vara 8 mm. Håller tummarna!

• M1982

Tack så mycket :) Nej det sa hon inget om! Vet du om man kan göra något för att slemhinnan skall bli tjockare när man äter pergotime? Jag får hoppas på att jag får ÄL sent då.

• Hjärtefröjd

Jag har läst att en del äter kosttillskottet membrasin, östogentabletterna femanest/progynon eller dricker AloeVera för att öka slemhinnans tjocklek.

Min slemhinna är tjock trots pergotime. Jag har ätit Glandin 25 under några månader, men vet inte om det har påverkat tjockleken.

• lyckligtlottad1982

Jag funderar på det här med tunna slemhinnor. Ni som är medvetna om att ni har tunn slemhinna, har ni kort mens, dvs mens i få antal dagar när ni väl har mens?

Står inför äggdonation och har förstått att det här med att ha hyfsat tjock slemhinna är av betydelse. Jag brukar dock bara ha mens i 2-3 dagar. Undrar om detta kan vara ett tecken på att jag har tunn slemhinna. :S

• Hjärtefröjd

Jag kollar slemhinnan med VUL varje månad och brukar ha 10-12 mm ÄL. Trots detta har jag bara mens 1-2 dagar per månad, så kort mens betyder inte alls automatiskt tunn slemhinna.

Svar på tråden Tunn slemhinna