KasperSixten skrev 2011-01-25 16:24:11 följande:
Vi har i princip inte haft blöja hemma sedan november men det blir inte alls bättre. Enda gångerna han har blöja är när vi ska iväg, gå ut, har besök eller när vi (min man och jag) inte orkar påminna om pottan.
Vi har mutat med leksaker, han såg en fin leksak på coop som han ville ha och som vi lovade att han skulle få när hans kiss lärt sig att komma i pottan. Han brukar prata om tåget (leksaken) som han vill ha och vi påminner om dealen.....
Vi har provat klistermärken men han är inte intresserad.
Han verkar inte bry sig om att kisset helt enkelt kommer i byxan utan ropar glatt att "kisset kommer" precis när han kissat och så springer han in till toan (vi brukar duscha av honom efter varje gång). Det händer även att han gömmer sig när det närmar sig. Med andra ord så är han väl medveten om vad som händer.
Han får gärna kissa på sig ibland bara att han även ibland kunde kissa på pottan när vi påminner honom. Så svårt för mig att se på honom att han behöver men bara få till svar att han inte är kissnödig.
Kanske kan ni testa att sätta honom på pottan efter klockan ett tag? Om han inte bryr sig om att han blir blöt och inte verkar tycka att det är jobbigt att byta kläder och duscha så har han inte mycket motivation att lära sig själv. Var 30:e minut så har ni brandövning och kutar till toaletten för att se om det finns något kiss i snoppen. Hela dagen i en vecka eller så och sedan backar ni lite och ser om han tar upp initiativet.
Kan kan stå och kissa? En del tycker att det är roligare. Kasta i en boll av lite toapapper så kan man försöka pricka den.
Har ni testat om det funkar bättre om han går med rumpan bar eller om han har byxor på sig? Det kan vara lite olika från person till person.
Säg att det brinner i toaletten och att han är brandman som ska släcka elden med kisset.
Gör kiss- och bajssoppa i pottan eller på toaletten.
Ha en speciellt trevlig bok eller leksak som bara kommer fram när man sitter på pottan. Eller berätta en spännande historia.