• mommys minute

Hur lång tid tog det för er att potträna?

Min son är 3 år och visar inget intresse för pottan. Vi har börjat träna honom ändå efter tidigare misslyckade försök. Det har gått två veckor nu och det sker en olycka minst en gång per dag och vi sätter honom på pottan regelbundet. Har ni några bra tips?

Hur lång tid kan det ta? Ser inget ljus i tunneln ännu...:(

• Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att potträna?
  • Umm Elias

Det tog 10 dagar när HAN bestämt sig att han ville, han var då 2 år. Vi försökte innan men då vägrade han, plötsligt blev han storebror och då skulle blöjan bort helt. De 10 pappadagar som fanns blev han torr på dagen, natten har han fortfarande motvilligt blöja på.

• MammaJohanna1

Vad händer om ni tar bort alla blöjor helt (utan nattblöjan kanske)? För oss gick det väldigt enkelt, men vår dotter var intresserad. Har sonen varit med och valt ut ett par underbyxor i klädaffären? För min dotter var det en riktig drivkraft att ha superfina underbyxor (hon valde dem själv, hennes favoritfärg). Hon kunde inte ha blöja under och ville för allt i världen inte kissa ner dem.

• KasperSixten
    MammaJohanna1 skrev 2011-01-25 15:46:31 följande:
    Vad händer om ni tar bort alla blöjor helt (utan nattblöjan kanske)? För oss gick det väldigt enkelt, men vår dotter var intresserad. Har sonen varit med och valt ut ett par underbyxor i klädaffären? För min dotter var det en riktig drivkraft att ha superfina underbyxor (hon valde dem själv, hennes favoritfärg). Hon kunde inte ha blöja under och ville för allt i världen inte kissa ner dem.
    Vi har i princip inte haft blöja hemma sedan november men det blir inte alls bättre.  Enda gångerna han har blöja är när vi ska iväg, gå ut, har besök eller när vi (min man och jag) inte orkar påminna om pottan. 

Vi har mutat  med leksaker, han såg en fin leksak på coop som han ville ha och som vi lovade att han skulle få när hans kiss lärt sig att komma i pottan. Han brukar prata om tåget (leksaken) som han vill ha och vi påminner om dealen.....

Vi har provat klistermärken men han är inte intresserad.

Han verkar inte bry sig om att kisset helt enkelt kommer i byxan utan ropar glatt att "kisset kommer" precis när han kissat och så springer han in till toan (vi brukar duscha av honom efter varje gång). Det händer även att han gömmer sig när det närmar sig. Med andra ord så är han väl medveten om vad som händer.

Han får gärna kissa på sig ibland bara att han även ibland kunde kissa på pottan när vi påminner honom. Så svårt för mig att se på honom att han behöver men bara få till svar att han inte är kissnödig. 

• Umm Elias

vänta en stund med att duscha av honom.. låt honom känna obehaget en liten stund.. Försök påminna och ta honom oftqare till toaneltten, jag s till min son var 10e minut, tillsut blev han så arg att han sa MAMMA INGE KISS NUUUUUUUUUUUUUUU, hehe..

• canmamma
    KasperSixten skrev 2011-01-25 16:24:11 följande:
    Vi har i princip inte haft blöja hemma sedan november men det blir inte alls bättre.  Enda gångerna han har blöja är när vi ska iväg, gå ut, har besök eller när vi (min man och jag) inte orkar påminna om pottan. 

Vi har mutat  med leksaker, han såg en fin leksak på coop som han ville ha och som vi lovade att han skulle få när hans kiss lärt sig att komma i pottan. Han brukar prata om tåget (leksaken) som han vill ha och vi påminner om dealen.....

Vi har provat klistermärken men han är inte intresserad.

Han verkar inte bry sig om att kisset helt enkelt kommer i byxan utan ropar glatt att "kisset kommer" precis när han kissat och så springer han in till toan (vi brukar duscha av honom efter varje gång). Det händer även att han gömmer sig när det närmar sig. Med andra ord så är han väl medveten om vad som händer.

Han får gärna kissa på sig ibland bara att han även ibland kunde kissa på pottan när vi påminner honom. Så svårt för mig att se på honom att han behöver men bara få till svar att han inte är kissnödig. 

Kanske kan ni testa att sätta honom på pottan efter klockan ett tag? Om han inte bryr sig om att han blir blöt och inte verkar tycka att det är jobbigt att byta kläder och duscha så har han inte mycket motivation att lära sig själv. Var 30:e minut så har ni brandövning och kutar till toaletten för att se om det finns något kiss i snoppen. Hela dagen i en vecka eller så och sedan backar ni lite och ser om han tar upp initiativet. 

Kan kan stå och kissa? En del tycker att  det är roligare. Kasta i en boll av lite toapapper så kan man försöka pricka den. 

Har ni testat om det funkar bättre om han går med rumpan bar eller om han har byxor på sig? Det kan vara lite olika från person till person. 

Säg att det brinner i toaletten och att han är brandman som ska släcka elden med kisset.

Gör kiss- och bajssoppa i pottan eller på toaletten.

Ha en speciellt trevlig bok eller leksak som bara kommer fram när man sitter på pottan. Eller berätta en spännande historia. 
  • KasperSixten

"problemet" är att det är helt omöjligt att sätta honom på pottan om han själv inte vill. Vill han så är det inga problem. Har försökt att sätta klockan och sedan springa dit när den ringer, det slutar med att jag skälv sitter och kissar med en son som vägrar att ens ta av brallorna och någon minut senare kissar i byxan. 

Gillar iden att låta honom gå omkring med blöta kläder ett tag...... kan ju säga att jag inte har tid att hjälpa honom nu, kanske låta honom själv fixa det...... 

Han håller sig torr längre om  han går naken men å andra sidan så blir det värre för huset, kalsonger, joggingbyxor och strumpor suger upp det mesta.......

Han får alltid välja om han vill ha småbyxor eller  blöja, han väljer alltid småbyxor! Däremot vill han aldrig ta av nattblöjan eller blöjan som vi ska byta efter dagis. Men när den väl är av så vägrar han att ta på en ny blöja. 

Funderar på om vi ska återgå till blöja hela tiden alt helt enkelt bara påminna honom lite då och då och annars inte prata om pottan över huvudtaget. Det är dock så svårt att bara acceptera ett nej när jag så tydligt det att han behöver kissa. Jag hoppas att dagis och hans kompisar där kan hjälpa till, (menar inte att dagis ska göra "mitt" jobb utan att han där ser att andra inte har blöja), allt fler är torra på dagen. 

Vill ju så gärna hjälpa min son men det är väl som allt annat med honom, han vill inte prova om han inte vet att han kan till 110 % själv.  

• Umm Elias

Återgå INTE till blöja alls, byt blöjan sällan så han får vara blöt. Våra böjor är alldelles för bra vilket resulterar i 4-5 åringar som springer omkring med blöja, vilket inte är riktigt okej tycker jag.

Min son var likadan som din, ville han inte sitta på pottan så gick det inte, han fick ändå ingen blöja. Han fick vara blöt en stund då jag upptäckte att han kissade på sig för att han tyckte det var skönt att duscha! Det var bli blött och kiss lte överallt, tro mig det är värt det n'r blöjan väl är gone gone gone!

• Sofia8504

Det tog ungefär en vecka, men då tog jag verkligen aldrig på blöja på dagtid. Skulle vi till affären så väntade jag tills hon precis hade kissat på pottan och sen åkte vi. Blev inte så långa utflykter den veckan. Hon var också svår att få att sitta på potta och toa, mest för att hon gillar att vara tvärsöver! Glad Jag löste det så att jag inte läste böcker för henne annat än när hon satt på toa där i början, för då gick hon gärna dit för att få läsa bok. Då blev det också lättare för henne att sitta kvar tills det kommit nåt. Efter den första veckan så kissade hon nästan direkt hon satte sig på toa, men jag fick fortfarande påminna henne om att gå dit. Det tog nog ett par månader innan hon sa till själv varje gång. Hon blev torr på natten samtidigt som på dagen, så det kom av sig själv (hon dricker inte välling på kvällen).

Hon var 22 månader när vi tog bort blöjan och i och med det så blev det väl lite mer arbete för mig än om jag hade väntat tills nu när hon är 2,5. Är dock glad att vi fick det överstökat i somras, speciellt eftersom jag har sluppit många bajsblöjor. Glad  Men vill man ha det snabbt gjort så tror jag att man ska sluta med blöjan tvärt och inte ta på en i tid och otid. Det kan nog bli lite förvirrande och då tar processen längre tid.

• KasperSixten
    Umm Elias skrev 2011-01-25 21:18:36 följande:
    Återgå INTE till blöja alls, byt blöjan sällan så han får vara blöt. Våra böjor är alldelles för bra vilket resulterar i 4-5 åringar som springer omkring med blöja, vilket inte är riktigt okej tycker jag.

Min son var likadan som din, ville han inte sitta på pottan så gick det inte, han fick ändå ingen blöja. Han fick vara blöt en stund då jag upptäckte att han kissade på sig för att han tyckte det var skönt att duscha! Det var bli blött och kiss lte överallt, tro mig det är värt det n'r blöjan väl är gone gone gone!
    jag vill inte att ha ska ha blöja alls på dagarna men det känns liksom inte som om han fattar, det har ju ändå gått flera månader utan blöja och det händer liksom inget (mer än att han lär sig hålla sig i timmar)

Ibland så tror jag att han inte vet ur man gör och att det är därför som han inte vill eftersom han inte vill göra något han inte behärskar till 110 %. Tror att han en dag bara kommer att fixa det så därför vill jag ju inte ta på blöja igen.

Blir nog att han får gå med blöta byxor ett tag..... alt själv fixa det......
  • mommys minute

Nu har det börjat hända saker äntligen tack vare min mans stora tålamod. Igår när vi var på parkeringen utanför IKEA sa han att han behövde gå på toa och jag sprang upp med honom direkt och hann precis :)

Det har gått 2 veckor nu. Vi sätter honom på pottan en gång i timmen, vet inte om det är den bästa metoden...men vad ska man göra om man inte vill ha en massa olyckor överallt?

Han får bara ha blöja när han ska sova.

• Umm Elias
    mommys minute skrev 2011-01-28 23:31:20 följande:
    Nu har det börjat hända saker äntligen tack vare min mans stora tålamod. Igår när vi var på parkeringen utanför IKEA sa han att han behövde gå på toa och jag sprang upp med honom direkt och hann precis :)

Det har gått 2 veckor nu. Vi sätter honom på pottan en gång i timmen, vet inte om det är den bästa metoden...men vad ska man göra om man inte vill ha en massa olyckor överallt?

Han får bara ha blöja när han ska sova.
    Vad bra! JAg påminde en gång i kvarten och tog honom till pottan varje halvtimme, haha...
Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att potträna?