• Lillan L

    Ni med bettskena? Hjälp mig att lugna mina skräcktankar

    Hej!
    Har införskaffat en bettskena i hårdplast. Tydligen så gnisslar jag tänder och har under de 3 sista månaderna bitit sönder tänder vid 4 olika tillfällen som kan bero på gnissling (eller även otur enligt tandläkaren, vet inte själv vad jag ska tro själv eftersom vid två av tillfällen när en tand gick sönder åt jag potatis ena gången och russin andra).

    När det kommer till tänderna är jag en extremt orolig människa. Att ha bitit sönder tänderna har jag tacklat med panik och tårar, skräcktankar om tändernas slut osv. Nästan fått lite tvångstankar då jag gått till spegeln flera gånger per dag och försäkrat mig om att tänderna inte gått sönder ytterligare.

    Till bettskenan nu då, den låg först hemma i en månad, jag provade den stundvis dagtid för att vänja mig vid känslan, tycker det är obehagligt. Men nu har jag äntligen vågat mig på att sova med den i 3 nätter. 1a natten gick fint. 2a natten märkte jag en otroligt ökad salivproduktion, så jag låg där och svalde och svalde innan jag somnade, ett par timmar senare vaknade jag av att skenen låg lös i min mun. 3e natten satt skenan på plats men vilken ömhet som följer!
    Det ömmar nåt otroligt i framtänderna! Kunde inte ens tugga på en banan utan att rycka till av smärtan. Ska det vara så? Hela långa dagarna?
    Dessutom tycker jag det ser ut som om att mina framtänder som verkar ha fått det värsta trycket har flyttats lite, liksom tryckts fram. Är det möjligt eller låter det som inbillning av för mycket stirrande i spegeln?

    Ett långt inlägg av mig, snälla kan inte ni berätta om eran upplevelse av att ha bettskena? Bettskenan är förknippad med rädsla för mig, är rädd för hur det ska vara på morgonen när jag vaknar. Är rädd för förändringar i munnen, nackdelar, tryckskador, ja att något negativt ska komma av att sova med denna...

  • Svar på tråden Ni med bettskena? Hjälp mig att lugna mina skräcktankar
  • Lillan L

    Tack för era svar! Nu har jag sovit med min bettskenan varje natt sedan trådstart och jo visst känns det bättre. Rädslan är inte lika stor längre, tvärtom så är det ganska skönt, behöver i alla fall inte vara orolig för tänderna nattetid. Men än efter de här veckorna är jag öm nästan varje morgon långt in på förmiddagen. Jag som alltid har gillat att äta grovt gott bröd till frukost har fått ge upp det, får nöja mig med yoghurt eftersom tänderna ömmar.


    Har en tid hos tandläkaren om ca en vecka för koll på bettskenan. Hur brukar ett sånt återbesök gå till? Kan jag räkna med att tandläkaren ser om nåt är tokigt eller ska ändras? Eller är det jag som måste ge raka besked (inte så lätt eftersom jag inte vet hur det ska vara/kännas/se ut) Känns i alla fall tryggt att ha det inbokat. Blir dock inte av med känslan av att tänderna flyttat sig lite...hmm..ska ta upp det då!

    En annan tanke jag har, är, kan man sätta fast bettskenan tokigt? För förstår inte varför det trycker på olika ställen med den i och ömmar på olika ställen efter att jag tagit ut den. Borde det inte kännas likadant varje gång? Och ibland lossnar den för lätt och ibland sitter den stenhårt...ja alltid är det nåt man undrar :)

  • Lillan L

    Igår var jag hos tandläkaren och justerade bettskenan, tandläkaren sa att den såg bra ut. men jag glömde att fråga något jag velat fråga så länge. Vissa mornar är det verkligen smärta i vissa tänder, de varierar...då tänker jag...är det skadligt tryck de tänderna har utsatts för? Något som kan bli negativt i längden?

     Att jag än inte kan äta en redig frukost längre ryckte bara tandläkaren bara på axlarna för. Jag blir jämt så nervös under sådana besök så jag glömmer vad jag vill fråga. Men sade han att den satt bra, så gör den väl det...men det där ömmandet alltså...ska det förbli så?

  • Gnillib
    Lillan L skrev 2011-02-15 11:22:28 följande:
    Igår var jag hos tandläkaren och justerade bettskenan, tandläkaren sa att den såg bra ut. men jag glömde att fråga något jag velat fråga så länge. Vissa mornar är det verkligen smärta i vissa tänder, de varierar...då tänker jag...är det skadligt tryck de tänderna har utsatts för? Något som kan bli negativt i längden?

     Att jag än inte kan äta en redig frukost längre ryckte bara tandläkaren bara på axlarna för. Jag blir jämt så nervös under sådana besök så jag glömmer vad jag vill fråga. Men sade han att den satt bra, så gör den väl det...men det där ömmandet alltså...ska det förbli så?
    Dåligt att han bara rycker på axlarna, han ska ta dig på allvar. Tjata mer!
    (¯`°?.¸ ღ ♥ Linus 070914 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Hokan263

    Jag har gnisslat tänderna i flera år och provat runt olika skentyper. Min känsla är att det är mycket individuellt vad man föredrar. Tandläkarskenor har en viss känsla som inte passar alla. Apoteket säljer en sort som man anpassar hemma (Ekulf), men den var sådär, så bäst vore ju om de hade några olika varianter att erbjuda.

    Provade också en del som går att köpa på nätet. Sleepright har massor av reklam, så de är nog stora. Men det är en ganska otymplig konstruktion.

    Senaste tillskottet tycks vara Nitebite, på bettskenor.com.

    Mitt förslag är att man går på känsla och provar ett par olika typer. Man kan gott prova några olika av de som säljs på nätet. Vänta med tandläkarskenan, den är överlägset dyrare och det är inte säkert att den känns bättre för det. 

  • Jennifer91
    Lillan L skrev 2011-02-15 11:22:28 följande:
    Igår var jag hos tandläkaren och justerade bettskenan, tandläkaren sa att den såg bra ut. men jag glömde att fråga något jag velat fråga så länge. Vissa mornar är det verkligen smärta i vissa tänder, de varierar...då tänker jag...är det skadligt tryck de tänderna har utsatts för? Något som kan bli negativt i längden?

     Att jag än inte kan äta en redig frukost längre ryckte bara tandläkaren bara på axlarna för. Jag blir jämt så nervös under sådana besök så jag glömmer vad jag vill fråga. Men sade han att den satt bra, så gör den väl det...men det där ömmandet alltså...ska det förbli så?
    du behöver inte vara orolig... hade tandställning i fyra år och då spänner dom tandställningen ungefär varannan månad och då får man gå några dagar till kanske en hel vecka till och med med att det smärtar i tänderna, det är pga att du till 100% inte är van vid skenan än, tänderna är inte vana och det blir ju ett extra tryck på tänderna men det är inget du behöver noja över! 
    Har skena jag med nu och märker när jag slarvat längre perioder, det kan göra redigt ont i tänderna och då oftast bara i framtänderna och öven någon tand på sidan, det är vanligt så du kan va lugn :) smärtar det för mkt, testa att ta en alvedon, kan hjälpa :)  
  • Jennifer91
    Jennifer91 skrev 2013-01-28 20:51:32 följande:
    du behöver inte vara orolig... hade tandställning i fyra år och då spänner dom tandställningen ungefär varannan månad och då får man gå några dagar till kanske en hel vecka till och med med att det smärtar i tänderna, det är pga att du till 100% inte är van vid skenan än, tänderna är inte vana och det blir ju ett extra tryck på tänderna men det är inget du behöver noja över! 
    Har skena jag med nu och märker när jag slarvat längre perioder, det kan göra redigt ont i tänderna och då oftast bara i framtänderna och öven någon tand på sidan, det är vanligt så du kan va lugn :) smärtar det för mkt, testa att ta en alvedon, kan hjälpa :)  
    tillägg: 
    Du kan testa att tugga med bakre tänderna om du äter något lite mer hårt, det brukar inte va lika ömt där :)  
  • Hokan263

    Tips:
    När jag köpte bettskenan från Nitebite hade dom introduktionsrabatt. Testade på kul att skriva in "Intro" nu igen, trots att dom inte längre skyltar med rabatten. Den tycks ligga kvar i systemet, så man kan fortfarande spara 15 % på priset. Skrattande
    F.ö. verkar det ha tillkommit några bettskenor på marknaden sedan sist jag var ute och kollade. 

  • Martina556
    SkrattandeTips:
    Ny bettskena på marknaden (den kallas avlastningsskena), Dexoral. www.dexoral.se
    Kan vara värt att prova då den är billig, introduktionspris 250 kr. Vaknade alltid med ömma käkar och spänningshuvudvärk. Den är lätt att använda, inte så klumpig. Första nätterna vaknade jag och tog ut den men nu  
    gör jag det bara ibland.  Jag har den ibland framför tv´n. Har lärt mig att slappna av i käkarna. Tycker den här är den smidigaste av alla skenor. 
  • JohanXX

    Jag har också testat en uppsjö av bettskenor men fastnade för (dexorals) absolut bekvämast, framför allt påverkar den inte fram tänderna. Men som sagt väldigt individuellt. Tandläkarens var absolut obekvämast framför allt om den legat ett tag och blivit sned, dyrt. 

  • Hokan263
    JohanXX skrev 2014-06-11 22:05:36 följande:
    Jag har också testat en uppsjö av bettskenor men fastnade för (dexorals) absolut bekvämast, framför allt påverkar den inte fram tänderna. Men som sagt väldigt individuellt. Tandläkarens var absolut obekvämast framför allt om den legat ett tag och blivit sned, dyrt. 
    Vilka olika har du testat? Kom gärna med synpunkter på de olika.
  • tiffanylv

    Jag har använt mig av Beconfident 's bettskena nu i några dagar. Den är super bekväm, man känner knappt ens att den är där! Så jag är verkligen toppen nöjd. Den var inte heller så dyr, ca 500kr knappt. Jag hittade min bett skena här, tror den heter Sleep Right Secure eller Dura : www.beconfident.se/sleepright-bettskena

    Annars är det bara att klicka in på deras hemsida och beställa hem, kom hem dagen efter jag beställde, så himla smidigt! :) www.beconfident.se 

  • brinker

    Är  en gnisslare och spänner käken.

    Har under tonåren fram tills några år sedan använt tandläkarnas bettskenor. Ja, det är ett visst tryck med dem men man vänjer sig.

    Nu senaste åren har jag använt apotekets, flör mina visdomständer har växt ut o nu måste jag pröjsa tusenlappar för en ny bettskena från tandläkaren.

    apotekets duger, mjukare, men föredrar  ändå tandläkarens,

  • Monshishi

    Jag är fortfarande väldigt kluven tilll min tändläkar-tillverkade bettskena. Har i perioder haft problem med ömmande tänder, vilket till slut blev ett stort obehagligt problem då jag äter mycket som är hårt. Fick bettskena för att tandläkaren påstod att jag gnisslande tänder och därför fick ömmande tänder. Hävdar fortfarande att så inte är fallet, men föll till föga för hennes bestämdhet. Grejen är nu att när jag använder den där jäkeln så är det ju bara att glömma att äta ngt som ska tuggas, långt in på eftermiddagen! Jag förstår liksom inte längre vitsen med skenan, motivationen uteblir...men tandläkaren sa ju att... osv. Jag vill tom påstå ngt så kontroversiellt att bettskenan stimulerar till tugg-tryck under natten, för när jag stoppar in den i munnen är den lite mysig att tugga på, som en vuxen-napp och om man nu vanligtvis sover med stängd mun utan att bita ihop, gör ju materialet i bettskenan att tänderna typ möts och tryck uppstår. Vad tror ni om den teorin?

  • deoderant

    Jag har också haft värk i käkarna och spänningshuvudvärk efter att ha pressat ihop och gnisslat tänder nattetid. Jag gick till tandläkaren och köpte en hård avgjutning av min tandrad som skulle hjälpa men den var inte bekväm. Istället beställde jag en bettskena från www.confidentsmile.se som man skulle forma själv i hett vatten och den är som himmelriket i jämförelse! Billig var den också, tror den kostade omkring 150:- för tre stycken. Vill man så kan man passa på att bleka tänderna samtidigt och beställa med deras gel!

  • dubbelhakan

     Hej!
    Jag hittade bra info på https://www.köpa-bettskena.se/ där kikade jag på en bettskena som inte behöver värmas utan kan användas direkt , den har jag haft ett tag och den är smidig och inte så klumpig som andra jag har testat tidigare. På sidan finns även tips på övningar som kan motverka problemen . MVH bättre sömn utan huvudvärk

Svar på tråden Ni med bettskena? Hjälp mig att lugna mina skräcktankar