L Maria skrev 2011-01-24 16:26:25 följande:
Är det tillsvidareanställningar eller vikariat? Hur långt gången är du...?
Rent arbetsrättsligt gjorde den första arbetsgivaren fel - man får inte neka någon en tjänst pga att denne är gravid. Jag vet att det kan bli jättesvårt för en arbetsgivare att hantera - om denne försöker anställa till ett vikariat på 6 månader och den man anställer kommer att försvinna om fem...

Men i alla fall - lagen är sådan!
Jag antar att det inte syns på dig och är det tillsvidaretjänster så kommer du ju ändå hinna jobba ett rätt bra tag innan det är dags att gå hem igen - då hade jag väntat lite till innan jag berättade. Kanske inte i samma sekund om man skriver på anställningsavtalet, men inte heller på första intervjun.
LabLover skrev 2011-01-24 16:33:42 följande:
Jag hade väntat! Om du är rätt person för jobbet kanske du kommer vara där i många år, vad är då några månaders ledighet? Är det däremot ett vikariat så kanske det inte är så sjyst. Vi håller på att intervjua vikarier till min tjänst och då vill man ju ha någon som kan vara där hela perioden.
Det är en tillsvidareanställning, och jag är i vecka 17 nu. När jag har gått på mina arbetsintervjuer så har jag inte haft på mig kläder som syns där jag är gravid. Men det finns ju ingen lag på att man måste berätta för arbetsgivaren att man är gravid, men det kanske är mer att jag inte var ärlig och dem ser det som om att jag gick bakom deras ryggar eller så?
Jag hade en väninna som var blev gravid under juli 2010 och ska få barn nu feb-mars 2011, hon fick ett nytt arbete men vänta med att säg till sin arbetsgivare att hon var gravid, då hennes provanställning var i 3 månader och nästa efter det berättade hon att hon var gravid.
Men när tycker ni att man bör berätta, om man nu får tjänsten? eller ska man vänta med att någon på arbetsplatsen frågar om jag är gravid???