• Chrissny

Hur gör jag om jag är gravid och får ett nytt arbete??

Hej

Jag har vart på 2 olika arbetsintervjuer och på första arbetsintervjun gick det hur bra som helst och avslutade med att berätta att jag var gravid, och det visade dig att inte vara så positivt. Sedan var jag på en arbetsintervju idag och skulle göra precis samma sak med att avsluta genom att berätta att jag var gravid, och då visade det sig att ena kvinnan som var med på intervjun var själv höggravid. Jag fick en sån panik att jag inte vågade att berätta att jag själv var gravid och gick där ifrån med ångest och dåligt samvete, intervjun isig gick super bra och dom var verkligen positiva.

Min fråga är hur gör jag om jag får arbete och inte har berättat innan?? hjälp!! 

• Svar på tråden Hur gör jag om jag är gravid och får ett nytt arbete??
  • DizNick

Jag fick tipset att inte berätta på första intervjun. Det är något personligt och det är inte din graviditet de ska ta ställning till.

Skulle det sedan visa sig att du blir erbjuden jobbet tycker jag att man ska berätta det då! 

• Chrissny
    DizNick skrev 2011-01-24 13:15:05 följande:
    Jag fick tipset att inte berätta på första intervjun. Det är något personligt och det är inte din graviditet de ska ta ställning till.

Skulle det sedan visa sig att du blir erbjuden jobbet tycker jag att man ska berätta det då! 
    Jag fick tipset att vara ärlig att berätta och det gjorde jag första gången men det visade sig att det spelade inge roll vem vill ha en nyanställd som är gravid?

Sen så på min andra arbetsintervju tänkte jag att jag skulle berätta men jag vågade inte eftersom att jag blev nekad på min första intervju. Men det kanske visar sig att arbetsgivaren tycker att jag inte var ärlig från början om jag nu får tjänsten, har lite ångest... :( 
  • L Maria

Är det tillsvidareanställningar eller vikariat? Hur långt gången är du...?

Rent arbetsrättsligt gjorde den första arbetsgivaren fel - man får inte neka någon en tjänst pga att denne är gravid. Jag vet att det kan bli jättesvårt för en arbetsgivare att hantera - om denne försöker anställa till ett vikariat på 6 månader och den man anställer kommer att försvinna om fem...Obestämd Men i alla fall - lagen är sådan!

Jag antar att det inte syns på dig och är det tillsvidaretjänster så kommer du ju ändå hinna jobba ett rätt bra tag innan det är dags att gå hem igen - då hade jag väntat lite till innan jag berättade. Kanske inte i samma sekund om man skriver på anställningsavtalet, men inte heller på första intervjun.

• LabLover

Jag hade väntat! Om du är rätt person för jobbet kanske du kommer vara där i många år, vad är då några månaders ledighet? Är det däremot ett vikariat så kanske det inte är så sjyst. Vi håller på att intervjua vikarier till min tjänst och då vill man ju ha någon som kan vara där hela perioden.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Chrissny
    L Maria skrev 2011-01-24 16:26:25 följande:
    Är det tillsvidareanställningar eller vikariat? Hur långt gången är du...?

Rent arbetsrättsligt gjorde den första arbetsgivaren fel - man får inte neka någon en tjänst pga att denne är gravid. Jag vet att det kan bli jättesvårt för en arbetsgivare att hantera - om denne försöker anställa till ett vikariat på 6 månader och den man anställer kommer att försvinna om fem...Obestämd Men i alla fall - lagen är sådan!

Jag antar att det inte syns på dig och är det tillsvidaretjänster så kommer du ju ändå hinna jobba ett rätt bra tag innan det är dags att gå hem igen - då hade jag väntat lite till innan jag berättade. Kanske inte i samma sekund om man skriver på anställningsavtalet, men inte heller på första intervjun.
    LabLover skrev 2011-01-24 16:33:42 följande:
    Jag hade väntat! Om du är rätt person för jobbet kanske du kommer vara där i många år, vad är då några månaders ledighet? Är det däremot ett vikariat så kanske det inte är så sjyst. Vi håller på att intervjua vikarier till min tjänst och då vill man ju ha någon som kan vara där hela perioden.
    Det är en tillsvidareanställning, och jag är i vecka 17 nu. När jag har gått på mina arbetsintervjuer så har jag inte haft på mig kläder som syns där jag är gravid. Men det finns ju ingen lag på att man måste berätta för arbetsgivaren att man är gravid, men det kanske är mer att jag inte var ärlig och dem ser det som om att jag gick bakom deras ryggar eller så?

Jag hade en väninna som var blev gravid under juli 2010 och ska få barn nu feb-mars 2011, hon fick ett nytt arbete men vänta med att säg till sin arbetsgivare att hon var gravid, då hennes provanställning var i 3 månader och nästa efter det berättade hon att hon var gravid. 

Men när tycker ni att man bör berätta, om man nu får tjänsten? eller ska man vänta med att någon på arbetsplatsen frågar om jag är gravid??? 
  • LabLover

Om du blir erbjuden tjänsten hade jag sagt det då.

♥ Underbara döttrar födda 2005 & 2008 & BF april 2011 ♥
  • Chrissny
    LabLover skrev 2011-01-24 16:50:49 följande:
    Om du blir erbjuden tjänsten hade jag sagt det då.
    Bör jag berätta när dem ringer mig och säger att jag har fått tjänsten eller säger jag det när jag ska skriva på anställningsavtalet?? Hur skall man lägga fram det på snyggast sätt så att det inte låter konstigt tycker du?
  • acko

Chrissny - jag är i precis samma situation som du. Är "bara" i vecka 8 och var på en intervju igår som kändes jättepositiv. Jag vill verkligen ifrån mitt gamla jobb och tycker det vore stressigt att veta att jag ska tillbaka dit efter mammaledigheten. Jag sa ingenting på intervjun för jag kände att de ska bedöma mig som person först, inte mig som gravid vilket jag tror det väldigt lätt blir. Däremot våndas jag nu över när jag faktiskt ska berätta det. Som du säger, i telefon?! eller

• acko

när man träffas för att skriva kontrakt?! Jag är fortfarande i situationen att jag kan låtsas att jag inte vet om det ännu... och mycket kan ju fortfarande hända. Jag skulle ju tex inte berätta det för min nuvarande arbetsgivare förrän om minst en eller två månader. Men samvetet gnager i en...
    Jag tror jag kommit fram till att jag berättar det när jag går dit och träffar dem "face to face" men innan jag skriver på något. Då har de möjlighet att ändra sig men jag intalar mig att vill de verkligen ha mig och jag är schysst mot dem så är de schyssta tillbaka.

Va tror du/ni?

• JWN

Jag hade inte berättat utan skrivit på.

Du har ju ingen skyldighet att berätta förrrän 2 månader innan du vill ha föräldraledigt.

Det är ditt jobb du vill ha och de vill ha dig.

Jag hade jobbat i tre månader på visstid. Sedan skrev jag på för tillsvidare, var då vecka 6, berättade ingenting.

Berättadei vecka 18 och fick som svar " ja, ja, då söker vi en vikarie, det får vi räkna med när man anställer unga kvinnor med inget eller ett barn sedan innan.

Så jag känner, vill du ha jobbet, så skriver du på........
    Lycka till!

• acko

ja du har ju egentligen helt rätt i det... Jobbigt att man ska vara så himla lojal och ha samvete i såna här frågor. Tänker bara att man kanske inte blir så populär på arbetsplatsen om man undanhåller det... och sen bara jobbar några få månader... men men får fundera hur jag ska göra..

• 120126 B

Jag berättade under min provanställning för att vara snäll mot chefen och för att det var tufft att jobba i samma takt. Fick en kram, när jag berättade :)

T.s vad härligt med ärliga människor som dig. Men du måste tänka på dig själv. Tycker du ska tala om för de, NÄR ( om ) de erbjuder dig jobbet. Blir det då, några poroblem då handlar det om diskriminering. Se till att du kan bevisa det.
    Lycka till!!

• André och hans mamma

Jag tycker du ska tala om det när du blir erbjuden jobbet. Även om du har lagen på din sida så är det dumt att riskera att det finns med i bedömningen. Bedömning av kompetens är alltid subjektivt och det går oftast att hitta argument som är hållbara arbetsrättsligt (men inte alltid såklart). Men sen tror jag också på att vara ärlig, det vinner man på i längden. Men som sagt, vänta tills de bestämt sig för dig utifrån din kompetens!

Svar på tråden Hur gör jag om jag är gravid och får ett nytt arbete??