• Svar på tråden Någon som kan hjälpa med periodisering av telefonräkning?
  • ee0808
    ppop skrev 2022-11-15 08:12:38 följande:
    Hej,

    Behöver du fortfarande hjälp med räkenskapsanalys? jag kan hjälpa dig
    snälla kan du hjälpa mig också betalar
  • ee0808
    Rof skrev 2022-04-02 14:27:12 följande:
    Hej är du klar med uppgift 4? Jag kan gärna betala.
    kan du hjälpa mig också
  • ee0808
    Draktränaren skrev 2022-02-14 14:10:52 följande:

    jag är klar med inlämning 1, 2 , 3 
    Hjälper mot ersättning.


    kan du hjälpa mig 
  • ssandra00

    Hej, jag är på uppgift 4. finns det någon själ därute som vill hjälpa mig? betalar gärna. tänkte även kolla om det finns någon vill hjälpas åt under kursens gång? som en klasskamrat typ haha bara bolla idéer ibland, det kan vara skönt.

  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Awomas
    Bibilibi skrev 2023-11-27 14:38:59 följande:

    Hej allihopa! Jag har klarat alla uppgifter och är villig att hjälpa er i utbyte mot betalning  


    Hej,

    Skicka gärna meddelande till mig,
  • Rmiljo

    Hej!

    Är det någon som är färdig med uppgift 4 som kan hjälpa mig? Har suttit i veckor med den nu :( 

  • Rmiljo
    Bibilibi skrev 2023-05-08 21:25:02 följande:

    Finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig med uppgit 4?
    Kan gärna få hjälp med utbyte mot pengar!

    Ett konsultföretag hade 31/12 år 8 följande balansräkning uppställd efter årsredovisningslagen (beloppen i mkr). Ta hänsyn till upplysningarna på nästa sida och upprätta balans- och resultaträkning för år 9. Skapa relevanta konton och redovisa bokföringen på T-konton. Använd gärna de färdiga t-kontomallarna som finns på din personliga studiesida. TILLGÅNGAR Inventarier Anskaffningsvärde 720 Ack. avskrivning -270 450 Långfristig fordran 80 Varulager Kundfordringar 93 29 Nedskrivning, kundfordringar - 30 63 Aktier 400 Bank 98 Summa tillgångar 1120 SKULDER & EGET KAPITAL Eget kapital Aktiekapital 150 Reservfond 26 Balanserad vinst 32 årets resultat 45 253 Ack. överavskrivning 111 Banklån 600 Leverantörsskuld 41 Skatteskulder 15 Moms, redovisningskonto 31 Personalskatt 10 Upplupna arbetsgivaravgifter 16 Upplupna semesterlöner 13 Interimsskuld 30 Summa Skulder & eget kapital 1120 Upplysningar: Börja med att föra in ingående balanser per 1/1 år 9 på respektive konton. Bokför sedan posterna i den ordning som de är angivna nedan. Observera att det inte är nödvändigt att kontera poster som t.ex. försäljning, löner, arbetsgivaravgifter, moms och bolagsskatt månad för månad. Det räcker att klumpsummor bokförs.Alla betalningar görs via ett bankkonto, som tillåts ha ett negativt saldo.Beloppen är i mkr om inte annat anges. Avrunda till en decimal vid behov. 1) I början av året betalas de belopp som utgör ingående balanser på kontona leverantörsskulder, skatteskulder, momsredovisning, personalskatt, upplupna arbetsgivaravgifter och upplupna semesterlöner. 43 av de ingående kundfordringarna erhålls. 2) Konsultarvodena under året är jämnt fördelade och uppgår totalt till 1200 + moms. En del av december månads fakturerade arvode (60 + moms) avser uppdrag som ska utföras i januari år 10, vilket medför att en interimsskuld uppstår. Betalningsvillkoren är 30 dagar netto, vilket leder till att de arvoden som faktureras i december inte hinner erhållas före årsskiftet. 3) Kontorsmaterial köps och förbrukas i år för totalt 72 + moms. Inköpen görs i två lika stora poster, via bank i april och andra gången via faktura i december med betalning efter 30 dagar. 4) Samtliga varor i lagret säljs i oktober via bank för 20 + moms. 5) Företaget fördubblar sitt aktieinnehav i andra företag i början av året. Köpeskillingen är 380. Senare under året säljs en fjärdedel av det totala innehavet för 188. Vid bokslutstillfället värderas kvarvarande aktier enligt genomsnittsmetoden (genomsnittligt anskaffningsvärde) till 585. 6) Slututdelningen på en kundfordran på 50 inklusive moms, som i fjol beräknades bli 25%, fastställs under sommaren till 40%. Betalning görs till bankkontot. I år tas en annan kundfordran på 25 inklusive moms, som hänförs till december månads fakturering, till 100% upp som en befarad förlust. 7) Årets bruttolöner uppgår till 480. Utbetalning görs med lika stora belopp varje månad. Personalskatten är 35% och arbetsgivaravgifterna 40%. Intjänad semesterlön uppgår till 20+ arbetsgivaravgift. 8) I samband med bolagsstämman beslutas om en frivillig avsättning till reservfonden på 4. Av samtliga därefter utdelningsbara medel beslutas att 30% ska delas ut, vilket också görs under året. 9) Som tidigare år betalas sista juni amortering (100) plus ränta (i år 60) på banklånet. Eftersom ingen ränta betalas för det andra halvåret förrän i juni år 10 bokförs en interimsskuld avseende upplupna räntor även detta år. Ränteintäkterna uppgår totalt till 26,7. 10) Någon gång under sommaren köps inventarier via bank för 120 + moms. Samtidigt säljs inventarier via bank (20 + moms). De sålda inventarierna köptes år 8 för 30 + moms. Inventarierna skrivs av enligt plan med 20%. Dessutom görs maximal räkenskapsenlig avskrivning utifrån huvudregeln. 11) I slutet av året avslutas kontona in- och utgående moms mot momsredovisningskontot. Det är endast december månads ?momssaldo? som inte hinner betalas till staten. 12) Den preliminära bolagsskatten uppgår även detta år till 180. Skatteverkets besked om slutlig skatt för föregående uppgår till 184. Det ger en debiterad kvarskatt på 4, vilket är 4 mer än vad företaget räknat med. Skattesatsen är 22%.


    Har du fått svar på denna?
  • Rmiljo
    Awomas skrev 2024-01-03 17:27:29 följande:
    Hej,

    Skicka gärna meddelande till mig,
    Jag vill gärna ha hjälpa också
  • Helu77
    Rmiljo skrev 2024-02-13 12:31:05 följande:
    Jag vill gärna ha hjälpa också
    Skicka meddelande till mig. Jag är klar med den.
  • Emmakoaaa

    Jag behöver också hjälp med uppgift 4 kan någon hjälpa mig 

  • Emmakoaaa

    Jag behöver också hjälp med uppgift 4 kan någon hjälpa mig 

  • NoorBrij
    danishdynamite skrev 2011-01-24 14:06:45 följande:

    oj förlåt. Kopierar in det i stället.

    Företaget Datamera AB omsätter drygt fem miljoner kronor. Eftersom telefonräkningarna totalt sett är mycket höga strävar företaget efter att bokföra dessa så rättvisande som möjligt genom att göra noggranna periodiseringar. Den 22 februari kom följande räkning med förfallodag 25 mars samma år från Telia.


    Abonnemang 1 jan - 31 mars Kronor

    Telefonabonnemang


    Samtal fr.o.m. 16 nov t.o.m. 15 feb


    Telefonsamtal, när
    Telefonsamtal, fjärr


    Moms


     


    461 st
    221 st


    253000


     


    26620
    37980


    79400


    Se denna faktura och de därtill kopplade affärshändelserna som det enda som händer i företaget. Bokför i kronologisk ordning på kontona nedan, samtliga affärshändelser som kan kopplas till fakturan ovan fr.o.m. 1 januari t.o.m. 31 maj. Observera att all bokföring inom perioden ska göras. Observera också att de nya momsreglerna gäller med en redovisningsperiod på tre månader med deklaration och betalning senast den 12:e i andra månaden efter redovisningsperioden. Den ingående balansen på kontot interimsskulder är 32300 kronor.

    Var noga med att bokföra affärshändelserna när de inträffar i tiden. Ange datum (MM-DD, glöm inte bindestrecket mellan månad och dag), motkonto (förkortning) och belopp. Ange alla belopp utan mellanslag.


    Tillgångar Likvida medel (lm)
    Kostnader Tele & porto (tp)
    Skulder & Eget kapital Leverantörsskuld (ls)       Ingående moms (im)   Redovisning, moms (mr)   Interimsskulder (is)  
    kan du hjälpa mig jag har fatnat jätte länge!
Svar på tråden Någon som kan hjälpa med periodisering av telefonräkning?