• Egendomligt

Byta tygblöja varje kvart?

Jag har ett gäng vikblöjor hemma som jag hade tänkt använda till sonen, nu 4,5 månader. Jag har gjort några försök att använda dessa, vilket brukar sluta ungefär som det gjorde häromdagen, nämligen så här:

-Jag sätter på en tygblöja. Efter 40 minuter känner jag på blöjan att den är blöt.
    -Byter blöja. Lillkillen kissar i blöjan direkt, innan jag har hunnit ta på blöjbyxan.
    -Byter blöja igen. Efter 15 minuter när jag känner på blöjan är den blöt igen.
    -Ger  upp och sätter på honom en pappersblöja.

Han kissar alltså i blöjorna stup i ett, så att jag måste byta oftast varje kvart. Det blir ju knappast miljövänligare att använda 12 tygblöjor på tre timmar istället för 1 pappersblöja.

Jag har en liten dålig erfarenhet från när bebben var 5 dagar gammal och vi hade tygblöja på honom, då hade han den blöt för länge, så han blev alldeles röd i ljumskarna. Det är därför jag känner på blöjan och försöker byta den direkt när han kissar nu.

Hur gör ni?

• Svar på tråden Byta tygblöja varje kvart?
  • Oj vad det blåser

Använder pocket så det inte blir sådär. Hade också vikisar i ca två veckor, men tyckte bara att det var drygt.

• Cocco

De flesta kör med lite EC alltså att man försöker få bebisen att kissa i potta/handfat redan när de är små vid varje tillfälle man byter blöja. M som vi har haft tygisar på ända sen han var spädis kissar högst en gång i timmen.
    Han har aldrig blivit röd av att han har varit blöt någon längre stund däremot så hade vi jätteproblem med engågns när han var mindre.

• Oj vad det blåser

Och ja sonen blev också röd av vikblöjorna. Extremt känslig hud! Han har fortfarande problem med nattblöjan, eftersom han växt ur tygisarna.

Det du kan prova är att klippa till små inlägg av flece som du lägger i blöjan närmast huden. Det leder bort mycket av det blöta och håller lite torrare närmast huden. Sen är Purelan salvan perfekt att använda som skydd på huden. (Pureland ska man dock inte använda på pocket med flece eller fuskmocka.)

• vittra

De enda blöjor som våra inte har blivit röda av har varit just tygblöjorna. Och det är väl till viss del därför vi använder dem också...

Men sen är det som cocco säger, tror de flesta kör lite EC. Alltså det kommer ju automatiskt när det blir så som du beskriver, istället för att sätta på direkt i det läget hade du kanske kunnat hålla ovanför handfatet eller sätta på en potta för att se om det kom något. Då kan man vara "säker" på att kunna sätta på blöja sen

Men jag har ingen erfarenhet av vikisar, vi kör imsevimses pocketblöjor och de håller åtminstone ett par, tre kissningar innan de blir genomvåta, så det brukar inte göra så mycket om man inte byter direkt, även om det såklart är vad man strävar efter. Vi pottar alltid mellan varje blöjbyte och det underlättar ju, då får man också mer hum om när och hur ofta de kan tänkas kissa.

Vi kör ibland med inlägg av fleece, precis som "oj vad det blåser" tipsar om.

• lisadragon

Han kanske blev röd av resåren av byxan?
     När de är nykläckta så är de väldigt känsliga kommer jag ihåg också :).

Haft vikisar på dottra från 4.5månad-11 månaders ålder, gick då över till pocket och vikisar.
     Hon pottades  mellan varje byte och väldigt ofta därimellan också..

Testa att låta honom kissa i potta/handfat som några skriver ovan, det är kanon inför framtiden!!
     Läs lite om EC så förstår du.

Vi klarade oss med 4-6 vikisar/dag, men det var då ett jäkla spring till pottan..
     Det har vi igen nu när hon är 13 månader, hon signalerar och har börjat säga till när hon vill till pottan och hon är ofta torr.

Så prova med lite EC, funkar även att köra ec om man har pappersblöja

• Suneboll

Tycker inte vikisar funkar på så stor bebis, de blir för blöta o rumpan röd :=(
    Bättre med pocketblöjor, annars måste man ECa

• Woodgrove

Jag håller med de andra. Prova att låta honom kissa över handfatet/toa/potta innan du tar på honom en ny blöja. Vi använde Swaddlebees pocketblöjor är var jättenöjda! Beställde från den här sidan, billig frakt och bra service. De har även något erbjudande just nu på Swaddlebees blöjor. 

www.babykind.co.uk/swaddlebees.htm 

• Pemberly

Sonen är 4 månader. Vi kör blandat med tygblöjor och engångs, vi har inte haft vikblöjor utan imsevimses all-in-one eller formsydda. Vi byter inte så fort han har kissat utan när vi hör att han bajsat eller annars efter ett par timmar (eller tidigare om blöjan läcker). Han blir inte röd av att ha våt blöja ett tag, däremot blir han väldigt röd av vissa engångsblöjor (det är en viktig anledning till att vi använder tygblöjor).

• Oj vad det blåser

Eftersom min son även blev röd av tygisar så vet jag hur jobbigt det kan vara. Det bästa var ju att slippa blöja överhuvudtaget. Men ibland funkar ju inte det. Så jag måste också få tipsa om potatismjöl i blöjan. Det hjälpte sonen en hel del och alltid lufta länge mellan blöjbyten, gärna en timme eller mer mitt på dagen eller kanske på kvällen.

• tove lillalammet tygblöjor

Min lillkille kissade också mer än vad vikisarna tålde så det krävdes mer uppsugning och, precis som flera andra har nämnt, fleeceinlägg innerst. Testa att lägg i något med mer ordentlig uppsugningsförmåga så står de sig lite bättreGlad

• Egendomligt

Vi gjorde så att vi köpte pocketblöjor med innertyg av bambu/bomull, sen försöker jag byta efter ca två timmar, om han inte har bajsat innan förstås. Han verkar aldrig besväras av blöjan även om den är blöt, och har bara blivit lite röd någon enstaka gång på två månader. Fungerar jättebra. (På nätterna har han engångsblöjor)

• Loreena

Precis så var det för oss också i början. Då kunde han bajsa 20 gånger om dagen och kissa en gång i kvarten. Jag började med EC när han blev lite stadigare i nacken. Han fick ofta ligga och lufta på en handduk för att jag skulle lära mig hans signaler när han kissar.

Nu är han 7 månader och bajsar ungefär 2 gånger om dagen - så gott som uteslutande på pottan. Jag pottar honom efter somn, efter mat och vid blöjbyten och det går ungefär 4-5 tygblöjor om dagen. Vi använder engångsblöja på natten.

Köp en billig fleecefilt och klipp bitar av och använd som fuktspärr i blöjan om du inte vill byta varje gång bebisen kissat en skvätt.

Lycka till!

• Loreena

OBS! Använd inte feta salvor när du har fleece i blöjan eller om du använder pocketblöjor. Fettet täpper igen.

Svar på tråden Byta tygblöja varje kvart?