• Vicka81

Skyldighet att berätta för arbetsgivare om graviditet?

Är precis färdig med utbildning. Nu vill min nya arbetsgivare att jag vid kontraktsskrivning lovar att jag ska arbeta över sommaren. Eftersom jag har bf 18/7 och kommer att gå på havandeskapspenning 1-2 månader innan (är sjuksköterska) så vet jag ju att under sommaren kommer jag inte att erbeta hos dom. Jag har inte berättat att jag är gravid än och har heller inga planer på att göra det innan jag måste. Jag ser det som diskriminering pga av graviditet om jag inte blir erbjuden anställningen. Det skulle dock bli svårt att bevisa att graviditeten är anledningen. Min fråga, har jag någon SKYLDIGHET att berätta i samband med kontraktsskrivning?

• Svar på tråden Skyldighet att berätta för arbetsgivare om graviditet?
  • älskarlivet81

Det är ju inte säkert du får havandeskapspenning för det första...

Du har ingen skyldighet att berätta förrän 2 månader innan. Däremot skulle jag nog berättat för jag hade inte kunnat ljuga om en sådan sak, men så fick jag ju foglossning/ischias redan vecka 15 så.. 

• Pickeli

Nej du har ingen som helst skyldighet att göra det. Du måste ansöka om föräldraledighet i god tid innan dock om du ska få den beviljad (om arbetsgivaren sätter sig på tvären)

Google it!
  • Pickeli

Men du får ju räkna med att du inte kommer vara speciellt omtyckt av arbetsgivaren efter att du lovar att du ska jobba hela sommaren men planerar annorlunda.

Google it!
  • skånegås

Skriv på innan du berättar, det är säkrast. Man får ej bli missgynnad pga graviditet eller föräldraledighet och då borde det vara enklast för dem om de inte vet...

• Vicka81

Älskar livet: Finns ingen ssk som blivit nekad havandeskapspenning på min avdelnng eftersom den är så fysiskt tung, men visst kan jag bli den första...

Vickilypickily: Valet mellan arbetslöshet eller inpopularitet hos arbetsgivaren känna ganska enkelt faktiskt. Jag tänker inte lägga en diskriminering i handen på min arbetsgivare...

• älskarlivet81
    Vicka81 skrev 2011-01-25 08:36:50 följande:
    Älskar livet: Finns ingen ssk som blivit nekad havandeskapspenning på min avdelnng eftersom den är så fysiskt tung, men visst kan jag bli den första...

Vickilypickily: Valet mellan arbetslöshet eller inpopularitet hos arbetsgivaren känna ganska enkelt faktiskt. Jag tänker inte lägga en diskriminering i handen på min arbetsgivare...
    Då får du hoppas du blir beviljad också.. När ska du skriva på? Vilken vecka är du i då? Jag var nämligen tvungen att berätta tidigt då jag hade stora smärtor från vecka 15 ungefär (men ingen trodde på mig när jag sa att jag hade så ont...)
  • Pickeli
    Vicka81 skrev 2011-01-25 08:36:50 följande:

Alla arbetsgivare diskriminerar inte, bara så att du vet. Men jag håller med dig i ditt resonemang om att valet är enkelt om valet alltid är svart eller vitt. Men det är det inte. Fast det kan man ju inte veta i förhand såklart.
    Google it!
  • Vicka81

Nej jag tror inte heller att alla arbetsgivare diskriminerar. Men eftersom anställningen innebär just löfte om sommaren så är risken ganska stor att jag missar den om man på förhand vet att jag är höggravid (+ tungt arbete) samt har beräknad förlossning under den tiden,. Tror detta kan gälla många arbetsgivare...  de planerar sin verksamhet och jag planerar mitt liv, en ekvation som kanske inte alla gånger är så enkel att lösa! Då kan man bara behöva veta vad bestämmelserna är rent juridiskt.

Svar på tråden Skyldighet att berätta för arbetsgivare om graviditet?