• WSalma

Gravid i v. 20 och nytt karriärssteg?

Jag behöver lite tips och råd... (varning: Långt!)

Är gravid i v. 20, kommer att jobba till och med v. 32 ungefär (därefter semester och "Mutterschutz").

Jobbar med redovisning och back-office inom asset management (fastigheter). Har en inofficiell koordinerade roll i v
    årt team (som inte heller är ett officiellt team) på en arbetsplats som f.n. genomgår stora förändringar. Har ett bra förhållande till min chef och ska ha utvecklingssamtal nästa vecka.

Jag har förvarnat henne om att jag vill utvecklas/avancera och ändra mina arbetsuppgifter en del. Är även lite rädd att jag ska missa t
    åget så att säga när jag är föräldraledig. Det kommer att hända enormt mycket närmaste tiden - måga nya medarbetare, ny uppdrag osv.

Allts
    å har jag föreslagit henne att det ska bildas ett riktigt team redovisning/back-office, med mig som team-chef. Har framhållit diverse fördelar med detta och hon verkade inte helt ointresserad om man säger så. Just nu finns det tre grupperingar som knappt kommunicerar alls med varandra, vilket ju är ett oerhört slöseri med såväl kompetens som kapacitet.

Planen var att jag skulle vara hemma 100% hela 2011 och sedan komma tillbaka p
    å deltid, ca 50%. Nu frågade/erbjöd hon mig att jobba ca 25% efter Mutterschutz (som sträcker sig 8 veckor efter förlossningen). Jag får helt fri tidsindelning och får jobba 100% hemifrån. Hon vill dels att jag ska fortsätta ha kontakt till arbetsplatsen och veta vad som sker och dels är hon lite osäker på att de som ska ta över mina arbetsuppgifter klarar det helt utan handledning och stöd.

Min man och jag har pratat om detta hemma och tycker b
    åda att det verkar vara en rätt bra idé. Jag vill dock vara på kontoret ca en halv dag varannan vecka eller så för att upprätthålla kontakten, gå på möten etc. Min man kommer till 99% inte ha några svårigheter att ta dessa dagar med babyn (han har ju också rätt till föräldraledighet, men det kan vara svårt med oregelbundna dagar - hans chef är dock inte omöjlig av sig). Skulle det av någon anledning inte gå - kort varsel, dubbal möten, matning funkar ej med flaska eller dylikt - så har min chef sagt att jag gärna får ta med babyn till arbetsplatsen (vilket jag i och för sig inte tycker verkar så kul, men en bra nödlösning).

Vi kommer att ha väldigt sv
    årt att få barnomsorg innan tre års ålder, utan våra 14 månaders föräldraledighet måste dras ut över 36 månader. Därför är det naturligtvis bra att kunna spara på förädrapenningen lite grann.

I teorin l
    åter detta ju alldeles utmärkt. Det är dock vårt första barn och vi vet inte riktigt vad som väntar oss... Jag kommer att tacka ja till den här lösningen med reservationen att om jag känner att det inte alls fungerar så får vi hitta på något annat.

Är det helt osannolikt att kunna fixa en delvis ny position i samband med spädbarn? Jag kommer - om det blir n
    ågot med teamchefsposten -  inte att ha något personalansvar, men operativt/koordinerande ansvar. Mina egan praktiska operativa uppgifter kommer att läggas på mina vikarier.

Jag har siktat p
    å detta i två och ett halvt års tid och misstänker starkt att chansen inte längre finns där om jag väntar tills efter föräldraledigheten.

N
    ågon som har gjort något liknande och kan berätta om egna erfarenheter och ge lite tips och råd?

Tusen tack p
    å förhand!

• Svar på tråden Gravid i v. 20 och nytt karriärssteg?
  • mallanis

Har inte varit i din position men ville bara skriva att jag hoppas verkligen att det går vägen om du bestämmer dig för att prova!
    Det vore ju fantastiskt roligt att både ha en spännande tjänst och jobba en del och vara hemma med barnet! Iom att det verkar vara en chefstjänst och det kan ju ofta vara förknippat med många mer timmar och obetald övertid som man kanske inte räknar med från början? Hoppas ni får ihop det!

Tredje gången gillt!?
  • WSalma

Tack! Visst är det spännande och en riktig utmaning!

Jag kommer att ha reglerad arbetstid i betydelsen att jag stämplar/loggar och kan ta ut övertid i lediga dagar. Skulle det visa sig att jag arbetar betydligt mer än min 25% så kan jag ju även höja procenten så att det passar. Har samrådit med min pappa som har en chefsposition och han menar att ett team med 8-9 personer borde gå utmärkt att leda på 10 timmar i veckan.

Jag kommer att vara underordnad ekonomigruppchefen, som i sin tur blir underordnad avdelningschefen (min nuvarande chef). Ledningsansvaret är allts
    å inte enormt stort (men man får naturligtvis inte underskatta det). Har bra stöd från min man som är helt med på att ta sin del av ansvaret för babyn och hushållet (det här med pappaledighet är rätt nytt i Tyskland, så det är inte helt självklart överallt, men han har turen att ha en förnuftig chef och flera manliga kollegor före honom som varit föräldralediga).

Ska fästa mina föreställningar p
    å papper i helgen, så håll tummarna på tisdag!

• mallanis

Håller tummarna för tisdag!

Är det en tysk man du har eller är det en svensk som har sett "hur bra det kan vara i Sverige". ;) Det har ju hänt mycket på "pappa" fronten och inställningen till föräldraledighet bara de senaste åren... hoppas att det går framåt i Tyskland också men i vissa andra europeiska länder ligger de ju låååångt efter tex Sverige..

Hoppas att du/ni bestämmer er för att satsa på BÄGGE både barn och utvecklande jobb. Känns så trist att man ska behöva välja vi lever ju på 2011 nu! Det borde gå att välja båda!

Tredje gången gillt!?
  • WSalma

Han är tysk som har sett hur bra det är i Sverige. Tyskland har tagit det svenska systemet mer eller mindre rakt av, dock med lägre ersättningsnivåer och sämre barnomsorg. De kommunala dagisen i vår stad tar emot barn över 3 år och "bara" 7-17 (vilket är långa dagar, men pyssligt för oss som har minst 3 timmars restid per dag).

Jag har turen att ha en kvinnlig chef med tre barn och hemmaman, så hon är inte så traditionell av sig (eller snarare - det är det traditionella systemet, men tvärtom, inte heller så toppen alla gånger, hon ser inte mycket av sina barn). Min mans chef har också tre barn, och hans avdelning kryllar av pappor med småbarn - pappor som vill vara delaktiga - och det är förstås en stor hjälp.

Sedan kan vi tyvärr inte dela 50/50 av ekonomiska själ. Även om jag har bra lön, så tjänar min man betydligt mer. Om jag är hemma 100% innebär det ett inkomstbortfall på ca 7000 kr, om han är hemma blir det 14000 kr netto. Min sjukförsäkring beräknas procentuellt på lönen, hans är fast och därmed kvarstår hela den kostnaden även om hans inkomst nästan halveras...

Visst känns det inskränkt! Ingen ifrågasätter att småbarnspappor kan vara chefer och ha stimulerande och krävande jobb. Man borde sträva efter att anpassa belastningen så att småbarnsföräldrar kan "få ihop livspusslet". (som jag har lärt mig att det heter i Sverige nuförtiden! )

• skånegås

Det är bara du som kan bestämma. Själv har jag dock svårt att lämna ifrån mig barnet när det är så litet. Jag pluggade då 3:e barnet var liten och det kändes bra. Var mest hemifrån och maken var också hemma. Har du möjlighet att backa ur om du känner att det inte funkar tycker jag du ska ta chansen om det är något du vill. Försök bara inte vara "för duktig". Man måste ha tid att njuta och möjlighet till återhämtning också och alla barn är olika, liksom föräldrar. Tre år är dock en ganska kort tid i livet även om den ibland känns evighetslång särskilt då man har småbarn...

• WSalma

grodan81: Menar du att det kändes jobbigt att lämna barnet med sin pappa 1/2 dag varannan vecka också? Jag har ju ingen aning om hur det kommer att bli. Kände inte barnets pappa att det var superjobbigt att jobba då? Eller var ni hemma på heltid bägge två?

Så här i förväg känns det ju bra att båda föräldrarna är hemma och tar hand om barnet (omlott menar jag), men som sagt, det är vårt första barn och vi är riktiga rookies. :-/

En "nödutgång" tänker jag absolut säkra!

Svar på tråden Gravid i v. 20 och nytt karriärssteg?