• Fruarn­a Granat­h
    Äldre 25 Jan 16:14
    16872 visningar
    29 svar
    -1
    29
    16872

    Någon som hittat seriös donator på donor.se ?

    Hej, vi glider runt lite på donor.se och skummar. Blev medlemmar igår och har redan fått flera erbjudanden. Gäller ju att hitta någon som uppfyller våra krav och vice versa.
    Så, finns det någon/några därute som hittat en seriös donator via donor och lyckats?!

  • Svar på tråden Någon som hittat seriös donator på donor.se ?
  • Fruarn­a Granat­h
    Äldre 12 Feb 23:32
    #11

    Tack för omtanken! Men det är ju just det, den där komplicerade fadersbiten som är så Viktig. Vi anser att det är av stor vikt för barnet att  (när h*n själv vill) ska kunna träffa sin "bio-pappa".Och har vi möjligheten att ge vårat barn det så är det en självklarhet för oss att inseminera med privat donator i första hand. Vad gäller sjukdommar så gäller följande-Friskhetsintyg!
    Med tanke på det stora antalet Danska halvsyskon barnet med stor sannolikhet skulle ha bara här i stockholm, så skulle Danmark troligtvis vara vårt sista alternativ. Tänker på när alla dessa Underbara regnbågsungar växer upp och skaffar sig ett eget liv..Risken för inavel osv. Ingen vidare kul tanke.Jag vet. Men realistisk.
    Nä, skulle det av någon anledning inte fungera med privat donator så blir andrahandsvalet att gå via landstinget här hemma i  Sverige. :)

  • Äldre 15 Feb 15:03
    #12
    Fruarna Granath skrev 2011-02-12 23:32:40 följande:
    Med tanke på det stora antalet Danska halvsyskon barnet med stor sannolikhet skulle ha bara här i stockholm, så skulle Danmark troligtvis vara vårt sista alternativ. Tänker på när alla dessa Underbara regnbågsungar växer upp och skaffar sig ett eget liv..Risken för inavel osv. Ingen vidare kul tanke.Jag vet. Men realistisk.
    Nä, skulle det av någon anledning inte fungera med privat donator så blir andrahandsvalet att gå via landstinget här hemma i  Sverige. :)
    Jag håller inte med om det finns en realistisk risk för inavel bland barn som tillkommit genom en donator i Danmark. ESB har ca 130 donatorer, Cryos 400. Så till de Danmarkstillverkade regnbågsbarn som föddes 2010 finns i praktiken minst 500 olika donatorer. Kan det ens vara 500 regnbågsbarn som har fötts under 2010? Hittade inga siffror på hur många det finns.

    Dessutom känns det rent statistiskt inte så troligt att min son kommer bli tillsammans med någon annat regnbågsbarn (skulle det vara för att vi umgås med några sådana? men vi umgås ju med fler heterofamiljer. Och hur många gifter sig med sina föräldrars kompisars barn?)  Och varför skulle han gifta sig just med en svensk? Med någon som är född ungefär samtidigt som honom? (när just den donatorn var aktiv) Skulle han nu trots allt göra det så är de väl båda medvetna om att det finns en donator, och har säkert fått såpass mycket information att de själva kan lista ut om det är samma. Och skulle det vara det, och de vill skaffa biologiska barn tillsammans ,så är det också okej. Halvsyskon som inte har vuxit upp tillsammans får gifta sig och skaffa barn, rent genetiskt är det ingen fara att det händer en gång i en släkt. Men som sagt, jag håller för otroligt att det skulle hända.

    Känns inte heller som större risk än om man använder sig av en landstingsdonator, som kan gett upphov till 6 syskonpar i samma landsting, dessutom ha egna barn och ha donerat privat.
  • Äldre 16 Feb 13:05
    #13

    Jag håller med Appoline och tror snarare att det är större risk att barnet träffar någon med samma donator om man har gjort landstingsförsök eftersom de barnen bor inom samma geografiska område.
    ( Som jag har förstått det av vår danska klinik säger reglerna där att en dansk donator bara får ge upphov till samma mängd barn i Sverige som en svensk donator får. Men skillnaden är att de som blir gravida med en dansk donator troligtvis bor lite mer utspritt i Sverige än de par som är hänvisade till samma landstingsklinik. Sedan finns det betydligt fler donatorer att välja mellan i Danmark än hos de svenska landstingen, även om man inte väljer i Sverige.)

    Hoppas ni hittar en donator som det känns rätt med så att ni kan försöka snart igen!

  • Fruarn­a Granat­h
    Äldre 17 Feb 00:37
    #14

    Det läskiga (känner vi) är de som inte har någon möjlighet att veta eftersom de valt att inseminera med okänd donator. Då kan det bli många frågetecken genom åren. Tänker då inte enbart  på inavel.
    Och även om det är "ok" att halvsyskon skaffar barn så kan det knappast vara bra.
    Statistisk kan jag inte svara på men fullt möjligt är det ju. Vad jag har förstått så är det även en hel del singelmammor som inseminerar i danmark eftersom de inte får här..än. Och säkert ett och ett annat barnlöst heteropar med. Vi kan bara utgå ifrån hur vi känner och vill ha det. Inget är opimalt, utan vi får göra så gott vi kan med de medel vi har.

    Vi visste inte att danska donatorer bara fick ge upphov till samma mängd barn (6?) som en svenk. Har kanske fått felaktig info? men vi har fått höra är att de danska spermabankerna har en gräns för 45 syskon i Sverige.

    I tioårsplanen ingår en flytt från stan och vi kommer därmed inte att bo kvar i samma landsting. Å andra sidan är det väl troligt att även våra barn kommer att röra på sig.
    Sen ska väl sägas att den primära orsaken till att vi helst vill insmeinera med privat donator inte är för att vi vill ha exakt koll på hur många syskon våra barn skulle ha, utan först och främst för att vi vill att våra barn ska kunna veta mer om sina rötter och träffa sin "bio-pappa" om barnen skulle önska. Men den andra biten är också något att tänka på. Och ta reda på mer om.

    Tackar för lyckoönskningarna kronärtskocka :) Som vi hoppas längtar och drömmer!

  • Fruarn­a Granat­h
    Äldre 17 Feb 00:55
    #15

    Av ren nyfikenhet.. :)
    Hur skulle ni ställa er till att era barn och deras halvsyskon hade kontakt och umgicks med varandra?
    Skulle ni känna er bekväma med det?

  • Äldre 17 Feb 19:54
    #16

    Ang. antalet barn i Sverige som donatorn får ge upphov till lyckas jag inte hitta något på ESBs hemsida, men det var vad personalen på kliniken sa till mig. Att en donator får ge upphov till samma mängd barn i Sverige som en svensk donator får. Att ESB använder sig av mottagarländernas (patientens hemlands) regler.
    ( Däremot kan ju en donator ge upphov till väldigt många barn totalt runt om i världen, så ett barn som uppkommit genom behandling i Danmark kan ju ha betydligt fler "syskon" än ett barn som tillkommit genom behandling i Sverige.) På cryos hemsida står det att donatorerna får ge upphov till en graviditet per 200 000 innevånare i patientens hemland. Det finns också en världskvot per donator.

    Väljer man icke-anonym sperma är det ju lättare att veta om ens barn har samma donator som någon annan. Appoline, du som har koll på anonyma donatorer, får man något nummer där eller vet man ingenting?

    Om vår son skulle vara intresserad av att veta mer om sin donator och ha kontakt med andra barn som tillkommit genom samma donator hoppas jag att jag är förstående och stöttande. Jag tycker inte det skulle vara något konstigt att vara nyfiken på, samtidigt som jag också tänker att det är viktigt att inte lova för mycket inför barnet vilket jag tänker är en risk med en öppen donator. Att barnet kanske får en förhoppning om att donatorn och ev. barn som tillkommit genom samma donator kan bli något mer. Men skulle de vilja umgås så hoppas jag att jag den dagen är bekväm med det. Jag skulle nog allt kunna vara lite nyfiken med...
    Men jag skulle aldrig söka efter donatorn eller ev. barn som tillkommit genom samma donator, det är sonens beslut att ta om och när han önskar det. Och vi som föräldrar har till uppgift att stödja honom i det beslut han tar.

  • Äldre 18 Aug 23:16
    #18

    Väldigt intressant diskussion. Lägger på en kommentar trots att detta skrevs för länge sedan.

    Sätt er in i donatorns sits. Så länge han får vara anonym så behöver han inte betala underhåll för barnet men så fort han "avslöjar" sin identitet så kan han anmälas och bli underhållsskyldig. Det blir han oavsett vilka kontrakt som skrivits och han kan inte veta om mamman ångrar sig innan en adoption görs. Därför är det säkrast för honom att donera till sjukvården för där blir han aldrig underhållsskyldig för barnet och barnet får reda på sin biologiska pappa när barnet fyller 18.

    Privat finns inget sådant skydd. Vem tar då störst risk? Pappan tar en stor ekonomisk risk och mamman tar ingen ekonomisk risk alls. Den enda risken är att pappan inte ger sig till känna på 18 årsdagen. Ska man skriva ett kontrakt så borde man göra ett kontrakt som säger att pappan måste ta kontakt med mamman på 18 årsdagen. Man kan signera med en figur så inget namn avslöjas. Då tar mamman och pappan lika liten ekonomisk risk och pappan behöver inte sätta hela sin ekonomi på spel(tänk att man kan donera till många barn) för att lita på en okänd mamma.

    Det finns ingen lätt lösning på problemet som kliniker löser åt oss men med min beskrivning så tar donator och mottagare bägge minst risk.

    Jag är anonym donator och skulle önska att det fanns ett sätt att lösa detta på utan att vara anonym (adoptionsmetodiken hänger på att mamman inte ångrar sig så den är precis lika riskfylld för pappan).

    Man borde kunna lämna in sina uppgifter till en myndighet som håller på dem tills barnet blir myndigt.

    Mvh

    B

  • Flunke­n
    Äldre 29 Dec 08:24
    #19

    Hej!

    Har läst tråden och är sedan nån vecka anmäld till landstinget som donator.

    Har 3 friska barn och vill gärna hjälpa andra med detta bidrag..

    Vad jag inte kan begripa är följande...

    Varför inte rent krasst låta ena av er (den som insemineras) att helt enkelt är mamman och sedan punkt!??

    Låt det bara vara så.

    Är ni redan på väg att dö eller skilja er ?

    Det låter som att allt redan är förutbestämt i era relationer.

  • Dalado­nator
    Äldre 14 Jan 16:46
    #20

    Finns själv på donor.se och hjälper gärna till om jag kan:)

  • Äldre 14 Jan 23:31
    #21

    Om donatorn skall hjälpa paret med närstående adoption så måste donatorn bli känd. Går adoptionen igenom övegår då alla rättigheter o skyldigheter till den som adopterat barnet. Kvar finns dock födelsebeviset som visar på vem den biologiska pappan är.

    Något som kanske är roligt för barnet eller dennes barn i framtiden om de vill tex släktforska eller dyligt.

    Har hjälpt till med närstående adoption själv så.

  • Äldre 2 Apr 02:14
    #22

    Jag reggade mig på donor.se här om dagen och swischade över 199 kr, men mitt konto står ändå som provmedlemskap. Är sidan seriös eller är det scam?

    Jag anser mig ha rätt bra gener (inga sjukdomar, perfekt syn vid 27 års ålder, är naturligt snygg, är smartare än majoriteten av folket m.m...), vill dock inte ha egna barn att sköta om och därför provade jag att regga mig på denna sida. Men nej, det står provmedlemskap trots att jag betalt 199 kr..

    Med vänliga hälsningar
    En som vill donera

  • Flunke­n
    Äldre 7 May 06:04
    #23

    Hej!

    Jag är medlem på donor sedan hösten 2014 och bara kommit i kontakt med en seriös kvinna där (hetero) resten av sökande verkar kantas av stark misstanke och misstro från dessa lesbiska par som skriker efter friskhets intyg etc..

    Hur vore det om ni själva visade upp ett sådant?

    Det är ju mina gener med som förs vidare via er.!!

    Har själv 3 fina vackra smarta barn och vill bara hjälpa andra men möts av bara misstänksamhet och förnedrande frågor...

  • Äldre 8 May 16:41
    #24

    Jag blev medlem på donor.se igår men kommer ingenstans mer en till sidan där de står prov medlem betala med swish. O jag trycker betala med swish men kommer bara tillbaks till samma sida hela tiden :((. Hur gör man? ?

  • Äldre 8 May 16:41
    #25
    Grönöga skrev 2011-01-26 09:42:47 följande:

    Nej, vad tråkigt!!! Fast bättre att veta det nu än senare.

    Vi gjorde vårt andra försök i måndags så nu kommer en annan sorts väntan. Jag ska fösöka att inte känna efter så mycket den här gången. Lättare sagt än gjort, he, he.

    Tycker det verkar finnas många vettiga på donor. Är faktiskt själv medlem där, måste ju ha en plan B.

    Vi har skrivit som presentation där att vi endast söker donatorer som kan tänka sig skriva på faderskapet för att senare rekomendera min fru som adoptant. Det är kanske ett tips, så vet de på en gång vad som gäller.

    Håller tummarna!

     


    Jag blev medlem på donor.se igår men kommer ingenstans mer en till sidan där de står prov medlem betala med swish. O jag trycker betala med swish men kommer bara tillbaks till samma sida hela tiden :((. Hur gör man? ?
  • Äldre 9 Jun 00:34
    #26

    Hej, finns det något gratis alternativ till donor.se
    Det är iriterande att det kostar pengar att hjälpa.
    Jag har ett friskt barn och jag önskar bara hjälpa kvinnor få barn men tycker det är fel att jag då ska betala för att komma med i en databas över möjlig adonatorer.
    Är det någon här vet var det finns forum som är gratis för spermadonatorn?
    Vh

  • Äldre 28 Dec 09:19
    #27

    Hej. Jag ville bara kolla om det är någon här som har FÅTT eller som är GRAVID nu via denna sida? 
    Jag är en nojig en som vill ha mycket bevisat, och konkreta bevis först. Vi har några vänner som gjort detta men dom är ett par av många så ville bara dubbelkolla hur det gått för er isåfall. 

  • Äldre 28 Dec 09:21
    #28

    Jag är inte gravid än (tror jag) men har träffat en underbar donator via siten.

  • Äldre 26 Jan 17:02
    #29
    alexolausson skrev 2016-12-28 09:19:28 följande:

    Hej. Jag ville bara kolla om det är någon här som har FÅTT eller som är GRAVID nu via denna sida? 

    Jag är en nojig en som vill ha mycket bevisat, och konkreta bevis först. Vi har några vänner som gjort detta men dom är ett par av många så ville bara dubbelkolla hur det gått för er isåfall. 


    Ja de har gått jättebra o nu är han 5 månader ????
Svar på tråden Någon som hittat seriös donator på donor.se ?