• Anonym

amning och ge flaska

ska ha en till liten när som helst.. och jag ser verkligen inte fram emot att amma..
    men jag har tänkt försöka iaf. men jag skulle gäna vilja ge flaska vid sidan om.. hur gör man de lättast.. ska man börja med det direkt eller ska man försöka amma först ett tag ( om det nu funkar).
    ska man amma först och sen ge flaskan eller bestämma vissa tider man bara ger flaskan och vissa tider man ammar.. som varannan gång eller nå sånt..
    ska man försöka hel amma och sen om de inte funkar eller jag inte trivs med det kan man då ta till flaskan eller är det lättast att använda båda samtidigt??
    för jag trivs inte alls med att amma, jag känner mig väldigt obekväm.
    men jag ska självklart ge det en chans.

alla tips och råd är välkomna.. tack
    Mvh petra

• Svar på tråden amning och ge flaska
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det verkar trots allt som att du vill ge amningen en chans. I så fall skulle jag rekommendera att du helammar första tiden. Kanske fungerar det utmärkt och du känner dig bekväm, vem vet.  Det kan vara bra att veta att amningen brukar ta två månader innan den är etablerad.

Märker du att det inte alls fungerar, så skall du utgå ifrån dig själv. Vill du amma ibland eller inte alls. Hur som helst så kan man göra det på många olika sätt. Det kan dock vara bra att ha någon form av struktur. På så vis producerar dina bröst mjölk regelbundet, utifrån barnets behov.  

På BVC går mycket av första månaderna ut på att stötta mamman med amningen. Det kan vara att upprätthålla amningen eller att stödja mamman i beslut om att trappa ned eller inte amma alls. Alla varianter finns och det kan vara svårt att säga på förhand hur man skall göra.

Ta det som det kommer, ditt barn kommer få mat på ett eller annat sätt och det är det som är väsentligt.

Lycka till!

MVH Christine 

Svar på tråden amning och ge flaska